حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی:

مجالس ترویج فرهنگ نماز نباید تشریفاتی باشد

ائمه جمعه باید به پا خیزند، به توفیق الهی بسیاری از ائمه جمعه جوان هستند و آنها باید با نیروی جوانی خود در ترویج فرهنگ نماز و اقامه آن بکوشند.

به گزارش خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محس قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز صبح امروز ششم بهمن در آئین افتتاحیه بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز گفت: مقام معظم رهبری چند روز قبل سران سه قوه را به منزل خود دعوت کردند و در مورد آسیب‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی ساعت‌ها با آنها به گفتگو نشستند، مسئله تهاجم فرهنگی یک موضوع بسیار مهم و حیاتی است و مسجد و نماز هم جزء فرهنگ است.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: همه جا مسجد وجود ندارند، اما نماز هست و ما باید به نماز خواندن مبادرت کنیم.

وی تصریح کرد: هر وزارتخانه سهمش از نماز چقدر است و چه قدر در ترویج فرهنگ نماز خواندن در جامعه موثرند؟ بخش عظیمی از آسیب‌های اجتماعی  نسل جدید که از خدا دست برداشته، نشأت گرفته از همین موضوع است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: نسل نو دستش از دو جا بسته شده، دو موضوع اساسی در مورد نسل امروز شهوت و غفلت است و ما باید برای درمان این دو بیماری بزرگ علاجی یاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دوای شهوت ازدواج است و دوای غفلت، نماز و من در این مملکت کاره‌ای نیستم اما به این یقین رسیدم که نسل نو از این مسئله آسیب جدی خورده‌اند.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: ائمه جمعه باید به پا خیزند، به توفیق الهی بسیاری از ائمه جمعه جوان هستند و آنها باید با نیروی جوانی خود در ترویج فرهنگ نماز و اقامه آن بکوشند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: ما باید تصمیم راسخی بگیریم و این نوع مجالس تشریفاتی نباشد، باید سهم نماز را در هر ارگان مشخص کنیم و نماز هنوز رازهای فراوانی دارد که کشف نشده است.

دانش‌آموزان مناسبت‌ترین سن را برای فراگیری تعالم دینی دارند

در ادامه این مراسم علی فانی، وزیر آموزش و پرورش در مورد سهم این وزارتخانه در ترویج فرهنگ نماز و اشاعه آن در مدارس بیان کرد: سندی تحت عنوان تحول نظام آموزشی کشور از سال 81 تا 92 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در بحث تربیت آموزش و پرورش در شش حوزه فعالیت دارد که می‌توان به زمینه‌های علمی، اعتقادی، تربیت بدنی، هنری و زیباشناختی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نماز موثرترین امر در بحث تربیت فرزندان این جامعه است و پرداختن به نماز می‌تواند تضمین بالایی در تربیت دانش‌آموزان داشته باشد.

وی ادامه داد: مسئله بعد این است کسانی که در اختیار آموزش و پرورش‌اند مناسب‌ترین سن را برای فراگیری تعالیم دینی برخوردارند، به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش حداقل 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد و ما باید به این نکته توجه کنیم که تربیت اجتماعی نماز در دانش‌آموزان بهتر صورت می‌گیرد، هر چقدر در آموزش و پرورش اقدامات موثرتر و جدی‌تر انجام گیرد نتیجه آن را در جامعه خواهیم دید.

فانی با بیان اینکه ما برای ترویج فرهنگ نماز باید در ابتدا به مسئولان مدارس آموزش صحیح نماز را داشته باشیم و بعد به دانش‌آموزان بپردازیم، افزود: هم اکنون در 55 هزار مدرسه اقامه نماز داریم و 19 هزار و 500 نفر روحانی به عنوان امام جماعت در مدارس حضور دارند و البته 36 هزار همکاری فرهنگی نیز مسئول اقامه نماز در مدارس سراسر کشور هستند. 




علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از دیگر مهمانان بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز بود در خصوص اقامه فرضیه نماز و ترویج آن در جامعه گفت: نماز عالی ترین تجلی فرهنگ و نمایش هنر حضور در مقابل پروردگار است.

وی افزود: نماز و نیایش جویبار زلالی است که درخت خداشناسی را آبیاری می‌کند، سخن گفتن در باب نماز از یک سو آسان است و از سوی دیگر سخت! آسانی آن به خاطر نجوای انسان با محبوب خود یعنی خداست و سختی آن به خاطر شناخت پروردگار است.

وزیر ارشاد تأکید کرد: اگر نماز در متن زندگی باشد آن زندگی هرگز سقوط نخواهد کرد، نمازگزار حقیقی قلبش آرام است و در سخت‌ترین لحظات زندگی احساس راحتی می‌کند.

گفتنی است، سیروس مقدم کارگردان سریال های پایتخت و همچنین محسن تنابنده بازیگر سینما و تلویزیون از برگزیدگان ترویج فرهنگ نماز در این اجلاس بودند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار