وقوع درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، واکنش مقامات جهانی را در پی داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر امور خارجه کانادا درباره خشونت‌ها در منطقه قره باغ ابراز نگرانی کرد و از طرفین خواست به آتش بس پایبند باشند. 

استفان دیون در بیانیه‌ای اعلام کرد کانادا از تشدید خشونت‌ها میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ نگران است و از طرفین می‌خواهند برای حفظ آتش بس واقعی، خویشتنداری نشان دهند و در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، مسیر مذاکرات را در پیش گیرند. 

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز شنبه یکدیگر را به نقض آتش بس که از سال ۱۹۹۴ تاکنون در منطقه قره باغ برقرار بود، متهم کردند. 

در همین حال، وزیر امور خارجه ترکیه گفت اختلاف میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ باید سریعا حل شود. 

مولود چاووش اوغلو در استان آنتالیا در جنوب ترکیه به خبرنگاران گفت: «این مسئله باید در چارچوب یکپارچگی سرزمینی جمهوری آذربایجان حل شود.» 

وی افزود مسئله قره‌باغ باید از طریق ابزارهای مسالمت آمیز حل و فصل شود. 

وزیر خارجه ترکیه از گروه مینسک به سبب تلاش نکردن برای در پیش گرفتن تدابیری برای حل این مسئله انتقاد کرد. 

از سوی دیگر انگلیس از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست خویشتنداری کنند. 

دیوید لیدینگتون، وزیر امور اروپا در کابینه انگلیس، ضمن ابراز ناراحتی از شدت گرفتن خشونت‌ها، از هر دو کشور خواست برای دستیابی به یک راه حل از طریق مذاکره «وارد تعامل سازنده و عمیق شوند.» 

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من درباره افزایش درگیری در منطقه مورد مناقشه قره باغ و کشته شدن عده‌ای در این خشونت‌ها به شدت ناراحت و نگران هستم.» 

این وزیر انگلیسی از دو طرف خواست برای حل مسالمت آمیز این مسئله در چارچوب گروه مینسک تلاش کنند.

گروه مینسک که ریاست آن را روسیه، آمریکا و فرانسه بر عهده دارند مسئول پیگیری تلاش‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا برای یافتن راه حلی برای حل مسئله قره‌باغ است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
روسیه در بلند مدت متحد خوبی نبوده و تاریخ نشان داده که سیاست تجزیه و حمایت از گروهایی برای تجزیه کشوری را دارد .مانند آذربایجان که از کشور ایران جدا کرد.حمایت از ارمنستان برای اشغال بخشی از خاک آذربایجان.تجزیه بخشی از خاک اوکراین.مساله ی آبخازیا در گرجستان و در آینده این سیاست را ادامه خواهند داد .ما باید هوشیار باشیم که دوباره سرمون با دوستی با روسیه کلاه نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
با نظر ناشناس موافقم چرا ما از سنی های سوریه و ... دفاع میکنیم اما به مسلمانان اذربایجان پشت میکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
دوست عزیز همه کشور های ارمنستان و آذربایجان همسایه ما هستند و طرف هر کدام را گرفتن مساوی با وارد شدن در یک جبه جدید است.عربستان و هم پیمانان خود از خداشان است که ایران با کشور های بیشتری وارد روابط تنش آمیز شود.قضیه سوریه هم کاملا با آذربایجان متفاوت است.پس زود قضاوت نکنیم.حتی آمریکا هم با اون ادعاهای نظامی که داره در اینطور مسائل با احتیاط رفتار میکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه با بالاگرفتن دوباره ی جنگ بین آذربایجان و ارمنستان اخبار و تفسیرهای سانسور شده و اطلاعات غلطی به کاربران اینترنت و مردم ایران داده می شود.

درباره ی قره باغ چند مطلب رو باید بگم که قبل از هر احضار نظری باید این واقعیت را بدانید.

1-جنگ قره باغ و بدنبال آن نسل کشی قره باغ در منطقه ای است که در هر نقشه ای و جامعه ی بین الملی به عنوان خاک آذربایجان شناخته می شود.

2-جنگ بین آذربایجان و ارمنستان در قسمت از خاک آذربایجان است که دارای اقلیت ارمنی و مسلمان بوده و جنگ بین مسلمانان آذربایجانی و ارمنی نه بخاطر اختلافات نژادی بلکه به دلیل طمع ارمنستان به خاک آذربایجان می باشد.(ارمنی های ارمنستان با کمک روسیه و بعضی کشورهای منطقه به خاک آذربایجان تجاوز کرده و بیش از 20 سال است که قره باغ تحت اشغال ارمنستان است.)

3-جنگ در منطقه ی قره باغ و خاک های اشغال شده توسط ارمنستان 1 میلیون آذربایجانی را از خانه و کاشانه ی خود آواره کرده و بعد از گذشت بیست سال مردم آن منظقه در چادرها و مناطق اطراف ساکن و همچنان منتظر بازگشت به وطن مادری خود هستند.

4- قره باغ بر طبق تمام قطعنامه های بین الملی که تمام کشورهای دنیا نیز به اجرای آن تاکید می کنند، جزوی از خاک جمهوری آذربایجان است و ارتش ارمنستان باید این منطقه را ترک کنند که بعد از گذشته 20 سال این اتفاق نیفتاده است و ارمنستان به تجاوز آشکار و نقض حقوق بشر ادامه می دهد.

5-طرفداری از ارمنستان به هر دلیلی سیاسی محکوم است و مردم آذربایجان هیچ وقت این ناحقی را فراموش نخواهند کرد.

-چه از نظر مذهبی چون کار ارمنی ها تجاوز آشکار به خاک مسلمانان است.

*مساجد را به خوک دانی تبدیل کردند.

*شدیدترین توهین را به مساجد و مقدسات اسلام انجام دادند.

-چه از نظر حقوق بشر چون ارمنی ها جنایت ضد بشری را در قره باغ انجام داده اند.

-چه از نظر سیاسی چون طبق تمام قطعنامه های بین الملی قره باغ جزوی از خاک آذربایجان است و باید متجاوزگران به این خاک آن را ترک کنند.

6-رئیس جمهور و دولت آذربایجان به خاطر اینکه از جنگ و خونریزی جلوگیری شود به آتش بس پایبند بوده و به قول خودش چون نمی خواهد اشک مادران سربازان آذربایجانی و ارمنی را ببیند به حل مسالمت آمیز مناقشه و خروج بی قید و شرط ارمنستان از خاک آذربایجان تاکید می کند.ولی ارمنستان متاسفانه نه تنها به آتش بس پایبند نبوده و به حل مناقشه هم کمک نکرده و به امید اینکه 20 سال هم به این منوال ادامه یابد به قطعنامه های شوری بین الملل اعتنایی ننموده است.
در پایان این مطلب را لازم به گفتم میدانم که سکوت و بی طرفی درمورد قره باغ به هربهانه ای بر هر انسان آزادی ننگ و بر هر مسلمانی اوج بی خردی است. و چنین انسانی حق ندارد نه از دین نه انسانیت حرفی بزند.

لطفا این مطلب را در شبکه های اجتماعی نشر بدهید.

یا حق.
آخرین اخبار