در كاریكاتور به مرزهای اخلاقی قائلیم

مازیار بیژنی، كاریكاتوریست، بیان كرد: كاریكاتور نگاهی انتقادآمیز به شرایط دارد و با هجویه و تمسخر كه صرفا خنداندن مخاطب را هدف قرار می‌دهد متفاوت است.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مازیار بیژنی، كارتونیست و كاریكاتوریست، با اشاره به اینكه كارتون هنری جدی و دارای پیام است، بیان كرد: این كار، نگاهی انتقادآمیز به شرایط موجود دارد و با هجویه و تمسخر كه صرفا خنداندن مخاطب را هدف قرار می دهد متفاوت است.
 
وی همچنین تاكید داشت: در ارائه كارتون و كاریكاتور، مرزهایی داریم كه اگرچه باریك است اما همین مرزهاست كه آثار مختلف را از همدیگر متمایز می كند. قرار نیست به هر وسیله ای مخاطب را بخندانیم بلكه ما قائل به این هستیم كه هنرمند آثار مبتذل ارائه نمی دهد.
 
بیژنی با بیان اینكه كاریكاتوریست های ایرانی بیشتر از هنرمندان دیگر كشورها در آثارشان حریم های شخصی و اخلاقی را رعایت می كنند، گفت: به‌ویژه درباره مقدسات، ما حریم های بسیاری را رعایت می كنیم ولی آن ها با استفاده از كلمه «آزادی بیان» معتقدند هر حرفی را می شود زد و هیچ حریم و حرمتی را قائل نیستند.
 
بیژنی تاكید كرد: از نظر اسلام به سخره گرفتن شخصیت های مذهبی كار درستی نیست، حتی افراد مسیحی هم این كار را چندان انجام نمی دهند و اینكه می بینیم در بعضی روزنامه ها نسبت به پیامبران با انتشار كاریكاتوری تمسخر صورت می گیرد، بیشتر سنت صهیونیست هاست. آن‌ها می خواهند قداست شكنی كنند و در كاریكاتور مطبوعاتی غرب كه نگاه كنیم، هجویه های زیادی علیه پیامبران ادیان مختلف وجود دارد.
 
بیژنی كه در نمایشگاه كاریكاتور «هولوكاست» كه این روزها در حوزه هنری برپا شده نیز با چند اثر در دفاع از مظلومان فلسطین شركت كرده، افزود: غربی ها در حالی حرف زدن از هولوكاست را ممنوع كرده و نسبت به آن واكنش نشان می دهند كه خودشان را محق می دانند درباره هر موضوعی هر نوع اظهارنظر و حتی تمسخری را انجام دهند و در عین حال چشمشان را به واقعیت هایی مانند فلسطین ببندند.
 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار