تقویم روزانه فوتبال؛

سالروز درگذشت کاپیتان/سنگین ترین شکست تاریخ آتزوری

تقویم امروز فوتبال به مهترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ 18 فروردین (6آوریل) رخ داده است ، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز ،به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است ، می پردازیم.

سالروز درگذشت کاپیتان/سنگین ترین شکست تاریخ آتزوری

*درگذشت کاپیتان سابق تیم ملی ایران

18 فروردین 1377 ،یکی از تلخ ترین روزهای تاربخ فوتبال ایران رقم خورد. روزی که سیروس قایقران ، کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان به همراه فرزندش راستین ، در اثر تصادف درگذشت.

زنده‌ياد سيروس قايقران در اول بهمن ۱۳۴۰ در محله كلوير بندر انزلي پا به عرصه هستي نهاد. سيروس از همان ابتداي كودكي به فوتبال در زمين‌هاي خاكي كلوير روي آورد و با استعداد درخشانش به عضويت تيم فوتبال منتخب آموزشگاه‌ها درآمد. وي در ۱۶ سالگي در سال ۱۳۵۶ موفق شد به عنوان يكي از مهرهاي اصلي در تيم‌هاي نوجوانان و جوانان ملوان استعدادهاي خود را به نمايش بگذارد و با مهارت‌هاي منحصر به فردش ملوان را به رتبه قهرماني باشگاه‌هاي گيلان رساند. وي در سال‌هاي ۵۷ تا ۶۳ افتخارات زيادي را براي ملوان و گيلان به ارمغان آورد مانند دو گلي كه وارد دروازه پرسپوليس كرد يا گل زيبايي كه وارد دروازه تيم منتخب مازندران نمود. در اين دوران وي به عنوان يك بازيكن استثنايي با ويژگي‌هاي اخلاقي عالي و منش پهلواني در ميان عموم مردم محبوب شد. سيروس در سال ۱۳۶۳ به تيم‌ملي دعوت شد و در سال ۶۶ تنها فوتباليست شهرستاني بود كه شادروان دهداري بازوبند پرافتخار كاپيتاني تيم‌ملي ايران را به بازوان او بست. در سال ۶۷ در جام ملت‌هاي آسيا در قطر، تيم‌ملي ايران با رهبري سيروس به مقام سومي دست يافت و در سال ۶۹ تيم ايران را با گل‌هاي زيبايش پس از ۲۰ سال به قهرماني در بازي‌هاي آسيايي پكن رساند. وي در صد مسابقه ملی شركت داشت كه ۴۳ بازي، رسمي بوده است. در ۲۱ بازي كاپيتان تيم‌ملي بوده و ۱۴ گل براي تيم‌ملي به ثمر رسانده است كه بهترين آنها به تيم كره‌جنوبي در نيمه نهايي بازي‌هاي آسيايي ۱۹۹۰ پكن بود. اولين بازي ملي را در ۳۰ دي ۱۳۶۳ برابر يوگسلاوي و آخرين بازي ملي را در ۲۶ فروردين ۱۳۷۲ برابر بوسني انجام داد. اولين كاپيتاني تيم‌ملي را در ۱۱ دي ۱۳۶۷ برابر قطر بر عهده گرفت. سيروس در آن دوران نه تنها در ايران بلكه در آسيا و اروپا هم به عنوان يك بازيكن استثنايي مطرح شد و با وجود داشتن پيشنهاد از تيم‌هاي آلماني به الاتحاد قطر پيوست او بعد از مدتي بازي در قطر، مجددا به تيم اول خود ملوان پيوست و اين تيم را قهرمان جام حذفي و راهي مسابقات آسيايي كرد. سيروس در سال ۷۲ به عنوان بازيكن و سپس مربي به تيم كشاورز تهران پيوست و نتايج قابل‌توجهي به دست آورد. وي سپس به تيم دسته دومي مسعود هرمزگان پيوست و مدتي در آنجا مشغول به مربيگري شد. در سال‌هاي ۷۶ و ۷۷ سيروس بارها تمايل خود را براي بازگشت به ملوان به عنوان بازيكن يا مربي اعلام كرد.

اما در اوايل سال ۷۷ كه وي براي تعطيلات نوروز همراه خانواده‌اش به انزلي آمده بود در بازگشت و در حالي‌كه همراه فرزند، همسر و برادر همسرش در اتومبيل رنوي خود عازم تهران بود، در حوالي امامزاده هاشم با كاميون خاور تصادف كرده كه منجر به فوت وي و فرزندش شد. روحشان شاد و قرين رحمت باد.

سالروز درگذشت کاپیتان/سنگین ترین شکست تاریخ آتزوری

*برانکو سرمربی پرسپولیس شد

18 فروردین 1394 برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی کشورمان با قراردادی به مدت یک فصل و دو ماه به طور رسمی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس شد. برانکو ایوانکوویچ پس از مذاکره با قائم مقام باشگاه پرسپولیس در استانبول قراردادش را با این باشگاه در ترکیه امضا کرد.

برانکو جانشین حمید درخشان شد که چند روز قبل از سمتش استعفا داده بود.

برانکو فصل قبل پرسپولیس را در جایگاه نهم و در وضعیتی بحرانی از درخشان تحویل گرفت ولی اکنون در این فصل ، این تیم با اختلاف دو امتیاز نسبت به تیم صدرنشین لیگ ، در رتبه سوم جدول قرار دارد و از مدعیان اصل قهرمانی در لیگ پانزدهم به شمار می رود.


*سنگین ترین شکست تاریخ آتزوری

6 آوریل 1924 ، تیم ملی ایتاالیا ، سنگین ترین شکست تاریخ خود را متحمل شد و با نتیجه هفت بر یک از مجارستان در بوداپست شکست خورد.

این مسابقه ، دیداری تدارکاتی بود و دو تیم خود را برای رقابتهای المپیک 1924 که در پاریس برگزار می شد آماده می کردند. دروازه بان بدشانس ایتالیا در دیدار برابر مجارستان ، دروازه بان 22 ساله یوونتوس ، جیانپیرو کومبی بود که اولین بازی ملی خود را تجربه می کرد. او پس از این مسابقه ، دیگر در تیم ملی بازی نکرد تا یک سال بعد در 22 مارس 1925 ، که ایتالیا در تورین با نتیجه هفت بر صفر فرانسه را شکست داد. او تا 10 سال بعد نیز همچنان دروازه بان اصلی تیم ملی ایتالیا بود و به کسب مدال برنز ایتالیا در المپیک 1928 کمک کرد. وی همچنین در جام جهانی 1934 که آتزوری قهرمان شد ، کاپیتان ایتالیا بود .

سالروز درگذشت کاپیتان/سنگین ترین شکست تاریخ آتزوری

*اولین چهار گل لیونل مسی

6 آوریل 2010 ، لیونل مسی برای اولین بار چهار گل برای بارسلونا به ثمر رساند و در جریان پیروزی چهار بر یک بارسا برابر آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا ، هر چهار گل تیمش را به ثمر رساند.

مسی آن زمان 23 ساله بود و سال قبل توپ طلا را برده بود و بهترین بازیکن جهان محسوب میشد اما همچنان از وی به دلیل عدم درخشش در بازیهای بزرگ انتقاد می شد. او حتی در بازی رفت بارسا و آرسنال که دو بر دو مساوی شد نیز درخششی نداشت و نتوانست گلی به ثمر برساند. اما در بازی برگشت همه چیز تغییر کرد و در حضور 93 هزار تماشاگر ورزشگاه نیوکمپ ، مسی درخشش فوق العاده ای داشت.

در این مسابقه ابتدا آرسنال در دقیقه 18 توسط بنتر به گل رسید تا در مجموع دو مسابقه از بارسا پیش بیفتد. اما مسی دقیقه 21 گل تساوی را به ثمر رساند. ستاره آرژانتینی بارسا دو گل دیگر در دقایق 37 و 42 زد تا هت تریک کند. اما این پایان کار نبود و مسی دقیقه 88 گل چهارمش را هم زد . این برای اولین بار بود که مسی در یک مسابقه چهار گل میزد و همچنین به ششمین بازیکن لیگ قهرمانان تبدیل شد که در یک مسابقه چهار گل می زند.

البته بارسلونا در مرحله نیمه نهایی توسط اینتر حذف شد و از لیگ قهرمانان کنار رفت.



انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار