حمایت از راه اندازی مراکز علمی پزشکی بازساختی در ۳ قطب دانشگاهی کشور

حمایت از راه اندازی مراکز علمی پزشکی بازساختی در ۳ قطب دانشگاهی کشورتصویب ماده ۴۳ قاونون جهت بازارسازی و ایجاد زیر ساخت‌های استاندارد از مهم‌ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذ شته بود

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبارمتعددی در حوزه فن آوری منتشر شد. 

پیش‌بینی واریز ۲۰۰ میلیون دلار بودجه دولت به صندوق نوآوری و شکوفایی در سال آینده 
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان که صبح روز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: یکی از بحث‌هایی که در طی ۲ سال گذشته بسیار مطرح شده استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی است، این به شکلی است که مشارکت شرکت‌های بزرگ بیشتر شده و بودجه دولت که امسال ۳۰۰۰ میلیارد دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است. پیش‌بینی می‌شود این بودجه در سال آینده به ۲۰۰میلیون دلار خواهد رسید که البته باید ببینیم که آیا مجلس آن را تصویب می‌کند یا خیر. هنوز اول راه هستیم و برای اینکه به عدد قابل توجهی از جی دی پی برسیم فاصله زیادی داریم. 

تحقق منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی توسط دولت 
بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم رونمایی از دستاوردهای دانش‌بنیان که صبح روز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از منابع مالی صندوق توسط دولت محقق شده ۷۵۰ میلیارد تومان توسط صندوق وصول شده که تا دو سال آینده تمام سرمایه‌ اولیه صندوق پرداخته خواهد شد. همچنین نیم درصد بودجه عمومی دولت و هر ساله به دولت پرداخت شود، باید دولت به صورت کمک در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد. زیرا اگر طرح‌های خطرپذیر و سوخته به وسیله این نیم درصد را پرداخت کنیم. صندوق دست خالی خواهد بود و بودجه‌ای برای ثبت این طرح‌ها نخواهد داشت. تقاضا داریم در دولت به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نگاه جدی شود. 

تخصیص توانمندی علمی شرکتهای دانش‌بنیان در عرصه گیاهان دارویی 
محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار کرد: در شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی علمی مبتنی بر تحقیق و توسعه وجود دارد که می‌توان از ظرفیت این شرکت‌ها در عرصه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی استفاده کرد. 
 
وی افزود: از جمله مواردی که می‌توان شرکت‌های دانش‌بنیان را برای فعالیت تشویق و ترغیب کرد ارائه تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است، این موارد تاکنون بوده ولی دولت در تلاش است تا این موارد به صورت جدی دنبال کند. 

حمایت از راه اندازی مراکز علمی پزشکی بازساختی در ۳ قطب دانشگاهی کشور 
سورنا ستاری در نخستین جلسه سیاست گذاری و راهبری کمیته ملی توسعه پزشکی بازساختی به اهمیت موضوع پزشکی بازساختی اشاره کرد و گفت: باید از راه اندازی مراکز علمی پزشکی بازساختی در ۳ قطب دانشگاهی کشور شامل تبریز، شیراز و تهران حمایت شود. 
ستاری در ادامه ضمن تشکر از تلاش‌های انجام شده مدیران، اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های کشورافزود: توجه خاص به تجاری سازی ایده‌های موجود در این حوزه و تولید محصولات پزشکی بازساختی به منظور بهره‌مندی در درمان بیماران باید به طور جدی پیگیری شود. 

اختصاص ۳۰ میلیون دلار در لایحه بودجه سال ۹۴ به صندوق نوآوری و شکوفایی 
اسماعیل قادری فر مدیرکل دفتر تجاری سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست گفت: امسال ۳۰ میلیون دلار در لایحه بودجه سال ۹۴ به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته است. 

وی افزود: طبق قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دولت سه هزار میلیارد تومان در این صندوق سرمایه گذاری می‌کند. 

استفاده معاونت علمی از سمن‌های موفق در حوزه فناوری و نوآوری 
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: به طور کلی سمن‌ها (سازمانی که بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شوند اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه بین فرد، ‌ مردم و قوای حاکم و خود جامعه ایفا می‌کنند) کمک کار سازمان‌های اصلی یا دولتی هستند سازمان‌هایی موفق هستند که به سمت استفاده از پتانسیل و انرژی و توان سازمان‌های مردم نهاد حرکت می‌کنند. 

کرمی خاطر نشان کرد: معاونت حتما از سمن‌هایی که در حوزه فناوری و نوآوری و خصوصا ترویج علم و فرهنگ در این زمینه باشد استفاده می‌کند. 

اختصاص ۶۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی به هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان 
سید محمد صاحبکار خراسانی دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان و سرپرست شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در سال ۹۲ معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان ۶ میلیارد تومان بوده است که این میزان در سال ۹۳ به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. 

وی در ادامه افزود: این میزان معافیت مالیاتی برای هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان اجرایی شده است. در حال حاضر ۱۱ هزار شرکت علاقه‌مندی خود را برای ورود به حوزه دانش بنیان اعلام کرده‌اند که از این تعداد تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت وارد فرآیند ارزیابی شده‌اند. 

تصویب ماده‌ ۴۳ قانون در جهت بازارسازی و ایجاد زیر ساخت‌های استاندارد 
مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در سال گذشته یک قانونی از سوی دولت پیشنهاد شده و مجلس تصویب کرده به نام قانون رفع موانع تولید تجاری‌سازی و حمایت‌های مالی این قانون دارای ماده است که در ابعاد مختلف تجاری سازی، صنعت به کار می‌رود. 

وی در ادامه افزود: ماده‌ ۴۳ این قانون به صورت متمرکز روی اقتصاد دانش بنیان متمرکز است و در واقع متن این ماده به این صورت است که دولت وظیفه دارد برنامه‌ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان را به عنوان یک برنامه ویژه دنبال کند. 

حمایت صندوق نوآوری و شکوفای از طرح‌های ریسک‌پذیر 
بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیروهای فوق لیسانس جذب و مشغول به فعالیت هستند اما به دلیل ورشکستگی این شرکت‌ها بیکار می‌شوند. لذا صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر دارد تا از این شرکت‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورد. 

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری صندوق در طرح‌های ریسک‌پذیر از جمله برنامه‌های دیگر صندوق است که در این راستا صندوق با خرید سهام از طرح ریسک‌پذیر حمایت می‌کند و قصد ندارد تا ابد در این شرکت‌ها باقی بماند. 

فروش بیش از ۵۰ درصد محصولات دانش‌بنیان تا پایان سند چشم انداز ۱۴۰۴ 
اسماعیل قادری‌فر مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: باید سهم خود را از فروش محصولات دانش‌بنیان به بیش از ۵۰ درصد در پایان سند چشم انداز ۱۴۰۴ برسانیم تا از این چ‌تر حمایتی که مجموعهٔ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مهیا کرده استفاده کنند تا بتوانیم این دوران را به خوبی سپری کنیم. 

قادری فر با اشاره به فعالیت معاونت علمی در این زمینه تصریح کرد: تمام تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که برای برپایی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور و فروش محصولات خام تمام شرکتهای دانش بنیان دانش فنی اندیشمندان کشور را در قالب یک محصول رقابتی ارائه دهند و بر روی آن پافشاری کند. 

۸۰ در صد امور صندوق نوآوری و شکوفایی برون سپاری می‌شود
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اکنون ۵۳ کارگزار ارزیابی از بخش خصوصی با صندوق کار می‌کند و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی ریسک ۸۰ درصدی طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را که از طریق بانک‌ها پذیرفته است، مورد حمایت قرار می‌دهد و برون سپاری می‌شود. 

وی در ادامه افزود: ارائه تسهیلات بلند مدت صنعتی در صندوق تا سقف ۲۰ میلیارد تومان، تسهیلات حمایت از بانک‌ها، بسته حمایت از صادرات و انتقال فناوری در صندوق از خدماتی است که در این صندوق در حال انجام است. 

گسترش شبکه آزمایشگاهی راه‌حلی برای استانداردسازی و ارزیابی 
مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هدف گذاری اصلی در ماده ۴۳ قانون اساسی مدیریت بازار است، فرق بین مادهٔ ۴۳ و قوانین قبلی این است که مدیریت بازار یک فرآیند مستمر مبتنی بر توافق و همکاری بین دستگاه‌ها است و صرفا با یک قانون قابل انتقال نیست. 

وی عنوان کرد: یکی از مصوباتی که در ماده‌ی‌ ۴۳ تصویب شده گسترش شبکه آزمایشگاهی راه حلی برای استاندارد سازی و ارزیابی است. 

استفاده از سوخت بایودیزل در اتوبوس‌های شهر تهران در جهت رفع آلودگی هوا 
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: عدم توانایی کاهش آلاینده‌های زیست محیطی یک سوال را برای مردم ایجاد کرده است که چرا دانشمندان فکری به حال مردم نمی‌کنند و راه نجاتی پیدا نمی‌کنند از این رو استفاده از سوخت بایودیزل یکی از طرح‌هایی است که ستاد توسعه زیست فناوری با کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در نظر گرفته است که برای بررسی نتایج استفاده از این سوخت با شرکت اتوبوسرانی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که به صورت پایلوت از این نوع بنزین در تعدادی که از اتوبوس‌های سطح تهران استفاده می‌شود. 

۷۶نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور به ایران بازگشتند/ابلاغ سند دیپلماسی علوم و فناوری 
علی‌ مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌المللی و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح روز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد؛ گفت: از آذرماه ۹۲ دفتر امور بین‌الملل بنیاد ملی نخبگان با هدف برقراری ارتباط با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم آغاز به کار نمود از آذر ۹۲ تا بهمن ۹۳ یکسری کار‌ها را انجام دادیم از جمله مطالعه اینکه کشورهای دیگر در این رابطه یعنی استفاده از ظرفیت متخصصان غیرمقیم چه کاری انجام داده‌اند. به علاوه اینکه یکسری جلسات با برخی از متخصصان ایرانی غیر مقیم گذاشته‌ایم و کم‌کم برنامه‌ها را به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم. 

وی تأکید کرد: هدف‌گذاری ما این بود که بتوانیم در این یک سالی که متخصصان ایرانی در خارج از کشور هستند ۱۰۰ نفر از آن‌ها علاقه‌مند کنیم که از تسهیلات استفاده نموده و با ۷ پایگاه به صورت پایلوت کار را آغاز نموده‌اند

۷ هزار میلیارد تومان عرضهٔ مبادلات فناوری توسط شرکت‌های دانش بنیان
اسماعیل قادری فر مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 
با اشاره به اینکه آیا وضعیت موجود اقتصاد دانش بنیان با توجه به سند چشم انداز ۱۴۰۴ راضی کننده است یا خیر اظهار کرد: به نظر وضعیت راضی کننده نیست اما رو به رشد و امیدوار کننده است، هم اکنون ما بیش از دو هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان احراز صلاحیت شده داریم و بیش از ۷ هزار میلیارد تومان عرضهٔ مبادلات فناوری توسط شرکت‌های دانش بنیان در این یکی دو سال رقم خورده است. 
 
تبدیل یافته‌های پژوهشی و ایده‌های خلاقانه به محصولات فناورانه
نصرت‌الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران کشور گفت: قطعاً دیپلماسی علمی می‌تواند نقش مؤثری در پیشرفت کشور داشته باشد تا ما بتوانیم از تجارب دیگر کشور‌ها و دانشمندان و فرهیختگان نوآوران و خلاقان بهره بگیریم. 

ریس صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران کشور عنوان کرد: آنچه که باید متناسب با تولید علم به آن توجه ویژه داشته باشیم مسئله تبدیل یافته‌های پژوهشی و ایده‌های خلاقانه به محصولات فن‌آورانه و بهره‌وری مالی از آن‌ها است. 
 
اعطای بیشترین تسهیلات به حوزه زیست فناوری
بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: بیشترین تسهیلات اعطا شده صندوق با ۱۷ درصد به حوزه زیست فن‌آوری پرداخت شده که همچنین حوزه الکترونیک و آی سی تی با ۱۴ درصد بیشترین دریافت تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.. 

ارائه مشاوره مالیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان
سیدمحمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان 
 اظهار کرد: در سال ۹۳ یک هزار و ۲۰۰ شرکت برای معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شدند ارائه لیست مالیاتی کار بسیار دشواری است بنابراین برای انجام معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مشاور مالیاتی به صورت تمام وقت از طریق تلفنی و حضوری برای ارائه مشاوره به شرکت‌های دانش‌بنیان در این کار گروه دیده شده و خدمات ارائه می‌دهند. 
 
ثبت بین‌المللی ۶۴ اختراع در خارج از کشور
نصرت‌الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران: اخیراً با سازمان ثبت مذاکراتی در زمینه ثبت اختراع انجام داده‌ایم و رییس این سازمان را عضو کانون ثبت اختراع صندوق قرار داده‌ایم سالانه ۱۰ هزار و ۶۰۰ اختراع در کشور ثبت می‌شود و بخشی از این اختراعات می‌تواند در خارج از کشور نیز ثبت بین‌المللی شود.

وی تأکید کرد: از‌‌ همان ابتدا که حمایت از سوی صندوق آغاز شد تلاش کردیم که طیف مخاطبان ابتدا در داخل و بعد در خارج کشور وسیع‌تر شود و تاکنون حدود ۶۴ اختراع را در خارج از کشور که عمدتاً آمریکا است، ثبت کرده‌ایم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار