ساری،

در حسرت خوردن یک لقمه نان

به ازای هر 120 مازندرانی یک نفر نمی تواند نان گندم بخورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نان قوت غالب اکثر ایرانی است. ماده غذایی که هرروز در وعده های مختلف بر سفره ما خودنمایی می کند، اما افرادی هستند که در حسرت خوردن یک لقمه نان مانده اند این افراد مبتلا به بیماری سلیاک هستند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: براساس آمار جهانی از هر 70 نفر در جهان یک نفر مبتلا به این بیماری است اما در مازندران از هر 120 نفر یک نفر مبتلا می شود.

دکتر ایرج ملکی علت این بیماری را حساسیت افراد به ماده گلوتن موجود در گندم و جو اعلام کرد و افزود: بیماران مبتلا به سلیاک در تمام طول عمر خود از خوردن انواع نان ، گندم ، جو ، ماکارونی و بیسکویت محروم هستند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مازندران جذب نشدن آهن ، عوارض روده ، اسهال ، نفخ و درد شکم ، از دست دادن سریع وزن ، کم خونی ،افسردگی ، سردرد ، بی حالی و ناتوانی جسمی را از علائم بیماری سلیاک بیان کرد.

دکتر ایرج ملکی با بیان اینکه این بیماری کشنده نیست افزود: هیچ درمانی برای بیماری سلیاک کشف نشده و تنها درمان موجود، استفاده از رژیم‌های غذایی فاقد گلوتن مانند آرد برنج و ذرت  است.

انتهای پیام /

برچسب ها: ساری ، خوردن ، حسرت ، نان ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.