تقویم روزانه فوتبال؛

نخستین پخش زنده مسابقه فوتبال / اولین قهرمانی استقلال در آسیا + فیلم

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ 21 فروردین (9 آوریل) زخ داده است ، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جواندر تقویم امروز به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است ، می پردازیم.
 
*اولین پخش زنده مسابقه فوتبال در جهان
 
9 آوزیل 1938 ، انگلیس میزبان اسکاتلند در ورزشگاه ویمبلی بود و این مسابقه به اولین مسابقه فوتبال در جهان تبدیل شد که به طور کامل به صورت زنده از تلوزیون پخش شد.

از سال 1936 ، تلوزیون انگلیس شروع به کار کرد و اولین مسابقه  فوتبالی که پخش کردند ، مسابقه ضیط شده آرسنال برابر اورتون بود که اولین مسابقه فصل 1936-1937 بود. سپس اولین پخش زنده تلوزیونی فوتبال نیز در سال 1937 بود که قسمت کوتاهی از مسابقه آرسنال و تیم ذخیره هایش را به صورت زنده پخش شد.

اما اولین مسابقه فوتبالی که به طور کامل از تلوزیون پخش شد ، 68 سال پیش در چنین روزی بود که دیدار تیم ملی انگلیس و اسکاتلند که مسابقه فینال جام قهرمانی بریتانیا بود که در ورشگاه ویمبلی برگزار شد. این مسابقه با پیروزی یک بر صفر اسکاتلند به پایان رسید. البته این مسابقات امتیازی بود و انگلیس تا پیش از این بازی ، قهرمانی اش را قطعی کرده بود و به همبن دلیل این مسابقه حساسیتی نداشت .



مسابقات پخش زنده در انگلیس ادامه یافت و مسابقه بعدی که به طور زنده از تلوزیون پخش شد ، فینال FA کاپ بین دو تیم هادرزفیلد و پرستون نورف بود که یک ماه پس از این مسابقه برگزار شد. 


 
*اولین قهرمانی استقلال در آسیا
 
21 فروردین 1349 ، استقلال برای اولین بار قهرمان آسیا شد. استقلال تهران در آن دوره با تیم‌های «هومنت من» لبنان و «سلانگور» مالزی هم‌گروه بود. در فروردین سال 1349 و در ورزشگاه لبریز از تماشاگر امجدیه (شهید شیرودی)، تیم‌ استقلال در فینال جام باشگاه های آسیا برابر نماینده ر‍‍ژیم غاصب صهیونیستی قرار گرفت.

 در این دیدار تیم استقلال تا دقیقه 83 یک بر صفر عقب بود که در این دقیقه غلام وفاخواه که به مرد جام‌ها معروف بود، گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد و کار به وقت اضافه کشید و سپس تیم تاج با گل مسعود معینی مدافع پیش تاخته خود در وقت اضافه قهرمان آسیا شد.

 این تیم در آن سال ترکیبی بود از بهترین‌های فوتبال ایران و بعضی از تیم ها به استقلال بازیکن کمکی داده بودند. نام‌هایی همچون: ناصر حجازی، علی جباری، مهدی لواسانی، جواد الله وردی، کاروحق وردیان، مسعود معینی، غلامحسین مظلومی، عزت جانملکی، جواد قراب، اکبر کارگرجم، علیرضا حاج قاسم، نصر الله عبداللهی، مهدی حاج محمد، عباس مژدهی، منصور پورحیدری و مسعود مژدهی از جمله بازیکنان استقلال بودند.

نخستین پخش زنده مسابقه فوتبال / اولین قهرمانی استقلال در آسیا

یاران کمکی این تیم هم غلام وفاخواه از عقاب و محمود خوردبین از پرسپولیس بودند. هدایت آبی پوشان هم بر عهده زدراکو رایکوف از یوگسلاوی بود. این قهرمانی اولین عنوان یک تیم ایرانی در این مسابقات بود.
 
*داوری که از روی دایی خجالت نکشید !
 
21 فروردین 1383 ، پرسپولیس در لیگ سوم با نتیجه سه بر دو از سایپا شکست خورد.
پرسپولیس آن زمان تیم پرستاره ای بود و هواداران که در اواخر مسابقه از شکست این تیم عصبانی بودند علیه بازیکنان شعار داند. اما از حاشیه های مهم این مسابقه نیز اخراج علی دایی توسط جلال مرادی ، داور مسابقه بود . دایی پس ازمسابقه به اخراجش واکنش جالبی نشان داد. او در مصاحبه با خبرنگاران گفت : من به داور گفتم چرا به من کارت دادی؟ تو خجالت نمیکشی که به من کارت دادی؟ و بعد ناگهان به من کارت قرمز نشان داد.

نخستین پخش زنده مسابقه فوتبال / اولین قهرمانی استقلال در آسیا

دو گل  پرسپولیس را در این مسابقه ، علی دایی و کریم باقری به ثمر رساندند.
 
*تولد ستاره سابق لیورپول
 
9 آوریل 1975 ، رابی فاولر ستاره سابق لیورپول متولد شد.

فاولر فوتبال حرفه ای اش را از سال 1993 از لیورپول آغاز کرد و تا سال 2001 در این تیم ماند. او سپس به لیدزیونایتد و منچسترسیتی رفت و در سال 2006 به لیورپول بازگشت . او در کل 236 مسابقه را برای قرمزهای آنفیلد بازی کرد و 183 گل به ثمر رساند و ششمین گلزن تاریخ لیورپول محسوب می شود.

او پس از یک فصل دوباره لیورپول را ترک کرد و به تیم کاردیف سیتی رفت. وی سپس به بلکبرن رفت و از آنجا به لیگ استرالیا رفت. او در سال 2012 در لیگ تایلند از فوتبال خداحافظی کرد.

از جمله حرکات معروف فاولر ، خوشحالی عجیبش در دیدار لیورپول و اورتون در سال 1999 بود که پس از گلزنی به دلیل اینکه قبل از مسابقه ، هواداران اورتون وی را متهم به مصرف مواد مخدر کرده بودند ، روی زمین نشست و وانمود کرد که مواد مخدر مصرف می کند.

نخستین پخش زنده مسابقه فوتبال / اولین قهرمانی استقلال در آسیا

فاولر 26 بازی ملی برای تیم ملی انگلیس انجام داد و هفت گل هم به ثمر رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام اولین جام جهانی که به صورت زنده از تلویزیون ملی ایران پخش شده مربوط به کدام دوره جام جهانی هستش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
78 سال پیش
آخرین اخبار