با ورود دومین کپی از DNS ؛

ایران توانایی مدیریت تمامی مراودات اینترنتی را در منطقه دارد

معاون وزیر ارتباطات در سفر به ایرلند برای رایزنی ورود دومین کپی از سرور DNS به ایران گفت: با این اقدام ایران می‌تواند تمامی مراودات مبدا و مقصد را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پنجاه و چهارمین نشست آیکن روز گذشته در دوبلین آغاز به کار کرده و از ۱۸ تا ۲۲ اکتبر در این شهر از ایرلند برپا خواهد بود.

نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در نشست آیکن به ایرلند سفر کرد.جهانگرد امیدوار است از طریق تعاملات و پیگیری‌های بین‌المللی بتواند دومین DNS سرور اینترنت را به ایران بیاورد. فروردین ماه سال ۹۴، در تعامل با سازمان ICANN نخستین کپی از DNS Server اینترنت به ایران آورده شد که پس از یک ماه نصب و راه‌اندازی توسط مهندسان خارجی این DNS Server از اردیبهشت‌ماه در شبکه ایران مورد استفاده قرار گرفت.

ایران توانایی مدیریت تمامی مراودات اینترنتی را در منطقه دارد

اما شاید برای کاربران عادی اینترنت این مفهوم خیلی گویا نباشد. منظور از سامانه DNS 
(Domain Name System ) نظامی سلسله‌مراتبی برای نام‌گذاری رایانه‌ها و دیگر منابعی است که به اینترنت یا شبکه‌های دیگر رایانه‌ای متصل می‌شوند.

وقتی می خواهید وارد سایتی شوید ، باید آدرس وب سرور آنرا بدانید. وب سرور سامانه‌ای است که توانایی پاسخگوئی به مرورگر وب و ارسال صفحه درخواستی مرورگر را داراست. 

آدرس وب سرور با IP مشخص میشود. اما به خاطر سپردن آدرس IP دشوار است. می توان به جای IP از domin name ها استفاده کرد. برای هر IP یک domin name در نظر گرفته شده است. مثلا IP آدرس گوگل 66.249.91.103 است. که شما برای دسترسی به گوگل میتوانید از ip یا آدرس www.google.com استفاده کنید.

در حقیقت  DNS، IP addresses(رشته طولانی از اعداد) را به اسامی مشخص و ساده ترجمه می کند. مثلا وب سرور سایت yahoo می تواند 65.20.35.79 باشد. ( اعداد IP صرفا برای مثال است.) که می توان از طریق آدرس https://www.yahoo.com هم به آن دسترسی پیدا کرد.هم domain name و هم  IP address، کاربر را به یک وب سرور مشخص هدایت می کند.
(DNS Server ) یک server است که hostname ها مانند ( www.yahoo.com) و آدرس IP آنها را در خود ذخیره دارد .

ایران توانایی مدیریت تمامی مراودات اینترنتی را در منطقه دارد

100سرور کپی و 13 سرور اصلی وظیفه آدرس‌دهی اینترنت در جهان را انجام می‌دهند. این نکته از آن جا حائز اهمیت است که جهانگرد در این باره گفته بود: «این امتیاز را یک دهه پیش در اجلاس WSIS از ICANN گرفته بود که در آغاز دولت نهم به دلیل عدم پیگیری از بین رفت. در دور جدید که به دولت آمدیم، مذاکرات مجددی انجام گرفت و یک سال طول کشید تا به آنها بقبولانیم که با توجه به این که ایران وزن بزرگی در منطقه و در شبکه جهانی اینترنت دارد، بتوانیم مصالح فنی خودمان را کنترل و مدیریت کنیم.»با این اقدام ایران می‌تواند تمامی مراودات مبدا و مقصد را مدیریت کند و این موضوع هم از جهت امنیت اطلاعات و هم مدیریت‌ نام‌های دامنه و مسیریابی بسیار مهم است. شاید بحث راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هم به پیشرفت های قابل توجهی برسد.


گزارش از نازنین روزبهانی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
میگم هر روز یه چند تا فقط اررور dns می بینم
دو سه بار یه سایتو باید یزنی تا بیاد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ایران توانایی مدیریت تمامی مراودات اینترنتی را در منطقه دارد اما نمی تواند اینترنت قیمتی مناسب، سرعتی قابل قبول ،بدون محدودیت حجم برای ایرانیان فراهم کند
اینترنت ما هنوز در عصریه که منبع آب خونه رو پر می کردند به جای این که لوله کشی کنند :-)