76 نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور به ایران بازگشتند/ابلاغ سند دیپلماسی علوم و فناوری

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی گفت: 76 نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور به ایران بازگشته و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌ مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌المللی و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد؛ گفت: رویکردی که در معاونت امور بین‌الملل طی دو سال گذشته داشته‌ایم این است که زیرساخت‌های لازم را برای تعاملات علم و فناوری فراهم کنیم نقش معاونت بین‌الملل این است که یک زیرساخت مناسب برای تعاملات فناوری بین دو کشوری که لازم است تعاملات فناوری در آن‌جا صورت بگیرد را فراهم کند.

وی در ادامه افزود: در 4 دسته کلی فعالیت‌های امور بین‌الملل دسته‌بندی می‌شود. 

شرکت‌های دانش‌بنیان، بحث همکاری‌های فناوری با کشورهای دیگر، دیپلماسی فناوری، استفاده از ظرفیت متخصصین غیرمقیم.

بیرنگ با اشاره به دیپلماسی فناوری بیان کرد: دیپلماسی فناوری دو روی سکه دارد یا دیپلماسی در خدمت فناوری است که در این صورت از نمایندگان خارج از کشور برای توسعه علم و فناوری با دیگر کشورها استفاده می‌کنیم یا فناوری برای دیپلماسی ‌است که از گفتمان توانمندی‌ها و دستاوردها بهره می‌گیریم در این زمینه وزارت امور خارجه و معاونت علمی همکاری خوبی داشتند و یک تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش و تبادل فناوری بین دکتر ظریف و دکتر ستاری منعقد شد. که در این تفاهم‌نامه وزارت امور خارجه دوره‌های یک روزه برای ارتقا علم و فناوری مخصوص دیپلمات‌ها فراهم می‌کند که با توانمندی‌ها آشنا شوند و در محل مأموریت خود توسعه علم و فناوری را داشته باشند علاوه بر آن دانشکده روابط امور بین‌الملل وزارت‌خانه واحد دیپلماسی فناوری را به واحدهای درسی خود اضافه می‌کنند که تا کنون بیش از 250 دیپلماسی وزارت خانه این دوره را طی کرده‌اند.

وی بیان کرد: در زمینه دیپلماسی علم و فناوری سندی را آماده کرده‌ایم که توسط معاونت علمی به شورای انقلاب فرهنگی داده شده و به زودی تصویب و ابلاغ می‌شود. 

بیرنگ با اشاره به طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم خارج از کشور عنوان کرد: از آذرماه 92 دفتر امور بین‌الملل بنیاد ملی نخبگان با هدف برقراری ارتباط با متخصصان  و دانشمندان ایرانی غیرمقیم آغاز به کار نمود از آذر 92 تا بهمن 93 یکسری کارها را انجام دادیم از جمله مطالعه این که کشورهای دیگر در این رابطه یعنی استفاده از ظرفیت متخصصان غیرمقیم چه کاری انجام داده‌اند. به علاوه اینکه یکسری جلسات با برخی از متخصصان ایرانی غیر مقیم گذاشته‌ایم و کم‌کم برنامه‌ها را به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: هدف‌گذاری ما این بود که بتوانیم در این یک سالی که متخصصان ایرانی در خارج از کشور هستند 100 نفر از آن‌ها علاقه‌مند کنیم که از تسهیلات استفاده نموده و با 7 پایگاه به صورت پایلوت کار را آغاز نموده‌اند.

در ادامه مجموعه‌های مختلف در کشور تقاضای همکاری دادند تا به عنوان پایگاه تخصصی همکار فعالیت نمایند. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور مثل صنعتی شریف، تهران، علوم پزشکی تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، شیراز و علوم پزشکی شیراز عضو شده‌اند.

بیرنگ تصریح کرد: در کشور در خصوص مدل بهره‌مندی از ظرفیت متخصصان ایرانی غیرمقیم مشکل داریم تا به حال به خوبی نتوانسته‌ایم از این ظرفیت عظیم و منابع انسانی ارزشمند به صورت هدفمند استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: در حدود 10 ماه گذشته 596 نفر در سامانه international.bmn.ir ثبت‌نام نموده‌اند در حال حاضر 76 نفر از این متخصصان به ایران بازگشته و داخل کشور فعالیت‌شان را آغاز نموده‌اند. 25 نفر از این افراد دانش‌آموخته 10 دانشگاه برتر دنیا می‌باشند.

بیرنگ بیان کرد: برای بحث سربازی از اردیبهشت امسال دکتر ستاری بحث نظام‌وظیفه تخصصی را در بنیاد ملی نخبگان به متخصصین غیرایرانی تعمیم داده‌اند.

در ادامه این نشست احمدرضا علایی طباطبایی مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از ابزارهای توسعه زیرساخت‌های هدایت همکاری‌های بین‌المللی و فناوری نهادسازی در راستای حداکثرسازی منافع کشور از تعاملات بین‌المللی است.

از مهم‌ترین اقدامات این حوزه می‌توان به طراحی و ایجاد الگو و ساز و کار پیوست فناوری برای قراردادها و پروژه‌های کلان با طرف‌های خارجی اشاره کرد تا کشور بتواند از فرصت قراردادهای بزرگ با شرکت‌های خارجی حداکثر استفاده را برای افزایش توان فناوری خود ببرند.

وی بیان کرد: همچنین با هدف آگاهی از تحولات فناوری‌های نوین در سطح مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های اقتصادی بزرگ کشور توسعه هوشمندی فناوری از طریق نهادسازی و ترویج اهمیت موضوع در دستور کار دفتر قرار گرفته است.

وی در خصوص حوزه ارتباطات دوجانبه با سایر کشورها عنوان کرد: تلاش وسیعی با همکاری نزدیک با وزارت امور خارجه برای افزودن سرفصل همکاری‌های فناوری به همکاری‌های دوجانبه کشور خصوصاًٌ در حوزه فناوری‌های پیشرفته صورت پذیرفته است.

بالاترین سطح روابط دوجانبه در حوزه علمی فناوری در دو سال اخیر با کشور روسیه در قالب طراحی و ایجاد کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری شکل گرفته است.

اقدامات و برنامه‌ها در خصوص توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان

در این نشست روح‌الله استیری مدیرکل دفتر امور بین‌املل و تبادل فناوری معاونت علمی عنوان کرد: تشکل‌‌ها و واسطه‌های صادراتی با هدف توسعه صادرات محصولات شرکت‌های کوچک و متوسطی که امکان سرمایه‌گذاری در ایجاد یک واحد مستقل بازرگانی بین‌‌‌الملی را ندارند در حوزه‌های تخصصی ایجاد می‌شوند.

در خصوص شرکت‌های مدیریت صادرات محصولات دانش‌بنیان اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و کمک به شرکت‌های دارای پتانسیل صادراتی در ورود به تجارب بین‌الملل طی یک سال اخیر صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع حمایت از ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات در حوزه دانش‌بنیان معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری در نظر دارد تا سال آینده تعداد شرکت‌های تخصصی مدیریت صادرات را به 10 مورد برساند.

وی در خصوص تدوین و اجرای بسته حماایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان تصریح کرد: بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان با پیشنهاد معاونت علمی و جهت ارائه تسهیلات حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان در صندوق نوآوری وشکوفایی به تصویب رسید.

ارائه تسهیلات در قالب بسته مذکور به شرح زیر است: تسهیلات سرمایه در گردش به میزان 70 درصد صادرات و تا سقف 20 میلیارد ریال، تسهیلات سرمایه ثابت به میزان 70 درصد صادرات و تا سقف 50 میلیارد ریال، یارانه سود تسهیلات به میزان 7 درصد و تا سقف 5 میلیارد ریال.

استیری با اشاره به توسعه فعالیت‌ها و حمایت‌های کریدور صادرات محصولات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: کریدور صادرات به عنوان بازوی اجرایی معاونت علمی در خصوص توانمدسازی و رساندن شرکت‌ها به بلوغ صادراتی فعالیت خود را از شهریور 93 آغاز نموده است کریدور بسته جامعی از خدمات حمایتی را در نظر گرفته که این خدمات بنا به نیازهای شرکت با پوشش بخشی از هزینه‌های ارائه خدمات شرکت‌ها در مسیر صادرات قرار گرفته است. اقدامات انجام شده بر مبنای آیین‌نامه‌های تدوین شده در نیمه دوم سال 93 توسط کریدور و تأیید از طرف معاونت تا 9 ماه اول سال 94 تعداد 556 درخواست از 108 کشور به کریدور ارسال گردیده است که از این تعداد درخواست‌ها 401 درخواست تأیید شده و در فرایند حمایت می‌باشند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۲ دی ۱۳۹۴
هر سال حداقل هزار نفر فقط از دانشگاه های تهران ، شریف و امیرکبیر به خارج از کشور می روند. فقط 75 نفر بازگشته اند !!!