نباید دنبال قهرمان باشیم/سنجش میزان شاخص های سلامت روانی در جامعه

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برای حل مشکلات نباید دنبال یک قهرمان باشیم که با یک معجون همه مشکلات را حل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در همایشی که به مناسبت روز جهانی روانشناسی صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص سیاست های کلان سلامت و سلامت روان گفت: سلامت 4 بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد که بعد روانی آن در ارتباط مستقیم با روانشناسان است؛ همچنین بعد اجتماعی و معنوی نیز در ارتباط نزدیک با این جامعه قرار دارند. 

وی افزود: شاخص های سلامت تاثیر پذیر از جامعه روانشناسی هستند، اهمیت سلامت جسمی نسبت به سلامت روان کاسته شده است. تغییر سبک زندگی با شروع شهر نشینی، افزایش سن جامعه، شروع پدیده‌هایی مثل اعتیاد و حوادث باعث افزایش نقش سلامت شده است. 

وی در خصوص سیاست‌های کلی سلامت در جامعه عنوان کرد: سیاست‌های کلی سلامت ، راهبردها و قوانین، اهمیت سلامت روان را بیش از پیش کرده است؛ به گونه‌ای که در این سیاست‌ها یک بند مجزا برای سلامت روان در نظر گرفته شده است.
 
حریرچی تاکید کرد: نباید دنبال قهرمان باشیم تا با یک معجون همه مشکلات را بر طرف کند. وضعیت فعلی جامعه ناشی از نقش دولت‌، مردم، متخصصان و کارشناسان است که نیاز به راه‌حل سیستماتیک دارد. 

سخنگوی وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه  مسئولان در رفع مسائل اعتیاد، طلاق، مصرف دخانیات و رفتارهای تنش زا پیشرفتی نداشتند.

وی تصریح کرد: همیشه مسئولان کارهای خوب را خوب توضیح می‌دهند و کارهای بد، خود به خود فراموش می‌شوند و گاهی یک دروغ آن قدر تکرار می‌شود که خودمان هم آن را باور می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه باید شاخصهای روانی را بشناسیم گفت: باید میزان شاخصهای سلامت روانی در جامعه را به دقت بسنجیم  تا بتوانیم با بحران‌های موجود مقابله کنیم و در این راستا جامعه روانشناسی نقش مهمی ایفا می‌کند. 

وی در پایان گفت: با وجود اینکه در بازه زمانی 1980 تا 2012 شاخص توسعه انسانی مبنی بر سه عنصر سلامت، آموزش و درآمد ناخالص ملی، سالانه 1.67 درصد رشد داشته است اما هنوز نسبت به کشورهای دیگر در منطقه در وضعیت مطلوبی قرار نداریم. 

70 درصد عوامل تاثیر گذار بر سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت نیست
محمد مهدی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در خصوص ضرورت تشکیل معاونت اجتماعی گفت: قانون تشکیل وزارت بهداشت در سال 64 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در ماده 10 آن وزارت بهداشت موظف به هماهنگی واحدهای بهداشتی و درمانی، تسریع امور، جلب مشارکت مردمی و استفاده از کمک خیران و تعدیل هزینه شد.

وی افزود: حمایت از خیرین از جمله وظایف وزارت بهداشت است.

ایازی عنوان کرد: بند 11سیاست های کلی نظام سلامت، افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری ، توانمندی و مشارکت با ایجاد ساختار مناسب برای ارتقا سلامت با استفاده از سازمان های آموزشی، فرهنگی و رسانه ای تحت نظارت وزارت بهداشت صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: توجه خاص به آسیب های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی، طلاق و اعتیاد دغدغه همه مدیران سلامت است.

ایازی با بیان اینکه 620 سازمان مردم نهاد در کشور داریم، افزود: برخی از این سازمان ها 160 تا 170 زیر مجموعه دارند که باید به آنها مجوز دهیم و بر آنها نظارت کنیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه 75 درصد از عوامل تاثیر گذار بر سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت نیست، عنوان کرد: وقتی مسئله ای مثل آلودگی هوا ایجاد و عده ای از مردم بیمار می شوند ، بار مدیریت سلامت بر دوش وزارت بهداشت قرار می گیرد.

وی  افزود: وقتی بیماری در اثر مصرف تولیدی ایجاد می شود، خواسته و ناخواسته وزارت بهداشت با وجود نداشتن نقشی در تولید، در حوزه سلامت آن درگیر می شود.

 ایازی ضمن تاکید بر لزوم مشارکت بین بخشی گفت: تضمین سلامت مردم در چارچوب مشارکت بین بخشی مثل برنامه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در بحث سفیران سلامت صورت می گیرد.

وی در خصوص اقدامات در حوزه کنترل اعتیاد بیان کرد: اقداماتی در این زمینه با هماهنگی ستاد معاونت بهداشتی در سال 94 جهت تامین داروهای مورد نیاز و نظارت جدی بر ادامه درمان انجام شد.

ایازی در خصوص زیر مجموعه‌های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت گفت: معاونت اجتماعی از 3 اداره کل خیرین سلامت، سازمان‌های مردم نهاد سلامت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تشکیل شده است که اداره کل خیرین سلامت در سال 94 با مشارکت خیرین هزار میلیارد تومان به مدیریت سلامت در سطح کشور کمک کردند. 

وی افزود: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت با مشارکت بین بخشی و همکاری این ستاد صورت می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه هیچ تعارضی بین اقدامات انجمن ها با معاونت اجتماعی وجود ندارد گفت: برخی از انجمن های علمی مردم نهاد هستند که ما از این سازمان‌های مردم نهاد سلامت حمایت می‌کنیم.

ایازی با بیان اینکه تعطیلی 2 مرکز طب سنتی نشان دهنده اهتمام وزارت بهداشت برای حذف مراکز طب سنتی نیست، گفت: وزارت بهداشت به دنبال ارتقا مراکز طب سنتی و حمایت از فعالیت‌های این حوزه است. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار