اردبیل؛

تقاضای 11 تن پیازچه زعفران از جهاد کشاورزی برای کشت در ارشق

بخشدار ارشق گفت: 11 تن پیازچه زعفران برای کشت به سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تقاضا شده است و در صورت پرداخت یارانه زعفران‌کاران انتظار می‌رود این مقدار پیازچه زعفران در بخش ارشق مشگین‌شهر به زیرکشت برود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ ظاهر نوری افزود: یارانه هر کیلو زعفران معادل 2 هزار تومان بوده که متاسفانه عدم پرداخت این مقدار یارانه دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در بین کشاورزان منطقه ایجاد کرده که امیدواریم با حمایت سازمان جهاد کشاورزی این یارانه‌ها پرداخت و انگیزه تولیدکنندگان منطقه دوچندان شود.

وی با اشاره به اینکه تا به این جای کار کشت زعفران توسط تولیدکنندگان ارشقی بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: بخش ارشق مشگین‌شهر ظرفیت بسیار عظیمی برای تولید زعفران دارد و از هر هکتار زمین می‌توان حداقل 3 الی 4 کیلو زعفران برداشت کرد.

تولید زعفران در بخش ارشق مشگین‌شهر رونق خاصی به حوزه کشاورزی منطقه بخشیده است به طوری که روز‌به‌روز بر مراجعه کشاورزان برای تولید زعفران افزوده می‌شود و همه به امید نتایج مثبت و بهره‌برداری بیشتر پا در مسیر کشت زعفران گذاشته‌اند.

شاید این روزها اگر صحبت از تولید زعفران در بخش ارشق به میان آید همگان تعجب کنند اما این یک واقعیت است که در این منطقه به حقیقت پیوسته است و رفته رفته انتظار رونق و توسعه کشت این محصول ناب کشاورزی در ارشق را داریم.

گرچه تولید زعفران در تعداد اندکی از استان‌های کشور از جمله خراسان رضوی رونق و رواج یافته ولی می‌توان با حمایت‌هایی همه‌جانبه از تولیدکنندگان در بخش ارشق مشگین‌شهر نیز شاهد توسعه تولید زعفران بود که ظرفیت و پتانسیل این امر در استان اردبیل و به تبع آن بخش ارشق بسیار بالاست.

ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان زعفران در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: بعد از بررسی و تحقیقات لازم از کشاورزان برای تولید زعفران تسهیلات ویژه‌ و کم‌بهره‌ای ارائه می‌شود تا این کشاورزان بتوانند گام بزرگی در تولید زعفران در منطقه داشته باشند.

عدیل سروی با اشاره به اینکه بخش ارشق مشگین‌شهر به دلیل شرایط خاص ظرفیت بسیار بالایی برای تولید زعفران دارد، ‌افزود: در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی آماده توزیع پیازچه زعفران در بین کشاورزان است و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

با همکاری سازمان جهاد کشاورزی می‌توان تولید طلای سرخ در منطقه ارشق مشگین‌شهر و سایر مناطق قابل کشت این محصول را رونق بخشید تا بتوانیم گام بزرگی در تولید زعفران در منطقه و کشور داشته باشیم که این توان در کشاورزان ارشقی وجود دارد.

گرچه زعفران‌کاران گلایه‌هایی هم از عدم پرداخت یارانه محصول خود و تولید پیازچه زعفران دارند ولی امیدهای زیادی نیز در دل خود برای تولید هرچه بهتر و باکیفیت‌تر این محصول وجود دارد و این امر اراده آن‌ها را روز به روز برای توسعه و تنوع بخشیدن به تولیدات خود را دوچندان می‌کند.

تولید زعفران می‌تواند درآمدزایی بسیار بالایی برای کشاورزان منطقه داشته باشد و علاوه بر مصرف آب کم نقش بسزایی در تولید و اشتغال منطقه به همراه داشته است که نیاز است همه مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامات لازم و راهبردی را انجام دهند.

خواص درمانی زعفران در زمین‌های زراعی ارشق حفظ شود

کارشناس باغبانی استان اردبیل گفت: باتوجه به اینکه محصول زعفران از خواص درمانی بسیار بالایی بخوردار است و کشاورزان بخش ارشق نیز باید در کشت این محصول استراتژی دقت کافی را در حفظ خواص درمانی در طول دوره کشت به یاد داشته باشند .

رباب الفتی با بیان اینکه ترکیب اصلی و عمومی محصول زعفران سرشار از مواد معدنی و درمانی است، تصریح کرد: محصول زعفران شامل آب، قندهای ا حیاء کننده، مواد معدنی، پرو تئین، نشا سته و فیبر است که علاوه بر این مواد از مواد غنی با درصد خواص درمانی بالا نیز در ترکیبات این داروی گیاهای وجود دارد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه زعفران سازگار با مناطق گرم و خشک است و به خوبی در جاهایی که زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک دارند رشد می‌کند بخش ارشق مشگین‌شهر مناسب‌ترین مکان برای فراهم کردن این شرایط است.

تولیدکننده نمونه زعفران در مشگین‌شهر با بیان اینکه مقاومت زعفران به سرما زیاد و تا چند درجه زیر صفر (منهای 25 درجه سانتیگراد) و گرمای حدود 40 درجه سانتیگراد را نیز تحمل می‌کند، افزود: مناطقی که دارای باراندگی های تابستانه و یا در فصل گل‌دهی در معرض بادهای سرد قرار دارند مناسب کشت زعفران نیستند، چرا که بادهای سرد باعث گل کردن نامنظم زعفران می‌شود.

کارشناس باغبانی استان اردبیل با تاکید بر حاصلخیز بودن خاک زعفران، تصرح کرد: پیاز زعفران مدت نسبتا زیادی در دورن خاک می‌ماند و نیاز است تا خاک زمین سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی ، در مقابل شرا یط خاص منطقه‌ای نیز مقاومت نماید، که لازم است جهت رشد و نمو مناسب گیاه و تولید محصول مرغوب و مطلوب زمین‌های حاصلخیز و زهکشی شده بدون درخت با خاک لومی، لیمونی، رسی و شنی و آهک‌دار را کهph آن بین 7-8 باشد بر زمین های شور و مرطوب و اسیدی ترجیح داد تا هنگام برداشت محصول با مشکلاتی رو به رو نباشیم.

الفتی با اشاره به زمان کاشت زعفران در مناسق خشک و گرم، افزود: پیاز زعفران را از اوایل خرداد تا اواسط مهر ماه می توان کشت نمود ولی بهتر است از کاشت پیاز در اواخر تیر و اوایل مرداد خودداری شود زیرا در این موقع هوا و زمین بسیار گرم است و بیم آن می‌رود که رطوبت پیاز موقع جابجایی از بین رفته و به آن صد‌مه وارد شودکه بر اساس تحقیقات انجام شده تو سط مر کز پژوهش‌های صنعتی خراسان بهتر ین زمان کشت خرداد ماه است.

برنامه‌ریزی برای بسته‌بندی استاندارد زعفران در اردبیل

استاندار اردبیل گفت: برخی مناطق استان اردبیل از جمله بخش ارشق مشگین‌شهر ظرفیت بسیار بالایی برای تولید محصول زعفران دارند و در صدد هستیم با بسته‌بندی‌های استاندارد این محصول گام بزرگی در صادرات این محصول به استان‌ها و کشورهای همجوار داشته باشیم.

مجید خدابخش بیان کرد: امروزه شاهد تولید موفقیت‌آمیز زعفران در بخش ارشق مشگین‌شهر هستیم به طوری که کشاورزان این منطقه باانگیزه بسیار بالا نسبت به تولید زعفران اقدام می‌کنند و تولید و کشت زعفران می‌تواند پویایی خاصی به بخش اقتصادی و کشاورزی منطقه بدهد.

وی با اشاره به اینکه بخش ارشق مشگین‌شهر به دلیل کمبود آب با مشکلات کشاورزی رو‌به‌رو بوده است،‌ افزود: تولید زعفران نیاز به آب کمی دارد که این امر می‌تواند علاوه بر مقرون به صرفه بودن برای کشاورزان منطقه درآمدزایی را نیز برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

کشت و تولید محصول زعفران به مصرف آب کمی نیاز دارد و این یک امتیاز بسیار خوب در مناطقی همچون ارشق بوده تا بتوانند از ظرفیت منطقه برای توسعه بخش کشاورزی و در نتیجه اقتصادی استفاده کنند.

محصول زعفران یکی از محصول استراتژیک و پرطرفدار در کشور بوده و مشتریان بسیار خاصی در سراسر دنیا دارد و تولید این محصول در ارشق می‌تواند استان اردبیل را به جایگاه والایی در حوزه کشاورزی در کشور برساند.

طلای سرخ ایران این روزها گرچه زینت‌بخش مغازه‌های خراسان رضوی شده است ولی می‌تواند در آینده نزدیک از بخش ارشق نیز وارد بازارهای استان‌های دیگر شود که نیاز است سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی منسجمی برای حمایت از زعفران‌کاران منطقه داشته باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.