آیا بارزانی می‌تواند نقش میانجی را میان بغداد و آنکارا ایفا کند؟

یک کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با الجزیره تصریح کرد: رسانه‌های ترکیه معتقدند که بارزانی می‌تواند نقش میانجی را در اختلاف‌نظر میان بغداد و آنکارا ایفا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، "اسلام حلایقه،" کارشناس مسائل سیاسی گفت: رسانه ها و مطبوعات ترکیه برای اولین بار درباره عملکرد دولت این کشور به اجماع مثبتی رسیده اند. این رسانه ها از حضور محدود نظامی ترکیه در موصل دفاع می کنند. این نظامیان برای اهداف آموزشی به این منطقه رفته اند(!). رسانه های ترکیه به شدت با دیدگاه اعتراض آمیز رسانه های عراق و کشورهای عربی در این زمینه مخالفت کردند. 

رسانه های ترکیه می گویند نظامیان ترکیه به دعوت حیدر العبادی نخست وزیر عراق به این کشور آمده اند(!). رسانه های ترکیه بر چند موضوع اساسی تمرکز کرده اند. آنها در وهله اول می گویند شمار نیروهای ترکیه در موصل ده ها نفر است و به صدها نفر نمی رسد. تاکید بعدی رسانه های ترکیه بر این موضوع است که این نیروها جایگزین نیروهای قبلی شده اند و این موضوع جدیدی نیست. این نیروها به دعوت عراق به ترکیه آمده اند. حیدر العبادی طی سه سال گذشته خواستار حضور نیروهای ترکیه بوده و چرا در شرایط کنونی عراق به ترکیه اعتراض کرده است؟!

وی افزود: سفر "مسعود بارزانی،" رئیس منطقه کردستان عراق به آنکارا دلیل دیگری بر صحت عملکرد ترکیه در این زمینه است.(!) این سفر یک پیروزی برای ترکیه قلمداد می شود. صرف سفر بارزانی به آنکارا نشان می دهد که نیروهای ترکیه به درخواست دولت عراق وارد این کشور شده‌اند. رسانه های ترکیه معتقدند که بارزانی می تواند نقش یک میانجی را در اختلاف نظر میان بغداد و آنکارا ایفا و موضع دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند. به باور این رسانه ها، مناسبات ترکیه و روسیه طی روزهای اخیر به وخامت گراییده و اگر روسیه به قطع صادرات گاز به ترکیه اقدام کند، اربیل می‌تواند نقش مهمی در چنین اوضاعی ایفا کند. نکته مهم دیگر این است که در سفر بارزانی به آنکارا، برای نخستین بار در یک سفر خارجی، پرچم منطقه کردستان عراق در کنار پرچم عراق قرار گرفت. 


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار