ایلام؛

مرگ ومیر بیش از 300 رأس دام دربخش مرکزی دهلران

شیوع ویروس تب برفکی دربین جمعیت دامی روستاهای مازعبدلی طی دوروز گذشته بیش از 300 رأس گوسفند ، بره وبزغاله ازدامداران این شهرستان را تلف کرد.

مرگ ومیر بیش از 300 رأس دام دربخش مرکزی دهلرانبه گزارش خبرنگار گرو ه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دهلران ، درپی بارندگی های اخیر و افزایش تراکم سطح مراتع و سبزه زارهای مناطق قشلافی شهرستان گرمسیری دهلران ، عشایر و دامداران استانهای کردستان ،کرمانشاه ، همدان و ایلام ، جمعیت فراوانی از دامهای خود را برای چرا به این شهرستان گسیل نموده اند که این امر باعث شیوع و انتقال ویروس تب برفکی دربین دامهای بومی این شهرستان شده و تاکنون خسارات فراوانی به جمعیت دامهای روستائیان دهلران وارد کرده است. 

عده ای از دامداران مناطق آلوده به این بیماری در روستاهای مازعبدلی پایین و بالابا بیان اینکه  با آغاز ورود دامهای غیربومی از استانهای کردستان و کرمانشاه که توسط دلالان بمنظور چرا به این مناطق آورده شده اند ، بیماری تب برفکی در بین دامهایشان شیوع پیدا کرده و روزانه بیش از 50 رأس ازبره و بزغاله  هایشان تلف میشوند،خواستار رسیدگی و اقدامات دامپزشکی در معاینه وایجاد قرنطینه برای دامهای غیربومی و حامل ویروس تب برفکی شدند.

دارابی مدیرشبکه ی دامپزشکی شهرستان دهلران با تأیید انتقال ویروس این بیماری دامی از خارج از استان به میان دامهای این شهرستان ، از اقدامات پیشگیرانه درقالب مایه کوبی بیش از 50 هزار رأس دام سبک دراین شهرستان از آبانماه سالجاری تاکنون خبرداد و افزود: درروزهای اخیربا شیوع این بیماری در دوکانون بحران در مناطق دولمنیری، مازعبدلی بالا و پایین درشعاع 3 کیلومتری این مناطق بیش از 7 هزار رأس دام درمعرض خطر برعلیه ویروس تب برفکی مایه کوبی شده است.

مدیرشبکه ی دامپزشکی شهرستان دهلران از واگذاری درمان واکسیناسیونی این بیماری درسطح کشور به بخش خصوصی خبرداد و گفت : تنها در موارد بحرانی ، این سازمان میتواند برعلیه بیماری دامی تب برفکی مایه کوبی انجام دهد و در باقی ایام سال ، دامداران  برای محافظت ازدامهای خود با مراجعه  به داروخانه های دامپزشکی بخش خصوصی  نسبت به تهیه و خریداری داروی لازم اقدام کنند. 

شهرستان گرمسیری دهلران بدلیل تنوع آب و هوایی بعنوان منطقه ی قشلاقی ، یکی از ایستگاههای زمستانی عشایر استانهای کردستان ،کرمانشاه،همدان و ایلام است و هرساله بیش از 700 هزار راس دام را دراین شهرستان اسکان میدهند.که اقدامات درمانی ،بهداشتی و امورات مربوطه را ازطریق دفاتر نمایندگی عشایری استانهای خود در این شهرستان دریافت میکنند، با این حال و با خارج شدن سهمیه ی مایه کوبی دامها از سبد درمانی سازمان دامپزشکی، جمعیت دامی غیربومی ساکن در شهرستان دهلران ازسوی دفاتر نمایندگی استانهای مهمان خدمات درمانی و پیشگیرانه را دریافت ننموده اند.و همین عامل باعث تشدید این بیماری وصرایت به دامهای بومی شهرستان میزبان شده است.

بیماری تب برفکی تنها ازطریق مایه کوبی پیشگیری قابل کنترل است ودرصورت صرایت به دام طی مدت کوتاهی باعث مرگ آن میشود. هم اکنون بیش از 7هزار رأس دام درمناطق آلوده به این ویروس در شهرستان دهلران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.