لرستان؛

روستای سنگ تراشان خاستگاه مفرغ

روستای سنگ‎تراشان از توابع بخش پاپی شهرستان خرم‎آبادواز روستاهای هدف گردشگری لرستان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ این روستا از شرق و جنوب شرقی به کوه تاف و از جنوب و جنوب غربی به کوه هشتادپهلو محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1250 متر است و اقلیمی معتدل و نیمه خشک دارد؛ آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستانها سرد و خشک است.

گزارش مکتوب/// روستای سنگ تراشان خاستگاه مفرغ

روستای سنگتراشان، مناظر بکر و زیبا و چشماندازهای طبیعی بسیار شگفتانگیزی دارد، این روستا از اطراف به وسیله ارتفاعات تاف و هشتادپهلو محصور شده است.

در اراضی داخل و پیرامون روستا انواع گیاهان گل زرد، بنفشه، ختمی، بابونه، آویشن، شنگ و کنگر میرویند؛ این گیاهان کاربرد دارویی دارند و در درمان برخی بیماریها موثرند.

گزارش مکتوب/// روستای سنگ تراشان خاستگاه مفرغ

انواع جانوران و پرندگان مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، گراز، کبک تیهو، شاهین و با قرقره از جاذبههای طبیعی کمنظیر روستای سنگتراشان هستند.

آبشار وارک یکی از جاذبههای طبیعی و شگفتانگیز این روستاست؛ فضای اطراف این آبشار در بهار و تابستان از گلها و گیاهان خودرو و رنگارنگ سرشار می‌شود و محیط دلپذیری برای تفریح و تفرج پدید می‌آورد.

گزارش مکتوب/// روستای سنگ تراشان خاستگاه مفرغ

روستای سنگتراشان از طریق خرمآباد، با جادهای آسفالت قابل دسترسی است.

در سال 1382 در حاشیه شمالی این روستا سایت ارزشمندی از دفینه‌های مفرغی مربوط به عصر آهن کشف شد که حیرت باستان‌شناسان را بر انگیخت.

اشیاء نفیس مفرغی کشف شده در این منطقه که قدمت‌شان به هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد، از جمله کم‌نظیرترین گنجینه‌های مفرغی جهان به شمار می‌آیند.

گزارش مکتوب/// روستای سنگ تراشان خاستگاه مفرغ

این منطقه در 6 فصل مورد کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته است.

برخی از اشیاء شاخص حاصل از کاوش محوطه‌ی پاتخت سنگ‌تراشان هم اکنون در موزه قلعه فلک‌الافلاک در معرض بازدید گردشگران قرار دارد.

طبیعت و منازل روستا سنگ تراشان نیز خود جاذبه ای برای این منطقه است ؛ معماریه خانه‌های روستا با مصالح سنتی ساخته شده است و نحوه قرارگیری آنها با توجه به توپوگرافی منطقه به گونه‌ای است که پشت بام برخی از منازل، حیاط منزل جلویی است و به ماسوله لرستان شهرت دارد.

دره‌ای که در پایین دست این روستا قرار دارد، بعد از بارش هر باران مملو از توده‌های عظیم و پیوسته ابر می‌شود، به صورتی که در پایین دست روستا صحنه‌ای بی‌بدیل به شکل دریایی از ابر خلق می‌شود.

گزارش مکتوب/// روستای سنگ تراشان خاستگاه مفرغ

این دریای ابر جلوه‌ای خاص به منطقه سنگ‌تراشان بخشیده است که از پدیده‌های نادر طبیعت ایران به شمار می‌رود.

محوطه پاتخت سنگ تراشان مربوط به عصر آهن است و در شهرستان خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای.سنگ تراشان واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ آذر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.