مجری برنامه دیدنی های دهه 60: با فیلم‌های امروزی دوبله جلوه نمی‌کند

در شرایط کنونی و با فیلم‌هایی که هم اکنون شاهد آنها هستیم، دوبله نمی‌تواند جلوه کند.

در سینمای ما به روی سینمای جهان بسته است/ با فیلم‌های امروزی دوبله جلوه نمی‌کندجلال مقامی از دوبلورهای پیشکسوت کشورمان در خصوص وضعیت اکران فیلم‌های سینمایی خارجی در سینماهای کشور و وضعیت دوبله فیلم‌ها در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هرچه فیلم از گذشته نام ببرید، برگرفته از آثار ادبی بزرگترین نویسندگان جهان است. فیلم‌هایی مانند «بر باد رفته»، «بینوایان» و ... 
 
وی ادامه داد: هنگامی که این فیلم‌ها تهیه‌ و در سینماها نمایش داده می‌شدند، مردم برای دیدن این فیلم‌ها به سینما می‌رفتند. یعنی دو سه ساعت از وقت خود را صرف تماشای این فیلم‌ها می‌کردند. 
 
مقامی تصریح کرد: با توجه به بازیگران این فیلم‌ها که اغلب جزو هنرپیشگان سرشناس دنیا محسوب می‌شود، صدای ما نیز از این طریق تزئین می‌شد. به طوری که ما از هنرپیشه‌ها حس می‌گرفتیم و آن حس را به مخاطب پس می‌دادیم. 
 
وی تاکید کرد: اما هم اکنون با کدام بازیگران؟! با این فیلم‌های اکشن که مدام شاهد صحنه‌های اکشن و یا حضور افراد از کرات دیگر هستیم؟! فیلم‌هایی که جلوه‌های ویژه در آن‌ها بسیار خودنمایی می‌کند؟! با این فیلم‌ها دوبله نمی‌کند. 
 
دوبلور فیلم «محمدرسول‌الله» عنوان کرد: البته جوان‌ها تقصیری ندارند. چطور یک فوتبالیست حق دارد بگوید که زمین مناسب برای تمرین و بازی ندارد، اما یک دوبلور نمی‌تواند؟ تا زمانی که یک دوبلور در یک فیلم بزرگ و به جای یک بازیگر بزرگ حرف نزند، فیلم ساخته نمی‌شود. 
 
وی اظهار داشت: ما نسل گذشته دوبله تافته جدا بافته نبودیم. البته صداهای بسیار عالی را در دوبله‌ آن زمان می‌شنیدیم. در نسل گذشته کار دوبله بسیار پر بود. یعنی انواع و اقسام صداها برای نقش‌های متفاوت وجود داشت اما هم اکنون مقداری از این امکان کاسته شده است. به طوری که ما هم اکنون به دوبله افرادی مانند مقبلی، نوربخش، رسول‌زاده و ... نیاز داریم. 
 
جلال مقامی خاطرنشان کرد: افرادی که از آن‌ها نام بردم و به طور کامل دوبلورهایی که در گذشته حضور داشتند، مانند 11 بازیکن فوتبال بودند که هر یک سر جای خود قرار داشتند. ما هنگام دوبله فیلم در حدود 20 نفر رزرو داشتیم اما اکنون متاسفانه به این شکل نیست. 
 
وی گفت: فکر می‌کنم در حال حاضر به علت اینکه درِ سینمای ما به روی فیلم‌های سینمایی جهان بسته است، به همین دلیل کار ما آنچنان رونقی ندارد. فقط فعالیت ما روی کارهای تلویزیونی و ویدئوهای خانگی است که متاسفانه این کارها دارای طرفداران زیادی نیست. 
 
مقامی در پایان بیان کرد: اگر صحبت‌هایم را در یک کلام خلاصه کنم، باید بگویم امیدوارم در سینماهای ما به روی سینمای جهان گشوده شود تا از این طریق کار ما نیز رونق پیدا کند. 
 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار