ایلام؛

تقلید عامل مهم گرایش نوجوان به مصرف سیگار و قلیان است

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تقلید از بزرگترها یا همسالانی که سیگار و قلیان مصرف میکنند از مهمترین عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به استفاده از مواد مخدر و دخانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ دکتر راضی ناصری فر اعلام کرد: همچنین نداشتن اگاهی درست و منطقی از مضرات و مخاطره های مصرف دخانیات در افراد کم سن و سال از دیگر علت های علاقه آنها به استفاده از این مواد مضر محسوب می شود.

ناصری فر اضافه کرد: یکی از مشکلات عدیده در این حوزه این است که اکثرمصرف کنندگان اعتیاد آور بودن سیگار و قلیان را باور و قبول ندارند و معتقد هستند که با چند بار مصرف این مواد، به راحتی توان ترک و عدم مصرف آن را دارند در حالی که استفاده از مواد دخانی چون سیگار شرایط برای اعتیاد فرد را هموار می کند.

وی افزود: نکته تاسف آور دیگر اینکه بسیاری از مردم به این باور غلط رسیده اند که آثار منفی مصرف قلیان کمتر از سیگار است در حالیکه قلیان 80 تا 100 درصد بیشتر از سیگار بر مصرف کننده تاثیر سوء دارد.

ناصری فر یکی از عوامل نگران کننده را گرایش زنان و دختران به مصرف سیگار، قلیان و دیگر مواد مخدربر شمرد و گفت: بر اساس مطالعات کارشناسان آثار مخرب مصرف این مواد در زنان و دختران بیشتر از آقایان است.

وی اظهار کرد: همچنین علاوه بر اینکه سطح اطلاعات و دانش خانواده ها در زمینه مصرف سیگار، قلیان و انواع مواد افیونی و دخانی باید افزایش یابد، پیشنهاد کرد: اشاعه قبح استفاده از این مواد توسط افراد سرشناس و شاخصی چون سیاست مداران، هنرمندان، ورزشکاران، مسئولان و... نیزتاثیر گذار است.

ناصری فر ممنوعیت استعمال سیگار و قلیان در اماکن عمومی، عدم عرضه و فروش آنها به بچه های زیر 18 سال، بیان زشت و مضر بودن مصرف این گونه مواد از سوی خانواده ها و جوانان و نوجوانان و ایجاد شرایط و فضای مفرح و شاد برای انجام سرگرمی های مفید و موثر از جمله راهکارهای کاهش مصرف این مواد دانست.

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: کاهش گرایش افراد به مصرف این گونه مواد مضر و خطر آفرین نیازمند ورود جدی همه دستگاه های فرهنگی و نظارتی استان است و دانشگاه علوم پزشکی نیز به عنوان یک دستگاه هماهنگ کننده در این راستا با سایر نهاد ها همکاری خواهد کرد.
 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.