كاركرد رمان «تامل» است، اما كاركرد داستان كوتاه «تلنگر»

در داستان کوتاه، قصد نداریم از راز زندگی و هستی پرده برداریم، بلكه صرفا یك موضوع ساده از زندگی را در چند صفحه بیان می‌كنیم و به نویسنده تلنگری می‌زنیم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ كارگاه «فوت و فن‌های داستان كوتاه» از سری كارگاه‌های چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، با حضور قاسم‌علی فراست نویسنده و منتقد ادبی و سارا عرفانی دبیر علمی بخش داستان این جشنواره در سالن امیرحسن فردی حوزه هنری برگزار شد.

سارا عرفانی دبیر علمی بخش داستان چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در آغاز این كارگاه علمی ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران اظهار كرد: چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با هدف شناخت استعدادهای جوان و تلاش برای ارتقای این استعدادها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا تصمیم گرفتیم كارگاه یك روزه‌ای را با دو كارگاه داستان كوتاه و داستان مینیمال برگزار كنیم.

عرفانی با بیان اینكه معمولا در جشنواره‌ها كارگاه‌ها همزمان با برگزاری جشنواره برگزار می‌شدند، گفت: تصمیم ما این بود كه قبل از آغاز این جشنواره كارگاه‌های داشته باشیم كه دوستانی كه می‌خواهند آثاری را برای این جشنواره خلق كنند تاثیراتی از این كارگاه‌ها بگیرند و در آثارشان پیشرفت‌هایی داشته باشند.

در ادامه این نشست قاسم‌علی فراست نویسنده پیشكسوت به ارائه توضیحاتی درباره ویژگی داستان‌های كوتاه خوب ارائه كرد و سپس جلسه به صورت پرسش و پاسخ و گفتگوی دوطرفه ادامه یافت.

فراست درباره داستان كوتاه گفت: داستان كوتاه برخلاف رمان، صرفا یك تلنگر را به خواننده وارد می‌كند. در این داستان‌ها قصد نداریم از راز زندگی و هستی پرده برداریم، بلكه صرفا یك موضوع ساده از زندگی را در چند صفحه بیان می‌كنیم و به نویسنده تلنگری می‌زنیم.

وی ادامه داد: اما در رمان به واسطه امكانات و حجمی كه دارد، می‌توان موضوعی را مورد تامل قرار داد. یعنی خواننده رمان درباره زندگی و هستی تامل می‌كند ولی در داستان كوتاه فرصتی برای این كار ندارد. به همین دلیل انتخاب سوژه در داستان‌های كوتاه بسیار مهم است و نویسنده باید بداند چه سوژه‌ای برای نگارش یك داستان كوتاه مناسب است.

این منتقد ادبی اظهار كرد: بعد از اینكه سوژه مناسب انتخاب شد، باید دید كه این سوژه را باید چطور و از طریق چه زاویه دیدی روایت كرد. معمولا خوب است داستانهایی كه به حوزه درونیات آدمی ارتباط می‌یابد را با زاویه دید اول شخص روایت كنیم، اما اگر بیشتر توصیفات مربوط به خارج است بهتر است از زاویه دید سوم شخص یا دانای كل روایت شود.

وی درباره ضرورت وجود جذابیت در جملات آغازین یك داستان كوتاه گفت: داستان كوتاه باید در همان جملات نخستین خود مخاطب را درگیر كند تا داستان را تا انتها بخواند، به همین دلیل دانستن اینكه از كجا و چطور شروع كنیم بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل شاید برای كسانی كه تازه شروع می‌كنند بهتر است از سوژه‌های حادثه محور آغاز نمایند نه سوژه‌های موقعیت‌محور. زیرا حادثه‌ها كنجكاوی خواننده را برمی‌انگیزند و باعث می‌شوند او داستان را دنبال كند.

فراست خاطرنشان كرد: در داستان كوتاه نباید از شخصیت‌های زیاد استفاده كرد، زیرا در این نوع داستان‌ها فرصت پرداخت به شخصیت‌های متعدد وجود ندارد. این داستان‌ها معمولا یك یا دو شخصییت دارند و به ندرت ممكن است سه شخصیت داشته باشند.

به گفته این نویسنده بهترین راه برای داستان‌نویس شدن، نه شركت در كلاس‌های آموزشی و كارگاه‌ها، بلكه داستان‌های خوب خواندن است. زیرا همه چیز را برای خوب شدن یك داستان می‌توان به صورت عملی در داستان‌های خوب دید و یاد گرفت.

وی با بیان اینكه متاسفانه در كشور ما هنر و ادبیات راهی برای گذراندن مناسب معاش نیست، گفت: در ادبیات و هنر نان پیدا نمی‌شود، ولی تا دلتان بخواهد در آن لذت وجود دارد؛ به همین دلیل من معتقدم بیچاره كسی است كه در این دنیا هیچ دلمشغولی هنری‌ای ندارد. اما شما كه می‌خواهید وارد این عرصه شوید باید بدانید كه این شغل درآمدزایی نیست و بهتر است در كنار این كار به فكر شغلی باشید.

فراست در پایان اظهار كرد: با این وجود كسی كه می‌تواند داستان بنویسد، می‌تواند در یك جامعه حرفش را به خوبی مطرح كند. زیرا داستان نوشتن چیزی نیست جز همین درست و به‌جا مطرح كردن چیزی. و این به نویسنده كمك می‌كند در حوزه‌های دیگر هم خوب موضوع مدنظرش را طرح كند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار