آیا صفحات مستهجن و غیر اخلاقی تلگرام مسدود شده است؟

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت:مسائل اصلی آن بود که ما به این شرکت اعلام کرده بودیم که صفحات غیراخلاقی و مستهجن را در ایران مسدود کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و فراگیر شدن آن ها به خصوص در تلفن های همراه،استقبال از این شبکه ها بیشتر شده است و این روزها بر تعداد آن ها افزوده می شود.اما باتوجه به اینکه هنوز یک شبکه اجتماعی بومی کامل در داخل کشور وجود ندارد کاربران جذب شبکه های اجتماعی خارجی می شوند که معلوم نیست دست چه کسانی و با چه هدفی این شبکه ها را ایجاد کرده اند وب ه هر حال این شبکه های اجتماعی که متناسب با فرهنگ کشورهای خودشان طراحی شده وارد کشور ما شده است.

اگرچه مزایای این شبکه های اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت اما انتقال فرهنگ و وجود مطالبی که با فرهنگ ما مناسب نیست موضوعی است که نه تنها مورد توجه کشور ما بلکه برای هر کشوری که منافع شهروندانش در خطر باشند، اهمیت دارد لذا در کشورهای مختلف وهمچنین در کشور ما برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی طرحی به نام فیلترنگ در نظر گرفته شده است ،طرحی که مانع باز شدن شبکه اجتماعی می شود.

اما هرچند با فیلترینگ شبکه های اجتماعی می توان مطالب مستهجن را حذف کرد اما برخی مطالب مفید این شبکه ها حذف می شود و همچنین با توجه به توسعه تکنولوژی بعد از فیلترینگ شبکه های اجتماعی راه حلی برای باز کردن این شبکه ها وجود دارد چراکه در حال حاضر فیلتر شکن ها مختلف در بازار موجود است.

به همین منظور در دولت یازدهم وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از اجرای طرحی برای حذف مطالب مستهجن شبکه های اجتماعی به نام فیلترینگ هوشمند نام برد،طرحی که در حال حاضر دربرخی شبکه های اجتماعی در حال اجراشدن است وبه این ترتیب تمام شبکه های اجتماعی فیلتر نمی شود.

اما هر از چند گاهی شایعاتی مبنی بر فیلترینگ شبکه های اجتماعی به گوش می رسد.شبکه اجتماعی تلگرام هم نمونه ای از این شبکه ها است که چند روزی است سوژه خبرگزاری ها شده است، شاید با ایجاد اختلال در اینترنت کشورمان که به دنبال قطع سه مسیر ارتباطی در ترکیه ،باب المندب وخلیج فارس اتفاق افتاد،مسئولان تلگرام ،تصور کردند که تلگرام فیلتر شده است.

در حالی که محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات می گوید: در طی 24 ساعت سه مسیر ارتباط اینترنتی ما ازجمله ترکیه،باب المندب وخلیج فارس قطع شده بود که معمولا این اتفاق ها می افتد اما متاسفانه به طور همزمان رخ داد که این موضوع موجب اختلال دراینترنت کشورهای همسایه وکشور ما شد.

وی با بیان اینکه فیلترینگ تلگرام صحت ندارد، افزود:از مسئولین تلگرام درخواست کردیم که صفحات غیر اخلاقی را ببندد که در مرحله نخست آن را اجرا کرد وسپس مجددا آن را باز کرد که ما هم درخواست خود را به آن ها ارائه کردیم تا صفحات غیر اخلاقی خود را ببندد که متاسفانه با این اختلالات مواجهه شدیم و آن ها فکر کردند فیلتر شده و در حال حاضر هم متوجه اشتباه خود شده اند.

واعظی در ادامه با اشاره به اینکه باز بودن صفحات غیر اخلاقی شبکه های اجتماعی و هر گونه تصمیم گیری در این خصوص ، مسئولان ذی ربط دارد، می گوید:هدف ما داشتن شبکه های سالم در جامعه است و در هیچ کشوری وحتی کشور ما وزارت ارتباطات وارد مسائل فیلرتینگ نمی شود و سعی دارد حریم خصوصی مردم را حفظ کند.

گفتنی است؛ وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در دولت یازدهم در حال اجرای طرحی به نام فیلترینگ هوشمند یا حذف صفحات غیر اخلاقی شبکه های اجتماعی است و به دنبال آن درخواست خود را به مسئولان تلگرام وشبکه های اجتماعی دیگر برای بستن صفحات غیر اخلاقی شبکه های اجتماعی مطرح می کند تا این گونه مطالب مفید برای کاربران باقی بماند لذا شایعات مطرح شده برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی صحت ندارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
تلگرام چند وقتي کند شده و کاربران دارن مهاجرت می کنن به یه شبکه اجتماعی دیگه که متاسفانه اونم فکر می کنم ایرانی نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
اینستاگرام از همه بدتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
اینستاگرام از همه بدتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
اینستاگرام از همه بدتر است
آخرین اخبار