ارزش‌آفرینی حوزه فناوری در تولید علم‌

رئیس کارگروه اقتصاد زیستی معاونت علمی گفت: حوزه فناوری باید در تولید علم، مقالات و فناوری تاثیر داشته باشد و ارزش‌آفرینی کند.

ارزش‌آفرینی حوزه فناوری در تولید علم‌،‌ مقالات و فناوریبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر امید توکلی رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و رئیس کارگروه اقتصاد زیستی در نشست‌ خبری و رسانه‌ای نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و بازار ایران که صبح امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد؛ اظهار کرد: حوزه اقتصاد زیستی در رابطه با بحث زیست فناوری شکل می‌گیرد اگر زیست فناوری را به عنوان علوم رشته‌ای در نظر بگیریم شامل حوزه‌های زیست فناوری‌ دریایی، پزشکی و زیستی می‌باشد و حدودا 15 الی 16 حوزه زیست فناوری در این حوزه وجود دارد. 

وی ادامه داد: شاخص‌های توسعه زیست فناوری زمانی شکل می‌گیرد که یک مسیری را طی کرده باشد که در ابتدا بحث تولید علم را داریم و بعد از آن حضور فناوری در بازار می‌باشد و صادراتی که می‌توانیم از این فناوری داشته باشیم و در نهایت اثر بخشی محصولات زیست فناوری در جامعه می‌باشد. 

با توجه به تعدد حوزه‌ها؛ حوزه زیست فناوری یکی از مهمترین حوزه‌های علم و فناوری است که در کشور وجود دارد اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده ولی برای اینکه به اهداف مورد نظرمان برسیم راه زیادی در پیش داریم برای مثال بحث سهم 1.5 درصد محصولات و خدمات احتیاج به عزم ملی در تولید ناخالص داخلی دارد. 

توکلی تصریح کرد: حوزه زیست فناوری می‌تواند ارزش‌آفرینی خوبی در تولید علم، مقالات و فناوری داشته باشد و در این خصوص گام‌های بسیار موثری را که مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد انجام دهد. علاوه بر این‌،‌ حوزه‌های بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است که در شکل گیری زندگی مردم اثر گذار است.

بسیاری از مواقع محصولات از لحاظ کیفی مشکل دارند ولی در کنار گام‌های بلندی که معاونت علمی در خصوص حوزه زیست فناوری برداشته‌ توانسته‌ایم از لحاظ کیفی نیز بالا باشیم. 

وی بیان کرد: از لحاظ رتبه بندی در تولید علم و مقالات در رتبه 12 قرار داریم ولی در تولید پتنت بسیار عقب هستیم و برای اینکه در پتنت‌های بین المللی در دنیا مدعی باشیم باید به سمتی پیش برویم که پتنت ثبت شود و تجاری سازی آن انجام شود. در تولید پتننت بر خلاف کشورهای خارجی که یک یا دو مقاله تولید می‌کنند در ایران به ازای هر 835 پتنت یک پتنت ثبت می‌شود که این نشان می‌دهد بسیار عقب هستیم.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و رئیس کارگروه اقتصاد زیستی تصریح کرد: در تمام اسناد راهبردی که در کشور وجود دارد بخصوص سیاست های ابلاغی سهم بزرگی در سیاست‌گذاری حوزه زیست فناوری داریم امیدواریم بتوانیم با کمک و حمایت دولت سرمایه گذاران و فناوران و پژوهشگران‌، محصولات زیست فناوری را به جامعه وارد کنیم. 

توکلی در پایان خاطر نشان کرد: یک بحث مهمی که در اقتصاد زیست فناوری وجود دارد بحث شرکت‌های دانش‌بنیان است با توجه به اینکه شرکت‌های ICT تعدادشان زیاد است ولی در واقع حجم بازاری که به این حوزه اختصاص داده شده است 3 تا 4 برابر شرکت‌های پزشکی و دارویی می باشد. هزار و 880 شرکت دانش‌بنیان گواهی دانش‌بنیان خود را دریافت کردند برنامه‌ای که از ابتدا وجود داشته است این شرکت‌ها را ترغیب کرده‌ایم که در اجلاس اقتصاد زیستی شرکت کنند و دستاوردها و محصولات خود را ارائه دهند.
 
در ادامه این نشست حامد ساجدی مدیر عامل پیشگامان شرکت امین سرمایه پاسارگاد ( شناسا) گفت: در واقع هدف از تولید فناوری ارتقا آن و ورود به بحث ارزش‌آفرینی است بحث اجلاس ملی اقتصاد زیستی یک بحث جدی‌ است که در این حوزه شکل گرفته و در کنار نهادهای علمی که وجود دارد گروه پاسارگاد به عنوان یک رویکرد جدی امیدوار است که در این مسئله مسیر خوبی داشته باشد. 

همچنین امید فدایی منش دبیر اجرایی نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران عنوان کرد: رویداد ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار بر اساس یک نیاز مطرح شده که تجاری سازی تولید علم به ثروت به ندرت اتفاق می‌افتد و اگر اتفاق بیفتد بسیار کم‌رنگ است از این رو به اصلاح و بهبود در ساختارهای این اقتصاد زیست فناوری نیاز داریم تا تجاری‌سازی محصولات شکل بگیرد موضوع زیست بازار شامل جشنواره زیست فناوری ایده بازار‌، مدرسه زیستی‌، کارگاه‌هایی برای تجاری سازی زیست فناوری، نمایشگاهی برای ارائه محصولات و نشست‌های معرفی فناوران می‌باشد. که 4 جناح دولت، سرمایه گذاران، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران و نظام‌های کشور را مورد توجه قرار می دهد. 

لازم به ذکر است که اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران در تاریخ 27 و 28 بهمن سال جاری در  پژوهشکده ملی زیست فناوری تشکیل می‌شود. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار