سینما در هفته‌ای که گذشت؛

پزشک کیارستمی در آتش خشم مهرجویی/ تغییر اعضای شورای پروانه نمایش

داریوش مهرجویی در اظهاراتی خشمگینانه از قصور برخی پزشکان برای درمان کیارستمی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در هفته پایانی تیرماه با اتفاقات و حواشی مهمی سپری شد که در این گزارش می‌خوانید:
 
*انتقادات شدید مهرجویی به پزشک کیارستمی 

مراسم ترحیم زنده یاد عباس کیارستمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

داریوش مهرجویی در اظهاراتی خشمگینانه از قصور عملکرد برخی پزشکان برای درمان کیارستمی انتقاد کرد. داریوش مهرجویی کارگردان سینما که در مراسم ترحیم کیارستمی حضور یافته بود برای دقایقی پشت میکروفن رفت و طی سخنانی آتشین خواستار کشتن جراح به زعم خودش قاتل کیارستمی شد.

مهرجویی که به نظر می رسید ماجرای فقدان کیارستمی سخت او را برآشفته کرده است، گفت: این اتفاق حاصل سهل انگاری جراحانی است  که کیارستمی را کشتند. این قاتلین در میان ما هستند و باید سینماگران، قوه قضائیه و خانه سینما پزشکان احمق را محاکمه کنند. یک جراح قاتل کیارستمی را کشت.

 
*پیگیری پزشکی از نوع ایوبی

حجت‌الله ایوبی یک متن یادداشت در این باره منتشر کرده است که در بخشی ار آن به شرح زیر است: 

کیارستمی رفت. ولی آنچه که این روزها دیدیم سراسر شکوه بود. برنامه‌های بدرقه از فرودگاه تا کانون، تا لواسان گویی همه و همه آنگونه بود که او می‌خواست. کیارستمی مرد ادب و احترام بود. به احترام او و به احترام وقار و متانتش با همان ادب و احترام پی می‌گیریم پرونده پزشکی‌اش را. و ادای احترام می‌کنیم به هزاران هزار پزشکی که در جای جای ایران بزرگ زندگی می‌آفرینند. پزشکانی که هنرمندانه چون عباس کیارستمی مردم را، زندگی را، امید را و لبخند را دوست دارند. و صد البته جامعه پزشکی بیش از همه بر نخواهد تافت گناه نابخشودنی بی‌تفاوتی را. و یقین دارم جامعه پرتلاش پزشکی هم مانند همه ما بلکه بیشتر در انتظارند تا بدانند که حقیقت چیست؟ هیچ کس کوتاه نخواهد آمد. این خواست مردم و فرمان دولت است. اطمینان می‌دهم که هیچ کس کوتاه نخواهد آمد. مطمئن باشیم و صبوری کنیم.  مطمئن باشید هیچ کس کوتاه نمی‌آید.
 
 
*علت تغییر شورای نمایش به روایت وزیر ارشاد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دلیل  تغییر شواری پروانه نمایش گفت: در مورد «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» تا به حال کسی صحبت نکرده و برای «پنجاه کیلو آلبالو» هم هیچ کسی به من فشاری نیاورده است. حتی زمانی که خدمت آیت الله مکارم شیرازی رسیدم ایشان نیز راجع به این موضوع سخنی نگفتند. اما چون ایشان مقداری نسبت به برخی از فیلم‌ها اعتراض داشتند، من هم در رابطه با مجموعه فیلم‌های خوب جشنواره امسال صحبت کردم و اشاره کردم برخی از فیلم ها هم مثل این فیلم مشکلاتی دارد؛ اصلا این از طرف خود من مطرح شده و هیچکس فشاری نیاورده است.


*جمشید ارجمند درگذشت

در هفته گذشته جمشید ارجمند درگذشت. جمشید ارجمند اسفندماه به علت مشکلات قلبی در بیمارستان قلب تهران بستری شده بود و پس از بهبود نسبی در نوروز، 19 فروردین باردیگر به علت نارسایی قلبی و وخامت حالش به بیمارستان قلب برده شد و دوباره به منزل برگشت.  
 
جمشید ارجمند از دهه 30 فعالیت نوشتاری‌اش را آغاز کرد و در مجله «ستاره سینما» و سایر مجلات نقد فیلم مطلب می‌نوشت و با منتقدانی همچون پرویز دوائی هم‌دوره بود.  وی نزدیک به 20 عنوان کتاب مهم  را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده و در زمینه ویرایش هم فعالیت داشته است.
 

*سری دوم «شهرزاد» مجوز پروانه ساخت گرفت

بر اساس جلسه 20 تیر شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت فیلمنامه های «سریال شهرزاد/ سری دوم» به تهیه کنندگی سید محمد امامی و کارگردانی حسن فتحی  و «راه و بیراه» به تهیه کنندگی نورالدین گودرزی و کارگردانی جهانگیر ابیضی موافقت به‌عمل آمد.  
 
 
*معرفی اعضای جدید شورای پروانه نمایش
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشكر از اعضای پیشین شورا، احكام جدید شورا را صادر كرد:  
 
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، رسول صدر عاملی (نویسنده، كارگردان و تهیه‌كننده سینما)، محمدرضا جعفری جلوه (مدیر شبكه دوم سیما و معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت الاسلام و المسلمین طه مرقاتی (استاد دانشگاه و كارشناس فرهنگی)، عماد افروغ (استاد دانشگاه)، شهاب اسفندیاری (استاد دانشگاه و رئیس دانشكده سینما تئاتر)، مجید رضابالا (فیلمنامه نویس و كارشناس فرهنگی و سینمایی)، حسین کرمی (كارشناس فرهنگی و سینمایی و مدیر شبكه نمایش، نسیم و رییس مركز نمایشی سیما) و فرشته طایر پور (تهیه كننده سینما) به عنوان اعضای جدید شورای بازبینی فیلم های سینمایی منصوب شدند.
 
 
*اعلام نامزدهای بخش سینما در جشن حافظ
 
نشست خبری شانزدهمین مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر (اهدای تندیس حافظ به برگزیدگان سینما و تلویزیون ایران) در دفتر دنیای تصویر برگزار شد.
 
جشن حافظ(دنیای تصویر) به عنوان تنها جشن خصوصی حوزه سینما و تلویزیون امسال هم به بهترین‌های سینمای ایران در سال گذشته تندیس حافظ اهدا خواهد کرد. فیلم‌هایی که در این بخش مورد داوری قرار گرفته‌اند شامل همه آثاری هستند که از ابتدای فروردین سال 94 تا انتهای اسفندماه روی پرده سینماها رفته‌اند. هیات داوران شانزدهمین جشن حافظ عبارتند از: امیر پوریا، خسرو دهقان، جواد طوسی، محمدرضا لطفی، علیرضا مجمع، هیوا مسیح، علی معلم، صوفیا نصرالهی، امیررضا نوری پرتو و امیرهوشنگ هاشمی.
 
علی معلم دبیر و برگزارکننده این جشن در این نشست خبری گفت: نشان عباس کیارستمی که متفاوت از تندیس حافظ است، امسال قرار است اضافه شود و امیدوارم در سال‌های آینده نیز اهدای این نشان ادامه داشته باشد. نشان عباس کیارستمی به سینماگران جوانی که در حوزه فیلم کوتاه و فیلم بلند موفق بودند و از لحاظ زبان سینمایی و نوع اجرا نوآوری داشتند، اهدا می شود.
 

*ثبت قرارداد 3 فیلم در شورای صنفی نمایش

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: قرارداد اکران سه فیلم «دزد و پری»، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» و «ابوزینب» در جلسه هفتگی این شورا به ثبت رسیده است.
   
وی افزود: فیلم «دزد و پری» به کارگردانی حسین قناعت از  30 تیر ماه، «ابوزینب» ساخته علی غفاری از 21 مهر ماه و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری از 7 مهر ماه اکران خواهند شد.    
 

*موافقت با ساخت سه فیلم در شبکه نمایش خانگی

بر اساس جلسه 13 تیر شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت فیلمنامه‌های «به آبادان می آئیم» به تهیه کنندگی و کارگردانی رحیم مرتضوی بند، «ارباب حلقه ها» به تهیه کنندگی محمد شهبازی و کارگردانی مهدی منصور آرا و انیمیشن «صدف و مروارید» به تهیه کنندگی محسن محسنی نسب و کارگردانی الهه عسگری و همچنين با ساخت سه عنوان فیلم کوتاه موافقت به عمل آمد.   
 

*مرور فیلم‌های عباس کیارستمی در خانه هنرمندان ایران

با همکاری خانه هنرمندان ایران، خانه سینما و گروه هنر و تجربه، فیلم‌های عباس کیارستمی از 23 تا 26 تیر در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آیند.  

وی  بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخت. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به: سه‌گانه کوکر، کلوزآپ (۱۹۹۰)، طعم گیلاس (۱۹۹۷)، باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) و کپی برابر اصل (۲۰۱۰) اشاره کرد.  

 آثار عباس کیارستمی از 23 تا 26 تیر از ساعت 13 تا 23 در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آیند.  
 

*شعار جشنواره فیلم مقاومت مشخص شد

دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: بنا به تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره این رویداد سینمایی با شعار «جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تجلی گفتمان انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که انتخاب شعار «جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تجلی گفتمان انقلاب اسلامی» کمک کند تا با اهتمام به مشترکات فرهنگی، تاریخی، آئینی، آرمانی و اعتقادی کشورهای مسلمان، فضاسازی برای تقویت مناسبات فرهنگی و سینمایی، گسترش دامنه تعاملات و همکاری‌ها با جشنواره‌ها و مراکز سینمایی این کشورها و گشایش فضای همکاری متقابل و اتخاذ مواضع مشترک در قبال دسیسه‌ها و فتنه‌های غرب و... ایران اسلامی به قطب و پایتخت معنوی و فرهنگی فیلمسازان ضد امپریالیسم و ضد صهیونیسم جهان بدل شود.

 
*8 فیلم پروانه نمايش خانگی گرفتند

در جلسه 13 تیر شورای پروانه نمایش خانگی كه با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد، با عرضه فیلم هاي «آدم باش» به تهيه كنندگي  و کارگردانی مجید جوانمرد ، «نزدیکتر» به تهيه كنندگي سپهر سیفی و به کارگردانی مصطفی احمدی، «شب واقعه» به تهيه كنندگي سید احمد میر علایی و به کارگردانی شهرام اسدی، «محرمانه تهران» به تهيه كنندگي قاسم جعفری و به کارگردانی مهدی فیوضی، «حکایت عاشقی» به تهيه كنندگي مسعود جعفری جوزانی و به کارگردانی احمد رمضان زاده، «حس خوب زندگی» به تهيه كنندگي  فرزانه امینی و به کارگردانی حسن داها، «ویترین قسمت3تا5» به تهيه كنندگي  و به کارگردانی محسن احتشامی و «یادآوری» به تهيه كنندگي  احمد زالی و به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل  و همچنين با عرضه 4  عنوان فیلم کوتاه ،12 عنوان فیلم خارجی و سه عنوان فیلم مستند موافقت شد.  
 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار