اصفهان؛

نظام شهری اصفهان بیمار است

شهردار اصفهان گفت: ایدئولوژی حاکم برجامعه می تواند تعیین کننده فضای فیزیکی و فرهنگی آن جامعه باشد

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر مهدی جمالی‌نژاد در نوزدهمین نشست تخصصی شهر اندیشی که با موضوع شهرسازی و به مناسبت روزشهرسازی برگزار شد با بیان اینکه بحث تمدن نوین اسلامی تمدنی خاص است که با توجه به استفاده از نقاط قوت تمدن‌های قبل از خود تمدن جدیدی را ایجاد کرده است، اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی در برابر تمدن‌های قبل از خود موضع خاصی را داشت و به گونه‌ای عمل کرد که نه نقطه مقابل تمدن‌های دیگر باشد ونه در برابر آنها به صورت منفعل عمل کند.

وی با اشاره به اینکه ما میراث‌دار تمدن نوین اسلامی هستیم، درادامه گفت: باید توجه داشته باشیم که تمدن نوین اسلامی تقلید کننده صرف نیست بلکه همواره تکمیل کننده و ترکیب کننده تمدن‌های دیگر بوده و در دوران مختلف به خصوص دردوره ی صفوی موجب افتخار کشور در بحث معماری بوده است.

جمالی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در دوران پس ازانقلاب اتفاق خاصی در حوزه معماری اسلامی در کشور اتفاق نیفتاده است، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که انقلاب اسلامی صرفاً سیاسی نبوده است و باید در آن موضوع تمدن نوین اسلامی به خوبی دیده شود.

شهرداراصفهان با تاکید بر اینکه شهرهای اسلامی باید برنامه‌ریزی اسلامی داشته باشند، افزود: ایدئولوژی حاکم برجامعه می تواند تعیین کننده فضای فیزیکی و فرهنگی آن جامعه باشد و از این رو این امر در بسیاری از شهرهای جهان قابل مشاهده است که از آن جمله می‌توان به شهرهایی با حاکمیت سرمایه‌داری در جهان اشاره کرد که شکل و ساختار خاصی دارند.
 
دکتر جمالی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نظام شهری کشور وبه تبع آن نظام شهری استان اصفهان بیمار است، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که هر چند جوادی‌ها، سقائیان نژادها، جمالی‌نژادها و ... در شهر اصفهان به صورت 24 ساعته کار کنند کافی نیست و نتیجه‌ای نخواهیم گرفت جز اینکه همه دستگاه‌های اجرایی استان به میدان بیایند و با همکاری اتفاق خوبی را رقم بزنیم.
 
وی با بیان اینکه ما برای حل مشکلات به دنبال معلول هستیم، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که معلول نظام شهری بیمار استان روبروی چشم ماست که از آن جمله می‌توان به توزیع نامناسب خدمات و تمرکز جمعیت در مرکز استان نام برد.
 
شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت چهار ساله خود در حوزه رصد موقعیت نظام شهری اصفهان ابراز داشت: استان اصفهان در حال حاضر دارای 107 شهر و یک هزار و 833 روستا است که در صد سال آینده کل استان اصفهان به شهر اصفهان تبدیل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تا قبل از سال 1300 در کشور نظام کهکشانی که یکی از نظام‌های شهرسازی بسیار خوب است بر کشور حاکم بود، ادامه داد: از سال 1300 تاکنون نظام زنجیره‌ای بر شهرسازی ایران حاکم شده است که نتیجه آن تمرکزامکانات و تجهیزات و به دنبال آن جمعیت در کلانشهرهاست.
 
دکتر جمالی‌نژاد با بیان اینکه در شهر اصفهان هر چه نسبت به توسعه شهر و افزایش امکانات توجه داشته باشیم در واقع مهاجران را تشویق به هجرت به اصفهان کرده‌ایم، اظهار داشت: البته باید توجه داشته باشید که ما از وظیفه ذاتی خود شانه خالی نمی‌کنیم ولی اگر وظایف در ارگان‌های مختلف به خوبی انجام شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمایش صورت گرفته در سال 90 بیشترین مهاجران شهر اصفهان از شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، سمیرم و اردستان هستند، افزود: بنابراین باید توجه داشت که با توسعه مراکز خدماتی و امکانات در شهرهای میانی و کوچک می‌توان بخش بزرگی از مشکلات اصفهان را برطرف کرد.
 
شهردار اصفهان تمرکززدایی مراکز دولتی و مراکز صنعتی را لازمه تقویت زیرساخت‌های شهرهای کوچک و میانی دانست و افزود:همچنین باید جلوی رشد و توسعه شهرها را با استفاده از فضای سبز و رینگ‌های ترافیکی بگیریم.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.