وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

از جمله اخبار مهم وزارت علوم در این هفته می توان اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری 94 و اعلام آخرین زمان برای ثبت نام دکتری 95 را نام برد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، وزارت علوم فناوری و تحقیقات در این هفته با اخبار بی‌شماری رو به رو بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری 94 ، اعلام آخرین زمان برای ثبت نام دکتری 95 ،برگزاری کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها برای انتخابات پیش رو و به زودی تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه ها را بیان کرد. 

نتایج اولیه تکمیل ظرفیت دکتری 94 اواخر دی ماه اعلام می‌شود
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: مهلت انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت و ظرفیت‌های جدید آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 94 سه شنبه 8 دی ماه با توجه مهلت تمدید شده پایان پذیرفت. با توجه به آمار اعلام شده تعداد 11 هزار و 124 داوطلب نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کردند. بر اساس برنامه زمانی اعلام شده نتایج اولیه و اعلام فهرست اسامی معرفی شدگان به منظور شرکت در سایر مراحل گزینش دهه سوم دی ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

 15 دی ماه آخرین مهلت ثبت نام دکتری 95
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد : ثبت نام برای شرکت در آزمون ورودی دکترای PHD نیمه متمرکز سال 95، 7 گروه آموزش و 77 کد رشته امتحانی از ساعت 16 روز یکشنبه ششم دی ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد و روز سه شنبه 15 دی ماه پایان می‌پذیرد.  تا ساعت 8 صبح امروز 20 هزار و 188 داوطلب نسبت به ثبت نام اقدام کردند.

وی افزود: لازم به ذکر است این آزمون در روز جمعه 14 اسفند ماه در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار خواهد شد و نتایج به صورت کارنامه تنظیم و در دهه سوم فروردین ماه اعلام خواهد شد.

مهلت ثبت نام دوره های دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تمدید شد
تمامی متقاضیان ثبت نام در دوره های بدون آزمون، با آزمون و پژوهش محور دوره دکتری تخصصی و همچنین دوره های بدون آزمون و با آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی می توانند تا ساعت ۲۴ روزیکشنبه ۱۳ دی ماه با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش به نشانی www.azmoon.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

6 دی ماه ثبت نام آزمون زبان وزارت علوم آغاز شد
آزمون زبان وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۹۴ ازساعت ۱۰ یکشنبه ۶ دی ماه ۹۴ آغاز شده و پس از تکمیل ظرفیت حوزه ها پایان می یابد این آزمون در۲ بهمن ماه 1394 برگزار می شود. 

داوطلبان برای ثبت نام باید به سامانه آزمون زبان msrt  سازمان امور دانشجویان مراجعه کرده و پس از دریافت شناسه کاربری و رمزعبور نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند. هزینه ثبت نام دراین آزمون ۶۰۰ هزار ریال (۶۰ هزارتومان) است و پرداخت آن به صورت الکترونیکی انجام می شود.
 
دانشگاه‌ها چشم انتظار فعالسازی کرسی‌های آزاداندیشی
مسجدی مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشگاه‌ها بعنوان نهادهای پرمخاطب نه تنها در تولید علم بلکه باید در تمامی عرصه‌ها از جمله انتخابات گام بردارند و لازمه آن فعالسازی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی است.

دکتر سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن اثر متقابل کرسی‌های آزاداندیشی و انتخابات گفت : یکی از بهترین روش‌ها برای برگزاری جلسات و جلب مشارکت در انتخابات برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری جلسات مناظره و گفتگو با حضور کسانی است که در این حوزه صاحب نظر و دارای تجربه هستند و می‌توانند دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلف را به بحث بگذارند و مباحث به نقد کشیده شوند طبیعتاً کرسی‌های آزاداندیشی از این رو بهترین روش می‌باشند. ضمن این که عرصه انتخابات هم یکی از مناسبت‌ترین فرصت‌هایی است که کرسی‌های آزاداندیشی بتوانند رونق بیشتری پیدا کنند. 

 تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه‌ها در اردیبهشت ماه
باقری رییس مرکز هیئت امنا و هیئت ممیزه وزارت علوم گفت: به منظور قدردانی و تشویق اساتید نمونه آیین نامه مربوطه به فرآیند انتخاب اساتید نمونه با امضا وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری به تازگی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که طبق روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و فعالیت‌های مقدماتی آن در دانشگاه‌ها و وزارت علوم شروع شده است. زمان برگزاری مراسم تقدیر از اساتید نمونه کشوری اردیبهشت 95 است.
 
موج بیکاری فارغ التحصیلان به سمت تحصیلات تکمیلی
دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران گفت : پذیرش و توسعه بی رویه رشته ها و دانشجو یک صدمه بزرگی است که کیفیت دانشکده ها را پایین آورد و وقت اساتید را بیش از حد به امور آموزشی و گذراندن پایان نامه ها معطوف کرد و امروز شاهد تبعات این قضیه هستیم، افزایش بی رویه دانشجویان دکتری و دادن مدرک به آنها باعث شده دانش فرد بیش از حد نیاز شود و دستگاه هم به آن حد از دانش و اطلاعات احتیاجی ندارد.

70 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شاغل می‌شوند
 مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت : بیکاری در ایران از هرم نیروی انسانی در حال تبدیل شدن به استوانه نیروی انسانی است و حدود 20 هزار دکترای بیکار داریم درحالی که بیش از 70 از فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل می‌شوند.
  
سرفصل‌های دوره کارشناسی رشته حقوق تصویب شد
کارگروه حقوق شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با توجه به ۴ شاخص اسلامی شدن، کارآمد شدن، روزآمد شدن و بومی شدن علوم انسانی به عنوان شاخص‌های اصلی تحول و ارتقاء علوم انسانی، سرفصل‌های رشته حقوق مورد بازنگری و تجدید نظر قرار داد. در بخش مربوط به بومی شدن این سرفصل‌ها، سرفصل «ابعاد حقوقی دفاع مقدس» یکی از مهم‌ترین تغییراتی بود که ایجاد شده و به سرفصل های دیگر این رشته اضافه شد.

منابع امتحانی داروسازی در آزمون ارشد پزشکی ۹۵ منتشر شد
منابع ۵ رشته امتحانی داروسازی آزمون کارشناسی ارشد اعلام شده است . منابع ۴ رشته امتحانی داروسازی مشتمل بر  : «ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی»، «سم شناسی»، «شیمی دارویی»، «کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی، علوم داروهای پرتوزا» اعلام شده است.  ضمن اینکه بر اساس اعلام دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی، رشته نظارت بر امور دارویی، در آزمون سال ۹۵ برگزار نخواهد شد.  ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی در سال ۹۵ از اول بهمن ماه ۹۴ آغاز می شود.

 درخواست مهمانی دانشجویان پیام نور از 7 دی ماه آغاز شد
محمد جمالزاده با اشاره به جزئیات و نحوه ثبت درخواست مهمانی دانشجویان پیام نور در نیمسال دوم ۹۴-۹۵ گفت: تمام دانشجویان این دانشگاه می توانند از ۷ لغایت ۲۸ دی ماه سال جاری با مراجعه به سامانه گلستان جهت ثبت درخواست مهمانی در نیمسال دوم ۹۴-۹۵ اقدام کنند.
وی در مورد نحوه ثبت درخواست افزود: برای این منظور ابتدا وارد سامانه گلستان شده و از فهرست آموزش – دانشجو- درخواست ها- تقاضای انتقال و مهمان- تقاضای انتقال به صورت مهمان، فرم تقاضای مهمان شدن را تکمیل کنند. در این مرحله دانشجو از مقررات افزایش شهریه برای دانشجوی مهمان مطلع و با تأیید آن درخواست خود را برای مرکز مبداء (محل تحصیل فعلی) ارسال می کند.

مهلت ثبت نام نقل و انتقال دانشگاه آزاد تمدید شد
 معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اعلام کرد: تاکنون حدود ۱۸ هزار درخواست نقل و انتقال در سامانه نقل و انتقال دانشجویی این دانشگاه به ثبت رسیده است. مهلت ثبت درخواست های نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه آزاد در سامانه نقل و انتقال تا ۱۰ دی ماه تمدید شده است.

راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها بررسی‌ می‌شود
دکتر ضیاء هاشمی معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم گفت: قانون حجاب و عفاف ناظر به یک هنجار اجتماعی و آموزه دینی است که لزوما در یک فرم و یونیفرم نمی‌تواند تعریف شود. دستگاههای مختلف مسئول ترویج حجاب هستند، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگی عمومی مصوبه‌ای در این خصوص دارند و وزارت  علوم و آموزش‌ عالی نیز دستورات و توصیه‌هایی را ذکر کرده‌اند.

اعزام بیش از 100 استاد و 1000 دانشجوی پیام نور به عتبات
دکتر نجفی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور  گفت‌: با پیش بینی‌های انجام شده سال آینده (1395) بالغ بر 200 استاد و 1000 دانشجوی فرهیخته و نخبه این دانشگاه به سفر عتبات عالیات اعزام خواهند شد‌.

جهاد دانشگاهی از طرح‌های نوآورانه فارغ‌التحصیلان حمایت می‌کند
رئیس جهاددانشگاهی استان گیلان خطاب به فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی این نهاد گفت: می‌توانید پس از دوران فراغت از تحصیل نیز با ارائه ایده‌ها و پژوهش‌های خود با مجموعه جهاد دانشگاهی در ارتباط باشید زیرا جهاد دانشگاهی از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه شما حمایت می‌کند.

آمادگی وزارت علوم برای همکاری با کشورهای عضو اکو
دکتر حسین سالار آملی در نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌های هنر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با بیان اینکه منطقه اکو دارای حدود 450 میلیون نفر جمعیت است، گفت: هنر باید سبب تقویت قوای خلاق انسان و افزایش آگاهی در یک ارتباط ناگسستنی در علم، مردم و حکومت‌داری باشد. در اکو به دنبال راه‌هایی برای شکسن دیوارهایی از جمله دیوار جدایی هنر و هنرمندان هستیم ازاین رو وزارت علوم برای هرگونه همکاری از قبیل پذیرش دانشجو، دوره فرصت‌های مطالعاتی، انجام تحقیقات مشترک چه در زمینه هنر و چه در زمینه علم و فناوری با کشورهای اکو است و تمایل به شنیدن راه‌حل برای فعالیت در این محور را دارد.

کسب رتبه اول بورد پزشکی هسته‌ای آسیا توسط استاد پزشکی مشهد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر نرجس خاتون آیتی استادیار گروه پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آزمون بورد تخصصی این رشته که با حضور ۴۵ نفر متخصص از کشورهای مختلف آسیا و اقیانوسیه در کشور کره برگزار شد موفق شد با کسب بیشترین امتیاز در مراحل کتبی و شفاهی، رتبه نخست این آزمون را از آن خود کند.

تدوین بخشنامه جدید تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد
وحیدی مدیر کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد از تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد از پیمانی به رسمی آزمایشی و قطعی خبر داد و گفت: بخشنامه ای در این خصوص تدوین شده که پس از ابلاغ آن فرایند تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی آغاز می شود و امیدواریم تبدیل وضعیت تمامی اعضای هیات علمی این دانشگاه تا مهرماه ۹۵ به پایان برسد.

اصلاح هرم هیات علمی و نواقص رشته‌های دانشگاه آزاد تا شهریور ۹۵
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به ممیزی رشته محل ها در این دانشگاه، گفت: نواقص رشته های دانشگاه و اصلاح هرم هیات علمی باید تا شهریور ۹۵ انجام گیرد. دکتر حمید میرزاده در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد با اعلام این خبر افزود: با جذب این افراد، ما به تعهد خود مبنی بر جذب سالانه ۵ هزار عضو هیات علمی عمل کرده ایم.

جزئیات و مهلت تغییر رشته و گرایش پیام نور اعلام شد
براساس تقویم آموزشی سال تحصیلی ۹۵-۹۴ دانشگاه پیام نور مهلت ثبت درخواست تغییر رشته و تغییر گرایش برای نیمسال دوم ۹۵-۹۴ دانشگاه پیام نور از ۱ دی ماه آغاز شده و تا ۲۶ دی ماه ۹۴ ادامه خواهد داشت. دانشجویان باید به صورت حضوری درخواست کتبی دراین مورد را به دانشگاه خود ارایه دهند.

امکان تغییر رشته فقط برای دانشجویان مقطع کارشناسی وجود دارد و تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد ممنوع است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.