نویسندگان معاصر، ادبیات كلاسیك را بخوانند

دكتر محمدحسن مقیسه، مدرس دانشگاه، بیان كرد: فضاهای سیاسی را می‌توانیم وارد رمان كنیم به شرط اینكه مولفه‌های ادبی رعایت شود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ دكتر محمدحسن مقیسه، دكترای زبان و ادبیات فارسی، درباره لزوم ارتباط برقرار كردن ادبیات و سیاست گفت: نویسندگان هوشمند به این نتیجه رسیده‌اند كه رمان می‌تواند ارتباط نزدیكی با مسائل سیاسی داشته باشد و بسیاری از وقایع تاریخی و سیاسی كه خشك هستند در قالب رمان خوانندگان زیادی داشته باشند.

وی افزود: این موضوع به چند مولفه نیاز دارد؛ یكی از آن ها زبان رمان است. اگر زبان رمان برخاسته از فضاهای ادبی باشد و رمان‌نویس پشتوانه ادبی قوی داشته باشد در نثرش تاثیرگذار است. آنچه در بعضی رمان‌ها وجود ندارد این است كه برخی نویسندگان ما در عصر جدید پشتوانه خوبی از فرهنگ و ادبیات كشورشان ندارند در حالی كه آگاهی نسبت به ادبیات كلاسیك لازم است برای اینكه داستان خوبی خلق شود.

این منتقد ادبی ادامه داد: دومین موضوع فضاسازی است. در عالم سیاست فضاهای خشك و جدی وجود دارد در حالی كه شیرینی ادبیات می‌تواند از این جدیت سیاست بكاهد. سیاست‌نامه، قابوسنامه، آثار سعدی و دیگر بزرگان به ما نشان داده است كه چطور ادبیات می‌تواند به تلطیف فضای سیاست كمك كند.

مقیسه با بیان اینكه سومین موضوعی كه در پیوند بین ادبیات و سیاست موثر است، تخیل موجود در ادبیات است، گفت: تخیل باعث میشود سیاست از فضای خشك و یكدست خود خارج شود. چهارمین مولفه نیز عاطفه و احساس است كه در عالم سیاست وجود ندارد ولی در ادبیات به‌شدت وجود دارد. عالم سیاست، عالمی است از پیش تعیین شده و با نمادها و الگوهای مشخص در حالی كه در ادبیات مولفه عاطفه و احساس را داریم و با آن می‌توانیم فضای سیاست را تلطیف كنیم.

وی تاكید كرد: اگر این اتفاق بیفتد و پیوند سیاست با ادبیات به خوبی ایجاد شود، می‌توانیم شاهد این باشیم كه كار چندین بیانیه به راحتی در یك كتاب انجام ‌شود و تلقیق این دو، هم به نفع ادبیات است و هم سیاست. مردم از ادبیات به مراتب دورتر از سیاست هستند چراكه سیاست با زندگی آن ها گره خورده و خواسته یا ناخواسته، از طریق اخبار و جراید در جریان اتفاقات سیاسی قرار میگیرند در حالی كه ممكن است وقت و فراغتی برای ادبیات نداشته باشند.

دكتر مقیسه در پایان سخنانش افزود: برای پیوند بین مولفه‌های ادبی و سیاسی نویسند باذوقی میخواهیم كه این دو فضا را بشناسد و از آن طریق به مردم كمك كند. در تاریخ ادبی و در ادبیات كلاسیك چنین گنجینه‌هایی را داریم. تاریخ بیهقی را داریم كه نویسنده این كتاب وقایع سیاسی زمان خودش را با یك زبان بسیار نرم و زیبا و خواندنی بیان كرده به طوری كه وقتی این اثر كه متعلق به قرن پنجم است را امروز می‌خوانیم احساس می كنیم نویسنده همین امروز با ما حرف می‌زند و این اثر به قدری ماندگار است كه در دو رشته تاریخ و ادبیات در دانشگاه تدریس می‌شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار