مصرف گياهان خوراكي تهديدي براي مردم و منابع طبيعي

مصرف بي رويه گياهان خوراكي مانند بن سرخ، كارده، كنگر و موسير در گچساران تخريب منابع ارزشمند اين گونه هاي گياهي را به دنبال دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛بوته كني گياهان خوراكي در اين شهرستان كه هر ساله از اسفند شروع مي شود تا پايان فروردين ادامه دارد.
اشتياق مردم گچساران براي مصرف گياهان خوراكي به اندازه اي است كه بسياري از افراد اين گياهان را براي ديگر فصول به صورت خشك شده يا فريز ذخيره مي كنند.
باورهاي غلطي مانند خاصيت درماني گياهان خوراكي مذكور در سال هاي اخير ميزان استقبال مردم از اين گياهان را افزايش داده است.
بسياري از مردم براي تهيه گياهان خوراكي راهي طبيعت شده يا آن را به از دست فروش هاي دوره گرد خريداري مي كنند.
گياه شناس و پژوهشگر گياهان گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده بيماري زا بودن گياه بيلهر، بن سرخ و جاشير به اثبات رسيده است.
دكتر عزيزالله جعفري با اشاره به اين كه كهگيلويه و بويراحمد داراي يكي از بالاترين آمارهاي بيماري سرطان معده است، افزود: تركيباتي در گياه بيلهر وجود دارد كه يكي از عوامل بيماري اين سرطان است.
وي با يادآوري برخي باورها درباره اثربخشي گياه بن سرخ در درمان بيماري سنگ كليه در بين مردم تصريح كرد: اين گياه هيچ خاصيت درماني ندارد.
گياه شناس و عضو هيات علمي دانشگاه ياسوج بر ضرورت استفاده بهينه از ظرفيت هاي بالقوه طبيعي و خدادادي براي توسعه و رونق اقتصادي و اشتغال تاكيد كرد وگفت: 40درصد از گونه هاي گياهي موجود در كشور در كهگيلويه وبويراحمد رويش مي شود.
جعفري افزود: 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 گونه گياهان در كشور نيز در اين استان رويش دارد.
وي اظهار كرد:دو هزار و 200گونه گياهي در اين استان وجود دارد كه 425 گونه آن دارويي است.
جعفري بهره وري اصولي در قالب فراوري گياهان دارويي را راهكاري استفاده از اين گنجينه هاي خدادادي به جاي استفاده بي رويه ذكر كرد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: بهره وري اصولي از منابع طبيعي مانند كشت گياهاني مانند باريجه و آنغوزه، گشت زني و حفاظت و فرهنگ سازي براي نگهداري از منابع طبيعي از برنامه هاي اين اداره براي صيانت از جنگل ها و مراتع اين استان است.
وي بيان كرد:20 گروه صيانت ازمنابع طبيعي از نيمه اول اسفند 94 تاكنون در حال حفاظت مراتع و پيشگيري از بوته كني هستند.
عزت الله بهشتي فرد افزود: جريمه مالي هر ساقه بيلهر 40 هزار ريال است و افزون بر اين جريمه هاي ديگري با مشاركت دستگاه هاي قضايي براي متخلفان در نظر گرفته مي شود.
وي به حضور دو هزار و 400 نفر براي بوته كني گياهان خوراكي در طول يك روز در يكي از مناطق كهگيلويه و بويراحمد را يادآور شد و افزود: مشاركت تشكل هاي مردم نهاد و قشرهاي مختلف مردم براي پيشگيري از بوته چيني بي رويه ضروري است.
وي به كمبود نيروهاي انساني غرق بان براي حراست از عرصه هاي طبيعي را يادآور شد و گفت: هر غرق بان 25 هزار جنگل و مرتع را صيانت مي كند كه استاندارد آن چهارهزار هكتار براي هر نفر است.
وي بيان كرد: برخي گونه هاي گياهان خوراكي اين استان مانند بيلهر، كنگر، موسير و بن سرخ درحال انقراض است.
بهشتي فرد به كشت گياهان آنغوزه و باريجه در سال هاي اخير در مراتع كهگيلويه و بويراحمد اشاره كرد و گفت: اين امر نقش اثرگذاري در زندگي بهره برداران و جايگزيني براي بهره برداران داشته است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گچساران گفت:رسانه هاي ارتباط جمعي نقش اثرگذاري در پايداري منابع طبيعي دارند.
پرهام جليلي افزود: اهالي رسانه و قلم با اطلاع رساني درباره اهميت صيانت از عرصه هاي طبيعي مي توانند ياريگر مسئولان در كاهش تخريب منابع طبيعي باشند.
وي تصريح كرد: بهره گيري كارشناسان در امور ترويجي از اين ظرفيت فرصت خوبي را براي مشاركت همگاني در امر صيانت از مواهب طبيعي فراهم مي كند .
وي با اشاره به اهميت جنگل ها در پايداري منابع آب،خاك و ايجاد فرصت هاي شغلي بيان كرد: جلب مشاركت هاي مردمي به ويژه همكاري تشكل هاي دوستدار منابع طبيعي گام ديگري براي پيشگيري از تخريب جنگل ها و مراتع است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گچساران ابراز كرد:كاشت درختان سازگار با آب و هواي منطقه براي احياي جنگل ها، پيشگيري از بهره وري بيشتر از ظرفيت مراتع با چراي بي رويه دام، فرهنگ سازي كاهش بوته كني ، مبارزه با قاچاق چوب و ايجاد زيرساخت هاي مهار آب هاي سطحي با هدف كاهش فرسايش خاك از برنامه هاي در دست اجرا براي صيانت از جنگل ها و مراتع است.
جليلي ابراز داشت: 320 هزار هكتار مرتع و 115 هزار هكتار جنگل در گچساران وجود دارد.
شهرستان 120 هزار نفري گچساران در جنوب غربي كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.