"دورهمی" به سبک وزرای خارجه؛ حل بحران سوریه برای کدام کشور دغدغه است؟

نشست‌های حل بحران سوریه تا کنون دستاوردی جز تازه کردن دیدارها نداشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت بیش از چهار سال از بحران سوریه، همچنان صدای تیر و تفنگ و جنگ گوش مردمان این کشور را کر می کند اما بانیان این مصیبت نه تنها به بهتر شدن اوضاع کمک نکرده بلکه در روند چاره جویی مسئله اخلال ایجاد می کنند.

آنچه آمریکایی ها می گویند را بر عکس کنید و به واقعیت برسید

این بحران که اکنون به دلیل هجوم آوارگان سوری به دیگر نقاط جهان  چهره بین المللی به خود گرفته باعث شده که تاکنون نشست های متعددی برای آن برگزار شود، نشست هایی که تنها خروجی آن تازه کردن دیدارها بود ! ایالات متحده، ترکیه و عربستان، سه عضو دائم این نشست ها هستند که خود را شدیدا چاره کار می بینند  در حالی که در طول این چهار سال برای تشدید بحران و براندازی بشار اسد از هیچ تلاشی فرو گذار نکردند و تقسیم کار به این صورت بود که اتاق فرمان راه اندازی و هدایت بحران در کاخ سفید قرار داشت و دلارهای نفتی عربستان تضمین اجرایی نقشه و کارهای آموزشی و دیگر اقدامات لازم با ترکیه و متحدین آمریکا بود.

حتی زمانی که واقعیات منطقه نیز برملا شد تغییری در این روند توضیح داده شده اتفاق نیفتاد بنابراین اگر نخواهیم نشست های حل بحران سوریه را مضحک تلقی کنیم باید بگوییم که برگزاری آن فقط برای تغییر افکار عمومی است نه وضعیت موجود و انچه در پشت اتاقهای گفتگو گفته می شود  را تنها با تغییر افعال  جلو دوربین ها بازگو می کنند مانند این که بحران سوریه هرچه زود تر باید پایان یابد(نیابد)! جمله ای که غریب به چهار سال است آن را از سوی این سران می شنویم.

نشست بحران سوریه؟ نه، دورهمی چهار نفره



چه شبهایی را اوباما تا صبح نخوابید و کاخ سفید در حالت آماده باش برای نقشه هایش در سوریه بود در حالی که هیچ کدام نتیجه نداد و میبینیم با وجود گذشتن بیش از چهار سال ار بحران این کشور، بشار اسد همچنان با قی مانده و دیگر کسی در جهان معارضین را مردم عادی در سوری تلقی نمی کند و همچنین خواسته آنان را به عموم مردم بسط نمی دهد.

از طرف دیگر با آغاز این بحران، جمهوری اسلامی ایران با واقع بینی همیشگی خود بر گفتمان سیاسی کشورها و راه حل داخلی بر اساس خواسته مردم تاکید کرد و امروز نیز با توجه به تحولاتی که رخ داد از جمله به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای و تاثیرات آن بر منطقه که بیش از پیش ایران را  به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای مطرح کرد دیدیم که ترتیب نشست دیگری دادند و صندلی ای برای حضور ایران در این گفتگو در نظر گرفته نشد.

نشست وین در اصل تکمیل سلسله نشست های بدون خروجی قبلی و دور همی ای برای وزرای خارجه عربستان، امریکا، ترکیه و روسیه بود.

چهار شرکت کننده و چهار اظهار نظر متفاوت، حل بحران برای کدام یک دغدغه بود؟



"عادل الجبیر،" وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد توافقی در نشست چهارجانبه وین در مورد زمان کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت وجود ندارد و ما به بیانیه کنفرانس ژنو یک و حفظ وحدت سوریه پایبند هستیم.بیشتر

"جان کری"  نیز نشست چهارجانبه وین درباره سوریه را سازنده و ثمربخش توصیف کرد.بیشتر

همچنین"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه پس از پایان نشست چهارجانبه وین گفت: ما خواهان تضمین دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور هستیم.

وی شایعه ها درباره موافقت مسکو با توافقی برای کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت را تکذیب کرد.بیشتر


ائتلاف ضد داعش در این یک سال چه کار کرد؟

یک سال از آغاز حملات ائتلاف بین‌­المللی تحت رهبری آمریکا علیه تروریست های داعش می ­گذرد و این ائتلاف نه تنها موفقیتی در مقابل داعش کسب نکرده، بلکه در جهت کمک رسانی و تقویت تکفیری­ ها قدم برداشته و تردیدها نسبت به اهداف و نیات واقعی ائتلاف را افزایش داده است.

به رغم ادعای مقامات پنتاگون مبنی بر انجام 6500 حمله هوایی ائتلاف علیه داعش و صرف هزینه 4 میلیارد دلاری و ادعای کشته شدن بیش از 8000 هزار داعشی، هنوز هیچ علائمی از تأثیر ائتلاف در شکست و یا تضعیف این گروه تروریستی به چشم نمی­ خورد. این در حالی است که بر اساس گزارش­ها نزدیک به 500 تن از غیر نظامیان عراقی در حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه مواضع داعش، کشته شده اند و این نشان می دهد حملات بیش از آن که علیه داعش باشد، مردم عراق را مورد هدف قرار داده است.

به همین جهت است که تکفیری ها به رغم شکست در شهر تکریت عراق در چند جبهه حضور دارند و نشان داده اند که تضعیف نشده اند. تصرف "الرمادی" در عراق، تحت کنترل درآوردن "تدمر" در سوریه و همچنین اشغال شهر "حسکه"، آخرین گذرگاه مرزی بین عراق و سوریه تایید کننده این واقعیت است.

همچنین انتشار تصاویری از ارسال کمک­ های تسلیحاتی هواپیماهای امریکایی به تروریست های داعشی، نیّات واقعی آمریکا در نبرد با داعش را بیش از پیش نمایان ساخت و شک و تردیدها در رابطه با جعلی بودن جنگ ضد تروریسم را به یقین تبدیل کرد.



وین و دیگر نشست ها بدون حضور ایران نتیجه نخواهد داد

یکی از دلایل ناکامی ائتلاف ضد داعش، این است که اساسا برخی اعضای این ائتلاف از جمله عربستان و قطر، که پدر خوانده داعشی های محسوب می شوند، اعتقادی به نابودی داعش ندارند، زیرا این کشورها از ایدئولوژی ضد شیعه داعش رضایت دارند و وجود داعش را برای تضعیف محور مقاومت در منطقه مناسب می دانند. این دولت های عربی برای پیشبرد اهداف خود در سوریه و عراق و حتی برای مقابله با نفوذ ایران به وجود داعش نیاز دارند و به همین منظور تمایلی برای از بین بردن این گروه خودساخته نداشته و با کمک های مالی و تسلیحاتی، تروریست های داعشی را تقویت می کنند. همچنین اتباع برخی اعضای اروپایی ائتلاف مثل فرانسه و انگلیس، عضو داعش هستند و این دولت ها نمی دانند چگونه با پدیده داعش و پیوستن اتباع کشورهشان به داعش برخورد کنند.



این ناکار امدی
اتئلاف در مقابله با داعش از زمان تاسیس مشهود بود. این ائتلاف در ابتدای تشکیل از حمایت 60 کشور برخوردار بوده و به مرور زمان و با شروع حملات هوایی تعداد آن ها به مراتب کمتر شد و کشورهای محدودی در حملات هوایی مشارکت کردند.

اکنون که بحران سوریه چهره ای بین المللی به خود گرفته واضح است که پیش گرفتن سیاست های قبلی هزینه های زیادی برای حامیان گروه های تروریستی خواهد داشت و افکار عمومی در جهان نیز منتظر حل و فصل شدن این موضوع هستند بنابراین طبق انچه تاکنون بر منطقه گذشته نشست های چون وین بدون حضور همسایگان و دوستان سوریه به ویژه ایران ناکارامد خواهد بود و نشان می دهد همچنان در آن اهداف دیگر غیر از حل بحران سوریه دنبال می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

گزارش از هدیه آقاپور


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار