بدهکاری‌های عادل الجبیر به منطقه؛ پرداختی‌ها جبران‌پذیر خواهد بود؟

وزیرخارجه عربستان در زیر پوست دیپلماسی کشورش بدهی‌های مهمی را بالا آورده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عادل الجبیر" وزیرخارجه عربستان که با وجود سیاست های کثیفش در عین بی سیاستی در منطقه حرکت می کند، بدهکاری های عظیمی دارد که پرداخت آن بسیار دشوار است.

بدهکاری‌های عادل الجبیر به منطقه؛ پرداختی‌ها جبران‌پذیر خواهد بود؟


×بدهکاری اول

با مرگ "سعود الفیصل"، وزیر خارجه جدید اولین پروژه ای که آغاز کرد ادامه همان سیاست های تقابل با نظام بشار اسد، حمایت از تروریسم بود و به نوعی فیصل با مرگش بدهی های خود را نیز عادل باقی گذاشت بدهی هایی که با اتخاذ سیاست خارجی نادرست در قبال منطقه به وجود امده است.

طی چهار سال جنگ در سوریه تعداد کشته‌شدگان از مرز 300 هزار تن عبور کرده و این بیشترین آمار در میان بحران‌های اخیر در جهان بوده است.

سازمان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرد که از چهار سال پیش که جنگ در سوریه آغاز شد، ۱۸۸۵۸ کودک کشته شدند.۵۸۲ کودک بواسطه تک تیراندازهای داعش کشته اند و ۱۰۱ کودک زیر شکنجه، جان خود را از دست داده اند. ۱۰۴۱۳ کودک بازداشت شده اند که ۱۸۵۰ تن از آنها ناپدید شده و هیچ خبری از آنها در دست نیست.

بدهکاری‌های عادل الجبیر به منطقه؛ پرداختی‌ها جبران‌پذیر خواهد بود؟

این در حالی است که طبق برخی مدارک و شواهد، داعش از کودکان به عنوان سپر انسانی و در برخی موارد به عنوان نیرو های خود در موقعیت های حساس استفاده می کند.در این گزارش تکان دهنده و وحشتناک، تصریح شده که دو میلیون و ۱۰۰ هزار کودک سوری، در اثر جنگ و ناامنی، از تحصیل بازمانده اند.

بدون شک کشورهایی که داعش را تا کنون همراهی کرده اند کمتر از داعش نباشد بلکه اندازه انها نیز دستشان به خون آغشته است، عربستان سعودی با خرج دلارهای نفتی اش برای این گروه تروریستی و در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم برای فعالیت داعش از مهم ترین حامیان این گروه تروریستی به شمار می رود.

وزیر خارجه این کشور در زیر پوست تحرکات دیپلماسی خود وظیفه مهم حمایت از داعش را به عهده دارد و اکنون این سوال مطرح می شود که عادل الجبر توانایی پرداخت هزاران آینده ای که کشت را دارد؟

بدهکاری‌های عادل الجبیر به منطقه؛ پرداختی‌ها جبران‌پذیر خواهد بود؟


×بدهکاری دوم
 
در حالی که بیش از 55 ماه از آغاز ناآرامی و جنگ داخلی گسترده در سوریه می گذرد مطالعه آمار و ارقام ابعاد فاجعه انسانی روی داده در سوریه ، بسیار تالم برانگیز است.بیش از 12 میلیون نفر از جمعیت این کشور در اثر جنگ خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند و از این تعداد بیش از 4 میلیون و 200 هزار سوریه ای مجبور به ترک کشور و پناهندگی و آوارگی در کشورهای مجاور شده اند.

کودکان در سوریه از شانس کمتری برای استفاده از حقوق شهروندی در سالهای بعد برخوردار هستند. آنهایی که مجبور به مهاجرت می‌شوند فقط از طریق پدرانشان ملیت سوری را یدک می‌کشند؛ اما 25 درصد از جمعیت 4 میلیون نفری پناهجویان سوریه پدران خود را در درگیری‌های داخلی این کشور از دست داده‌اند. این کودکان که پدرانشان کشته شده‌اند، حلقه ارتباطی خود با سوریه را از دست می‌دهند. زنانی که از سوریه آواره شده‌اند، به امید بازگشت دوباره به کشورشان صاحب فرزندان جدیدی می‌شوند؛ اما این کودکان تازه متولد شده فاقد شناسنامه هستند. 20 کشور اروپایی میزبان بیشترین تعداد پناهجویان فاقد سرزمین هستند. دست‌کم 70 هزار کودک سوری سالانه بدون سرزمین متولد می‌شود.

این وزیر خارجه به نیابت از کشورش به هویت و بی پناهی بسیاری از این مردمان بدهکار است.

بدهکاری‌های عادل الجبیر به منطقه؛ پرداختی‌ها جبران‌پذیر خواهد بود؟

×
بدهکاری سوم


کشته‌های جنگ یمن به بیش از 5000 نفر رسیده است که بیش از 2000 نفر آن مرد عادی هستند و 
عربستان با حملات هوایی و حملات خمپاره‌ای خود علیه شهرها، زیرساخت‌ها و تمامی مناطق یمنی از جمله آثار تاریخی را مورد هدف قرار داده است.

سیستم بهداشتی یمن در آستانه نابودی و فروپاشی کامل قرار گرفته است. به طوری که بیش از 60 درصد از توانمندیها و امکانات بهداشتی خود را تقریبا به طور کامل از دست داسته است در همین راستا وزارت بهداشت یمن می گوید که به دنبال تجاوزات عربستان، هفت بیمارستان، ویران شده و هفت بیمارستان دیگر نیز به دلیل بمباران محیط اطراف یا خروج کادر پزشکی آن از بیم بمباران از کار افتاده اند.

از ابتدای تجاوز سعودی‌ها و متحدانشان به یمن، 6هزار و 18 یمنی شهید شده‌اند که هزار و 127 نفر آنها را کودکان و هزار و 41 نفر دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.بیش از پانصد هزار کودک یمنی با سوء تغذیه حاد روبرو هستند و پیش بینی می شود این رقم همچنان افزایش پیدا کند. اوضاع کنونی نیز در یمن تاثیر منفی جسمی و مغزی روی کودکان دارد.

جبیر حتی حق همسایگی را نیز رعایت نکرده و در این زمینه بدهی های روز افزونی را بالا می آورد.

بدهکاری‌های عادل الجبیر به منطقه؛ پرداختی‌ها جبران‌پذیر خواهد بود؟


×بدهکاری چهارم

فاجعه منا در ۲ مهر ۱۳۹۴ رخ داد و بیش از 2000 جان باخته بر جای گذاشت ، این فاجعه ملتهای زیادی را عزادار کرد و این داغ آن جایی قوت می گیرد که کشور عربستان به صورت رسمی عذرخواهی نکرده و آنطور که باید در صدد کشف علت حادثه بر نیامد، حتی بی شرمی و وقاحت مقامات این کشور در برخورد با این مسئله به حدی بود همکاری لازم برای تفکیک اجساد و شناسایی آنها صورت نگرفت.

بدهکاری‌های عادل الجبیر به منطقه؛ پرداختی‌ها جبران‌پذیر خواهد بود؟

البته اینکه این فاجعه بوی عمد می دهد یا خیر خود موضوعی است که ریاض با عدم همکاری و شفاف سازی پیرامون این موضوع مورد اتهام است و این کشور را شدیدا به مردم دنیا بدهکار می کند از جمله وزیر خارجه سعودی که زبان درازی دارد!!و این سوال پرسیده می شود که "عادل الجبیر" توان پرداخت این همه بدهی را دارد؟

قضاوت با شما....



گزارش از هدیه آقاپور

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار