کمپین‌های کتاب‌خوانی معادله سرانه مطالعه کشور را برهم نمی‌زند

کمپین‌های کتاب‌خوانی تغییری در میزان سرانه مطالعه کشور ایجاد نمی‌کند.

مهدی رضایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شروط برگزاری کمپین‌های کتاب‌خوانی در افزایش سرانه مطالعه کتاب گفت: کمپین‌های کتاب‌خوانی باید به صورت دائمی برگزار شود تا بتواند روی افزایش سرانه مطالعه کتاب کشور تاثیر بگذارد. وجود پشتوانه مالی از سوی سازمان‌ها نیز در میزان موفقیت این کمپین‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بسیاری از نهادهای مرتبط با کتاب‌خوانی کارهایی را به صورت مقطعی و میلادی در ارتباط با افزایش سرانه مطالعه کشور انجام می‌دهند این مسئله مشابه آماری است که در ارتباط با آمار فروش کتاب در نمایشگاه کتاب هر سال بیان می‌شود تنها عده‌ای اهل مطالعه به سراغ خرید کتاب در این نمایشگاه می‌روند.

این نویسنده با اشاره به تاثیر گرانی کتاب در افزایش میزان فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب هر سال بیان کرد: بیشتر خرید کتاب به کتاب‌های درسی بازمی‌گردد و ارتباطی با کتاب‌های غیردرسی ندارد.

رضایی با اشاره به پیش‌بینی خود در خصوص تاثیر کمپین‌های کتاب‌خوانی به سرانه مطالعه کتاب تصریح کرد: کمپین‌های کتاب‌خوانی نمی‌تواند تغییری در میزان سرانه مطالعه کشور ایجاد کند به دلیل آنکه این کمپین‌ها به صورت مقطعی برگزار می‌شود. این مسئله را می‌توان در خصوص اجرایی نشدن اقدامات یک دولت توسط دولت‌های بعدی نیز مشاهده کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کمپین‌های کتاب‌خوانی توسط افراد برگزار می‌شد اما ادامه‌دار نبودن آن سبب می‌شد روی میزان سرانه مطالعه کشور تاثیری نگذارد. امیدوارم این کمپین‌ها و همین حد گذرایی بتواند تعدادی از مردم را کتاب‌خوان کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.