زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده است/موضع وزارت بهداشت در مورد محصولات تراریخته

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه تخلفات زیرمیزی در همه بیمارستان‌های دولتی کشور به صفر رسیده است، گفت: جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی در این زمینه همکاری‌های فراوانی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد در خصوص اتفاقات اخیر در بیمارستان میلاد تهران و بیمارستان ولیعصر (عج) اراک گفت: نحوه اطلاع رسانی وزارت بهداشت به صورت شفاف به موقع و توسط مسئولان محلی است.
 
وی تاکید کرد: در همه کشورها قصور پزشکی رخ می‌دهد و ایران مصون از آن نیست و در خصوص قصور پزشکی در اراک ، وزارت بهداشت برخورد لازم را انجام داد و به عنوان مدعی‌العموم به مراجع قضایی شکایت کرده است.
 
حریرچی گفت: در بیمارستان میلاد خدمات پزشکی با دفترچه بیمه به صورت رایگان انجام می‌شود اما نتایج نهایی در این خصوص باید توسط مرجع قضایی اعلام شود که آیا درخواستی از سوی بیمار و یا پزشک به صورت غیر متعارف صورت گرفته است یا خیر ؟ 

وی افزود: وضعیت بیمار، نحوه مراجعه و اقداماتی که برای وی صورت گرفته است، کاملا شفاف است. 

سخنگوی وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت درجه قصور و کوتاهی در حوزه پزشکی عنوان کرد: چند ماه پیش نیز در یکی از بیمارستان‌های شهرستان‌ها بیماری در سرویس بهداشتی بیمارستان مواد مخدر مصرف کرد، در این قضیه بیمارستان مقصر است اما درجه قصور و کوتاهی باید لحاظ شود.
 
وی در خصوص بحث پرداخت های غیر قانونی و غیر متعارف در حوزه پزشکی گفت: شاعبه‌هایی در مورد نحوه رسیدگی وزارت بهداشت به موضوع زیرمیزی ها وجود دارد اما مسئولان وزارت بهداشت با همان شدت قبل در این خصوص پیگیر هستند و خوشبختانه همکاری جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی فوق العاده بوده است.
 
حریرچی تصریح کرد: میزان پرداخت های غیر قانونی در همه بیمارستان‌های دولتی کشور به صفر و بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها نزدیک به صفر رسیده است اما در شهر تهران هنوز موارد نادری مشاهده می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه روش های دریافت زیرمیزی تغییر کرده است، گفت: معیار ما در مورد زیر میزی ها شکایات مطرح شده نیست؛ چراکه ممکن است این افراد با قرار دادن بیمار در شرایط خاص از شکایت او جلوگیری کنند.
 
حریرچی تاکید کرد: برای خدمات بستری هر پرداخت و دریافتی خارج از صورت حساب رسمی بیمارستان غیر قانونی و مشمول رسیدگی است. 

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: میزان رشد خدمات بستری در تمام بیمارستان‌ها برابر با میزان رشد تعرفه یا چند درصد کمتر از آن است. 

حریرچی با بیان اینکه 90 درصد بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی از کیفیت بالاتری نسبت به بیمارستان‌های خصوصی برخوردار هستند، گفت: برخی مردم به اشتباه کیفیت را در هتلینگ می‌بینند. 

وی با بیان اینکه نباید تاسیس معاونت اجتماعی را با طب سنتی گره بزنیم، عنوان کرد: سیاست‌های وزارت بهداشت بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برای توسعه مراکز طب سنتی است. 

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: در برخی مراکز شاهد استفاده از داروهای معمولی یا مواد روان گردان به داروهای سنتی بودیم.
 
وی افزود: برخی از مجازاتهایی که در جرایم مختلف در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد متناسب یا بازدارنده نیست. 

حریرچی بیان کرد: سقف یک درصد ارزش افزوده از 4 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

سخنگوی وزیر بهداشت با بیان اینکه بررسی سنجه‌ها نهایی و به میزان قابل توجهی نسبت به گذشته کاسته شده، گفت:در اعتبار سنجی برای ایمنی بیماران سنجه‌ای جداگانه لحاظ شده است. 

حریرچی اظهار کرد: متاسفانه در بیمارستانهای خصوصی فقط 60 درصد تختها اشغال شدند و 40 درصد ظرفیت آنها خالی است که این موجب بروز مشکلاتی برای آنها شده است . 

وی افزود: بررسی های انجام شده نشان می‌دهد که 80 درصد مردم استطاعت مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند، در همین راستا بیش از 80 درصد هزینه بیمارستانهای خصوصی را بیمه تکمیلی تامین می‌کند که این میزان بسیار قابل توجه است. 

حریرچی در خصوص استفاده از محصولات تراریخته تاکید کرد: در استفاده از محصولات تراریخته از افراط و تفریط خودداری کنید. 

وی تاکید کرد: هر محصول غذایی ، دارویی و مکمل باید مجوز لازم را از وزارت بهداشت دریافت کند که محصولات تراریخته نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 

قائم مقام وزارت بهداشت در پایان گفت: 10 درصد تخت بیمارستان‌های عمومی باید به تخت‌های روانی تعلق گیرد؛ در این راستا 900 تخت روانی در بیمارستان‌های عمومی تبدیل یا ایجاد کرده ایم .


 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.