تحریم‌ها در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای سهم دارد/ تغییرات اقلیم، برای آینده بهتر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصمیم های صحیح با اشتباه ،هزینه و صرف زمان کمتر نیازمند پژوهش و فناوری است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بزرگداشت هفته ملی پژوهش و معرفی پژوهشگران و فناوران برتر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: مساله پژوهش در حوزه محیط زیست اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا به دلیل ماهیت مسائل اعم از علمی بودن، پیچیده بودن، چند فاکتوری بودن و میان رشته ای بودن نیازمند توجه بیشتر به بخش پژوهش هستیم.
 
وی افزود: سالانه چند ده هزار ماده شیمیایی جدید تولید می شود که بررسی تاثیر آن‌ها بر محیط زیست نیازمند پژوهش است بنابراین باید بخش پژوهش در این زمینه پویا و روزآمد باشد که این مسئله در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد.
 
ابتکار گفت: یکی از مهم‌ترین تحولات پژوهشی کاربردی که در معاونت طبیعی سازمان محیط زیست رخ داده ، تغییر رویکرد سازمان برای حفاظت از مناطق حفاظت شده بوده است.
 
وی ادامه داد: حفاظت از 11 درصد از عرصه های طبیعی کشور جزء وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است که در تلاش هستیم با استفاده از آخرین فناوری و بازنگری طرح های پژوهشی به بهترین نحو از این عرصه ها حفاظت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بسیاری از طرح های تفصیلی و جامع در راستای حفاظت از مناطق حفاظت شده آماده اجرا در برخی از استان ها است که هدف از این کار ارتقاء سطح مدیریت مناطق حفاظت شده خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: در زمینه پایش و هوشمندسازی نیز از فناوری های به روز استفاده می کنیم، همچنین کارهای مطالعاتی خوبی در زمینه برنامه های مدیریتی و حفاظت از گونه های در معرض تهدید انجام شد که برخی از آن‌ها در حال تکمیل است، زیرا حفاظت از گونه ها نیازمند داشتن اطلاعات کافی از حیات وحش است.
 
ابتکار گفت: در زمینه سرشماری حیات وحش نیز اقدامات خوبی با رویکرد علمی در سازمان محیط زیست انجام شده است.
 
وی تاکید کرد: رویکردها باید کاربردی و مطالعات به گونه ای باشند که به دانش منتهی شوند تا مناطق حفاظت شده بهتر مدیریت شوند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاری های بین المللی خوبی نیز با کشورهای دیگر داریم که با توجه به اهمیت موضوع درصدد توسعه آن هستیم، یکی از این کارها همکاری با بزرگترین موسسه آزمایشگاهی در ایتالیا است که امیدواریم نتایج آن بتواند به ارتقاء سطح پایش در کشور کمک کند.
 
ابتکار ادامه داد: در بخش معاونت انسانی سازمان هم مطالعات خوبی در زمینه ارزیابی زیست محیطی انجام شده و بر این اساس هر طرحی باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد تا اجرای آن حداقل آسیب را به محیط زیست وارد کند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از سال گذشته دولت اعتباری را برای نوآوری ها در حوزه محیط زیست پیش بینی کرد که در آن سال اندک بود اما امیدواریم امسال افزایش یابد که بر این اساس شرکت های دانش بنیان که در زمینه محیط زیست فعالیت می کنند، اقدام سازنده ای داشته باشند که به حفظ محیط زیست منتهی شود که 50 درصد از هزینه آن طرح از طریق اعتبار نوآوری تامین می شود.
 
ابتکار ادامه داد: با توجه به شاخص های سال 2010 رشد پژوهش در کشور ما بسیار شتابان بود و بر اساس آخرین گزارش توسعه انسانی جهانی که یک ربع قرن گذشته را ارزیابی کرد، ایران جزء چهار کشور اول از نظر شتاب در توسعه انسانی معرفی شد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص های این بخش آموزش و پژوهش است که با توجه به مشکلات و فراز و نشیب هایی که در کشور با آن روبرو بودیم، با این حال منحنی رشد ما نشان می دهد که ایران در زمینه توسعه انسانی در جامعه جهانی حرفی برای گفتن دارد.
 
وی تاکید کرد: با توجه به چالشی بودن حوزه محیط زیست این روند باید با جدیت بیشتری ادامه یابد و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری انرژی خوبی به ما داده و در برنامه ششم توسعه نیز توجه ویژه ای به محیط زیست شده است.
 
ابتکار در ادامه به نقش فناوری در حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: امروزه موضوع فناوری های سبز یکی از رهیافت های بهبود وضعیت محیط زیست در دنیا محسوب می شود که دستیابی به این فناوری در برنامه توسعه و اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی دارد.
 
وی ادامه داد: رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان، بخش خصوصی و صنعت است و دولت نیز مشوق های خوبی پیش بینی کرده که سبب می شود به سمت فناوری سبز حرکت کنیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست نیز برنامه های متعددی در این راستا دارد که از جمله برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست در اسفند ماه است که باید فن بازار فناوری سبز را در کنار این نمایشگاه داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: همچنین همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده ایم که یکی از آن‌ها اجرای استارت آپ ویکند است که اولین استارت آپ ویکند سبز برگزار شد.
 
ابتکار گفت: این فرصت خوبی برای تجربه اندوزی و راه اندازی کسب و کار فناوری سبز برای علاقه مندان در این زمینه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: همچنین صندوق ملی محیط زیست نیز همکاری خوبی در زمینه توسعه فناوری و پژوهش های محیط زیستی دارد.


*پژوهش راهی برای رسیدن به اهداف زیست محیطی

صدرالدین علی پور مدیر دفتر پژوهش و توسعه فناوری‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر محیط زیست اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان تخصصی باید از دستاوردهای پژوهشی برای راهبرد اهداف خود استفاده کند شاید تصور این باشد که فاصله زیادی در معاونت آموزش و پژوهش با نقطه‌ی مطلوب داریم ولی به سمت خوبی در حال حرکت هستیم .

وی با بیان ایکه هم کنون سالانه مبلغ زیادی در حوزه درمان هزینه می‌شود ،گفت: اگر این کار را در حوزه پیشگیری انجام داده و تلاش بیشتری داشته باشیم تا با حفظ محیط زیست و ارگان آن گامی جلوتر برویم موفقیت های زیادی کسب خواهیم کرد و این نیاز یک پژوهش محکم است.

صدرالدین علی پور در خصوص پژوهش ها و مقاله‌هایی که در عرصه ی محیط زیست به ستاد انتخابی پژوهشگر برتر این عرصه ارائه شده افزود: 30 اثر از 24 استان کشور به ستاد ارسال شده که طبق ارزیابی بر اساس جدول پیشنهادی وزارت علوم 2 نفر از استان یزد به عنوان پژوهشگر برتر سطح یک ، 2 نفر رتبه ی پژوهشگر برتر سطح دو را از تهران و استان البرز به خود اختصاص دادند.

دبیر ستاد همایش تجلیل از پژوهشگران برتر محیط زیست گفت: 1 نفر از زابل پژوهشگر برتر سطح 3 ، 7 نفر به عنوان برگزیدگان ، 1 نفر به عنوان فناور برتر انتخاب شده‌اند.

وی در خصوص ادارات کلی که در حوزه پژوهش حائز رتبه برتر شده‌اند، افزود: استان خوزستان اولین رتبه، هرمزگان دومین و استان گلستان با سومین رتبه جزء ادارات برتر در حوزه پژوهش بوده‌اند.

مدیر دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اداره برتر در حوزه فناوری تصریح کرد: استان قزوین به عنوان اداره برتر در حوزه فناوری انتخاب شده است.

علی پور در خصوص هدف از برگزاری این همایش گفت: هدف شناسایی محققان برتر محیط زیست و استفاده از نتیجه ی پژوهش های آن‌ها در رسیدن به اهداف زیست محیطی و جلوگیری از تخریب این عرصه با هزینه‌ی کمتر و اقدامی عملی‌تر و کاربردی‌تر است.

*راه های جلوگیری از تخریب محیط زیست

مهناز مظاهری معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در ادامه همایش تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر گفت: به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست جز پژوهش ، فرهنگسازی و آموزش راه حل دیگری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بدون اینکه تحقیقی برای موضوعی انجام شود با توجه به اینکه هر 18 دقیقه 1 علم به علم دنیا اضافه می‌شود نمی‌توانیم بدون داشتن اطلاعات علمی مشکلی را حل کنیم.

معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست بدون پژوهش و تحقیق نمی‌تواند تصمیمی درست بگیرد، گفت: بودجه هزینه‌ی فعلی جوابگوی پژوهش نمی‌تواند باشد و اکنون پروژه‌های پژوهشی که در سال 92 و 93 شروع شده و وضعیت خوبی داشته اکنون به خواب رفته است.

مظاهری تاکید کرد : امیدواریم این مصوبه‌ که قرار است طبق نامه‌ی ریاست جمهوری در کمیسیون علوم فناوری و تحقیقات به نتیجه برسد سازمان حفاظت محیط زیست را به راهی برگرداند که بدون پژوهش تصمیم نگیرد.

وی گفت : اولویت های پژوهشی محیط زیست در حال تدوین و اتمام است و شورای راهبردی محیط زیست بعد از یک سال مجددا شروع به کار خواهد کرد.

آیا توافقات اجلاس تغییرات آب و هوایی اجباری است؟

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری دست‌آورد های ایران در اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس اظهار کرد: ایران با مشارکت و پیشنهاد داوطلبانه‌ی خود برای کاهش 4 درصدی گازهای گلخانه‌ای در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی متعهد شده که از سال 2020 تا 2030 اقدام به کاهش این میزان پیشنهادی خود شود.

وی ادامه داد البته این موضوع بدان معنا نیست که ایران اقدامات خود را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای از سال 2020 آغاز خواهد کرد بلکه طبق بیانات رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف انرژی و سیاست‌های کلی محیط زیست ما قبل از سال 2020 اقدامات خود را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای آغاز خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توافق حاصل شده در 21 اجلاس کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سند بسیار مهمی را با حضور 195 کشور جهان برای یک آینده بهتر با ابعاد زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی با پیام صلح ، همدلی و همراهی تمام مردم جهان برای یک موضوع مهم به نام تغییرات اقلیم می‌رساند.

ابتکار با بیان اینکه این توافق یک پیام انسان دستی متفاوتی بود گفت:‌ سند این توافق به خاطر تنوع دیدگاه ها ، موضوعاتی که سعی شده تمام آن‌ها در آن گنجانده شود تبعا نواقصی را به همراه دارد.

وی با اشاره به فعالیت 2 ساله‌ی ایران برای ورود به اجلاس 21 تغییرات آب و هوایی گفت: ایران در تمام مدت برگزاری اجلاس حضور موثری داشته است و هیئت‌هایی از وزارت امور خارجه محیط زیست ، وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان استاندارد در این اجلاس حضور داشتند.

رئیس سازمان حفاطت محیط زیست تصریح کرد: ایران اقدامات ملی خود را برای اصلاح الگوی انرژی و بهینه سوزی سوخت و کاهش گازهای گلخانه‌ای در اقتصاد توسعه ی کم کربن تصویب کرده و این موضوع را در برنامه ی اجرایی تمامی دستگه های دولتی با بدست آوردن توان ‌آن‌ها جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به دست آورده و به زودی اجرای آن را شروع خواهیم کرد.

ابتکار با بیان اینکه کشورهای مختلف دنیا برسر کنترل افزایش دمای زمین و نرسیدن آن به 2 درجه سندی را تدوین و نهایی کرده‌اند، گفت: ایران به طور معمول پیشنهاد کاهش 4 درصدی گازهای گلخانه‌ای را داده و اگر تحریم ها برداشته شود به اندازه ی 8 درصد دیگر می‌تواند در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سهم داشته باشند.

درحال تکمیل/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار