اسدی در نشست خبری جشنواره تئاتر فجر:

به دلیل مصوبه جدید کنگره آمریکا، برخی میهمانان به جشنواره فجر نیامدند

تاکنون هیچ کدام از گروه‌های نمایشی که دعوت کردیم از حضورشان در ایران انصراف ندادند؛ اما ما میهمان‌هایی را از مدیران کمپانی‌ها و مدیران تئاترها دعوت کردیم که به دلیل مصوبه آمریکا به ایران نیامدند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید اسدی دبیر سی و چهارمین بین‌المللی فجر، در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر آن که مصوبه جدید کنگره آمریکا چه تأثیری بر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر گذاشته، عنوان کرد: تاکنون هیچ کدام از گروه‌های نمایشی که دعوت کردیم از حضورشان در ایران انصراف ندادند؛ اما ما میهمان‌هایی را از مدیران کمپانی‌ها و مدیران تئاترها دعوت کردیم که به دلیل مصوبه آمریکا به ایران نیامدند. 

وی در خصوص جشنواره گفت: از روز اولی که به این سمت منسوب شده‌ام، تلاش کرده‌ام که به جشنواره امسال به لحاظ کیفیت توجه بیشتری شود و ویژگی های گروه‌های نمایشی را چه به صورت عملی و تئوری به طور کامل و درست نشان دهیم.

به دلیل مصوبه جدید کنگره آمریکا، برخی میهمانان به جشنواره فجر نیامدند

وی در خصوص بخش مرور جشنواره و افزایش ظرفیت آن بیان کرد: آثار حاضر در تولیدات اجرا شده در سراسر کشور در سطح بسیار کمی از تولید‌های جدید هستند، اما در عوض به آثار بخش مرور افزوده شده که این تنوع رخداد مهمی تلقی می‌شود. همچنین به ارزش‌هایی چون مفاهیم دینی، دفاع مقدس، حفظ محیط زیست، تروریسم بین‌المللی و مسائل اجتماعی پرداخت شده. از 25  آبان ماه تا امروز شاهد رویدادهای متنوعی از جمله کارگاه‌های آموزشی، سمینار پژوهشی و ... هم بوده‌ایم.

وی در خصوص آمار و اطلاعات پذیرفته‌شدگان در بخش‌های مختلف بیان کرد: در قسمت تولیدات تازه از 158 اثر تعداد 10 اثر انتخاب شده و در بخش خیابانی 18 اثر. همچنین در بخش نمایشنامه‌نویسی 10 اثر، بخش مرور تئاتر ایران 35 اثر و در بخش مهمان 15 اثر انتخاب شده‌اند که آمار و ارقام دقیق‌تر توسط روابط عمومی جشنواره اطلاع‌رسانی شده است.

وی با بیان اینکه در انتخاب آثار نگاهی نو داشته‌ایم، اذعان داشت: یک رویکرد نوگرایی در داوری و انتخاب آثار صورت گرفته. همچنین همزمان با جشنواره تئاتر فجر، شش استان دیگر میزبان جشنواره استانی بوده‌اند و میزبان نمایش‌های بسیار شده‌اند.

اسدی در خصوص حوزه تئاتر بین‌المللی بیان کرد: همان طور که در خبرها اشاره کرده‌ایم، رویکردی در رابطه با معرفی یک حوزه‌ای از تئاتر داشته‌ایم که این همکاری با همکاری تئاتر لهستان صورت گرفت و شاهد اجرای نمایش‌های کشور خود و لهستان در سالن‌های نمایش بوده‌ایم. همچنین از بین 225 اثر که از سوی کشورهایی چون گرجستان، سوئیس، فنلاند و ... به ما رسیده، برخی را برگزیده‌ایم.

دبیر جشنواره فجر در راستای رویدادهایی که امسال رخ خواهد داد و همکاری با تئاترهای خصوصی اذعان کرد: ما امسال با توجه به رویش روزافزون تماشاخانه‌های خصوصی که عرضه تولید تئاتر را فراهم کرده‌اند، رایزنی‌هایی را انجام داده‌ایم تا تعدادی از نمایش‌ها در این سالن‌ها روی صحنه برود که این امر می‌تواند آغاز همکاری برای تماشاخانه‌های خصوصی با هنرمندان چه پیشکسوت و چه دانشجو باشد. 

اسدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر شفاف‌سازی بودجه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: طبق آنچه که در ساختار جشنواره وجود داشت، برآوردی را با همکاران انجام دادیم. خوشبختانه امسال مشکل جدی برای بودجه جشنواره وجود نداشت و با تعاملی که داشتیم تا به امروز قسط اول کمک‌ هزینه‌ها را پرداخت کردیم و براساس مقدوراتمان سایر کمک هزینه‌ها را نیز پرداخت خواهیم کرد.

به دلیل مصوبه جدید کنگره آمریکا، برخی میهمانان به جشنواره فجر نیامدند 

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید تنگناهای اقتصادی به طور کل در کشور وجود دارد و جشنواره را هم تحت تأثیر قرارداده؛ اما نسبت به سال گذشته از ارتقای بودجه برخورداریم و مشکل ویژه‌ای در این خصوص نداشتیم. 
 
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به اینکه هنرمندان شهرستانی چگونه از برنامه‌های نشست پژوهشی و نمایشنامه‌خوانی در کارگاه‌ها استفاده کرده‌اند، افزود: ما برای نمایشنامه‌خوانی فراخوان عمومی دادیم و هنرمندان شهرستانی هم در این عرصه حضور پیدا کرده‌اند؛ در کارگاه‌های آموزشی نیز با یک برنامه مشخصی تلاش کردیم از هنرمندان و کارشناسان شهرستانی این عرصه دعوت کنیم و حتی یکی از کارگاه‌های ما با مشارکت شهر هرمزگان در آنجا برگزار شد. به طور کل یک چهارم ظرفیت کارگاه‌ها از حضور هنرمندان شهرستان است. 

امیر اسدی مدیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر، در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خصوص بخش‌های پوستر بیان کرد: بخش پوستر که امسال تغییر نام داده، شامل سه قسمت است قسمت‌هایی چون گرافیک اجراهای جشنواره که در بخش بین‌الملل هم جوایزی خواهیم داشت. در قسمت دیگر می‌توان آن را غیررقابتی نام برد و درباره هویت بصری در گروه‌های تئاتر به صورت نشست برگزار خواهد شد و در مورد گفتگو آموزش شکل می‌گیرد که هویت بصری یکی از آنهاست.

وی درباره تعداد آثار حضور یافته در جشنواره عنوان کرد: در مسابقه «پوستر» که هر ساله برگزار می‌شود، حضور 240 اثر که 194 اثر از آن‌ها مربوط به بخش خود تئاتر و 46 اثر هم مرتبط با بخش‌های رویدادهای دیگر تئاتر مثل نمایشنامه‌خوانی است، مشاهده می‌شود.

اسمی با بیان اینکه 13 داور در این قسمت حضور دارند، مطرح کرد: داوران ایرانی و بین‌المللی در این عرصه وجود دارند که می‌توان به قباد شیوا (ایران)، کامبیز درم (ایران)، رنه وانر (سوئیس)، کاری پیپو (فنلاند)، گیته کت (دانمارک)، الکساندر فالدین (روسیه)، فائد مشکی (ایران)، سلیکس اشتودینکا (سوئیس)، پارسو اباشی (ایران)، امیر اسمی (ایران)، محسن ولیحی (ایران)، امیر علی قاسمی (ایران)، مهدی پاکدل‌ (ایران) اشاره کرد که جشنواره امسال با این داوران شناخته شده، می‌تواند خطاهایش را کاهش دهد و به عنوان دوره بین‌المللی ثبت شود.

وی در رابطه با تشکیل و برگزاری نمایشگاه آثار پذیرفته‌شدگان گفت: این نمایشگاه در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود که در کنار سالن نمایش موجود، همزمان با رونمایی از پوسترها هم این گالری افتتاح می‌شود و در معرض دید برای مخاطبانش گذاشته می‌شود.

به دلیل مصوبه جدید کنگره آمریکا، برخی میهمانان به جشنواره فجر نیامدند

وی در خصوص سالن قشقایی و تالار مولوی که جزو سالن‌های نمایشی این دوره از جشنواره هستند بیان کرد: خوشبختانه تالار مولوی بازسازی موفقی داشته و به احتمال زیاد تالار به آمادگی مناسبی رسیده که بخشی از اجراها را در این سالن به روی صحنه خواهیم برد همچنین تالار قشقایی با تلاش‌هایی که صورت گرفته تا چند روز باقی‌مانده به شروع جشنواره آماده خواهد شد در واقع استفاده از سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر امری ضروری است چرا که به نوعی تئاتر شهر کاخ جشنواره محسوب می‌شود.

اسدی با اشاره به ممیزی آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال همکاری خوبی با شورای ارزشیابی و نظارت مرکز هنرهای نمایشی داشتیم و طی برآیندی که صورت گرفته بیشترین متون آثار جشنواره متن‌های ایرانی است.

وی گفت: جشنواره امسال این امکان را فراهم کرده تا بخش خصوصی خودش را نشان بدهد و ما به نوعی از این تماشاخانه های خصوصی حمایت می‌کنیم.

اسدی افزود: امسال 10 اثر تولید جشنواره است و کاهش کارهای بخش تازه‌ها به  دلیل آن است که آثار کیفیت بهتری داشته باشد چرا که در دوره‌هی گذشته جشنواره تئاتر فجر همچون تهیه‌کننده به تولید آثار زیادی می‌پرداخت و این الگوی جدید به جشنواره کمک بسیاری خواهد کرد.

وی در پایان گفت: اگر خواستید کسی را نفرین کنید به او بگویید دبیر جشنواره تئاتر فجر شود چرا که این کار با توجه به امکانات محدودی که وجود دارد یک نوع مجاهدت است و بارها فرد را به مرز سکته پیش می‌برد من تلاش کردم کارم منظم‌تر انجام شود.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام / 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار