به کارگیری 9 هزار مراقب در پایگاه‌های سلامت/ سرمایه گذاری در حوزه سلامت پول هدر‌کردن نیست

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت پول هدر‌کردن نیست از به کارگیری 9 هزار مراقب در مجموع پایگاهها‌ی سلامت کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح همزمان دو هزار و 875 مرکز و پایگاه سلامت جامعه در حاشیه شهرهای 17 استان کشور که صبح امروز در مرکز جامع سلامت مهدی آباد (البرز) برگزار شد، گفت: حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات بزرگ و جدی دنیاست که در ایران نیز وجود دارد، درست است که 25 درصد جمعیت کشور حاشیه نشین هستند و پیش بینی‌ می‌شود که تا سال آینده یک میلیارد تا دو میلیارد نفر حاشیه نشین شوند ولی باید تلاش کنیم آسیب اجتماعی و مسائلی از قبیل حاشیه‌نشینی در جامعه کمرنگ شود و این مسئله تبدیل به چهره قابل قبول و قابل افتخار شود. 

وی ادامه داد: اشتغال مردم موضوع مهمی است که جمهوری اسلامی ایران به آن توجه جدی‌ داشته و این نظام تلاش کرده است که به 25 میلیون نفر خدمات نوین سلامت را ارائه کند. این خدمات در غالب به کارگیری 9 هزار مراقب سلامت، 18 هزار خانه بهداشت، که در قالب مراقبت از کودک، تغذیه، واکسیناسیون، است و علاوه بر آن خدماتی را در قالب کنترل فشار خون، بیماری‌های واگیر‌دار ارائه می‌کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه هر نفر باید یک پایگاه سلامت داشته باشد، خاطر نشان کرد: برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت وجود دارد که به مردم ارائه خدمت می‌کند و علاوه بر آن برای هر 4 هزار و 500 نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت وجود دارد که به تدریج به متخصصین آن افزوده می‌شود و همچنین کارشناسانی برای سلامت روان وجود دارد که خدمات به مردم ارائه می‌کنند. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: بهداشت مسئله بسیار مهمی است و همانطور که در مسائل معنوی پیشگیری مهم است در سطح زندگی نیز پیشگیری مهم تلقی می‌شود.  

افزایش هزار تخت بیمارستانی تا پایان سال در بیمارستان‌های البرز
هاشمی تاکید کرد: خوشبختانه این امکان را برای کشور فراهم کرده‌ایم که 24 میلیون نفر از پایگاه سلامت برخوردار شوند و امیدواریم که تا پایان سال 95 کل کشور تحت پوشش شبکه سلامت قرار بگیرند. البته باید به کار مدیران، پزشکان و مراقبان، توجه کافی شود مشکل عمده ما بیماری‌های واگیر دار است و تنها کاری که می‌توانیم در این خصوص انجام دهیم این است که برای افراد توضیح دهیم این بیماری‌ها چه بلایی سر آنها می‌آورد. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: اتفاقی که امروز افتاده است دقیقا در راستای جمهوری اسلامی ایران است که کمک به مناطق دور دست و حاشیه نشین‌ها را در برنامه‌ خود قرار داده است و امیدواریم که این مسیر پر رنگ تر شود. 

وی در خصوص سرمایه گذاری و اهمیت به حوزه سلامت عنوان کرد: هزینه کردن در حوزه سلامت پول هدر کردن نیست بلکه سرمایه گذاری است امیدواریم که ایرانیان خود مراقبتی کنند البته نقش نظام بهداشت و سلامت نیز در این امر بی‌تاثیر نیست. در حوزه بهداشت محیط و  بهداشت روان می‌توانیم نقش ویژه‌ای داشته باشیم البته وزارت کشور نیز در این امر تاثیر گذار است تا به مقصود برسیم. 

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: تا کنون برای 2 هزار و 875 پایگاه سلامت هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و البته این هزینه باید هر سال تکرار شود مجموع پایگاه‌ها در حال حاضر 3 هزار و 545 پایگاه است و تعداد 2 هزار و 875 پایگاه امروز به بهره برداری رسید که در این پایگاه‌ها 9 هزار همکار و مراقب وجود دارد که 850 نفر از آنها پزشک‌، 525 نفر کارشناس روانشناسی بالینی و 475 نفر کارشناس تغذیه،‌در کنار مراقبان سلامت فعالیت می‌کنند. 

در این مراسم وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در پایان دولت 95 شبکه سلامت و پایگاه ارائه خدمات کامل می‌شود و در حاشیه شهرها 10 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی همچنین عنوان کرد: هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت 95 به استان البرز اضافه می‌شود البته در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد ولی وزارت بهداشت تمام تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهد تا این مشکلات حل شود. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار