نمایشگاه کتاب در انتظار رفع کاستی‌ها

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آستانه برگزاری بیست و نهمین دوره خود، چشم‌ انتظار رفع کاستی‌های «شهر آفتاب» است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهای اخیر شنیده شده که «شهر آفتاب» از نظر شهرداری تهران و شخص محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت محل قطعی برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. این امر در صورتی بیان شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا به حال نظر قطعی در مورد برگزاری دوره اخیر نمایشگاه کتاب نداده‌اند.

هم اکنون پای صحبت سخنگوی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برخی از ناشران نشسته‌ایم تا ببنیم که چه نظری درباره طلوع خورشید نمایشگاه کتاب سال 1395 در شهر آفتاب دارند.

علی‌اکبر اشعری، سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص میزان قطعیت برگزاری نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در «شهر آفتاب» از نظر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران قطعی است، اما امروز صبح مجموعه‌ای از ناشران به همراه نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «شهر آفتاب» رفته‌اند تا ببینند و بدانند که آیا کاستی‌های این مجموعه فرهنگی تا زمانی برگزاری نمایشگاه کتاب رفع می‌شود؟

وی افزود: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران دغدغه تکمیل و امکانات مجموعه شهر آفتاب را دارند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در بخش دیگری از سخنان خود درباره چگونگی اعلام قطعیت برگزاری نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» اظهار داشت: دیروز و قبل از برگزاری جلسه افتتاحیه نمایشگاه «یادیار مهربان» سید عباس صالحی، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با محمد باقر قالیباف، شهردار تهران صحبت کرد و دغدغه ناشران درباره مکان برگزاری نمایشگاه را به وی اعلام کرد.

اشعری ادامه داد: اعلام قطعیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در «شهر آفتاب» جواب شهردار تهران به این دغدغه‌ها بود.

نمایشگاه کتاب ماهیت فرهنگی خود را از دست داده است

همچنین علی نویدگویی مدیر مسئول انتشارات «نوید شیراز» نظرش را درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» چنین بیان کرد: نمایشگاه کتاب ماهیت فرهنگی خود را از دست داده و یکی از دلایل اصلی آن هم تغییر مدیریت‌ها و اقدام‌های سلیقه‌ای است.

وی گفت: ما چهارچوب مشخصی برای مدیریت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نداریم.

مدیر مسئول انتشارات «نوید شیراز» افزود: من که در تمامی دوره‌های برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتم، می‌دانم که اصل ماهیت نمایشگاه کتاب باید حفظ شود و همه جزئیات برگزاری آن برای ناشران مشخص باشد؛ زیرا برای ناشران این نمایشگاه با بازار مکاره کتاب متفاوت است.

نویدگویی اظهار داشت: نمایشگاه و فروشگاه از لحاظ معنایی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و بهتر است که هر کدام در جای خود باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مکانی مناسب تاکید کرد و گفت: در خصوص مکان نمایشگاه کتاب باید بگویم که مهمترین مبحث مطرح شده در این باره، آسایش مردم است؛ زیرا اگرچه ناشران 10 تا 12 روز از سال را در نمایشگاه کتاب به سر می‌برند؛ اما باید توجه کنیم که آیا مردم می‌توانند با فراغ‌بال به نمایشگاه بیایند یا برای بازدید از غرفه‌های آن با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیر مسئول انتشارات «نوید شیراز» افزود: من به دلیل علاقه خودم مجموعه «شهر آفتاب» را دیده‌ام و بعید می‌دانم که برای سال آینده آماده برگزاری نمایشگاه کتاب شود.

نویدگویی خاطرنشان کرد: ما باید برای برگزاری نمایشگاه کتاب از نمایشگاه فرانکفورت الگوبرداری کنیم.

مخالف برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب هستم

همچنین حامد کفاش مدیر مسئول انتشارات «سایان» در خصوص میزان رضایت خود از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مجموعه «شهر آفتاب» گفت: من مخالف برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب هستم.

وی افزود: وقتی قطعیت برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه‌ای چون «شهر آفتاب» در سطوح عالی مدیریتی مطرح می‌شود، این امر باید در بدنه کارشناسی و شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تعیین شود و به قطعیت برسد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار