دانشگاه فضایی برای گستاخی نیست/ هنوز برنامه فرهنگی مشخصی برای دانشگاه‌ها نداریم

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها دارای برنامه‌های فرهنگی هستند، گفت: متاسفانه این برنامه‌ها ترویج و توسعه پیدا نکرده و بسیاری از افراد از آنها اطلاع ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست ویژه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها که با محوریت بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان برگزار شد، گفت: متاسفانه هنوز برنامه فرهنگی مشخصی برای دانشگاه‌ها نداریم البته کارهایی صورت گرفته که باید با تلاش بیشتر پیگیری شود.

ویژگی های خاص حوزه فرهنگ در دانشگاهها
وی افزود: امسال حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها ویژگی خاصی را دارد ما انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را در پیش داریم که در این دوره باید گزارش فعالیت‌های صورت گرفته به مقام معظم رهبری ارائه شود.

فرهادی ادامه داد: ما باید برای هر موضوعی و هر کاری پیوست فرهنگی داشته باشیم و فعالیت‌های فرهنگی باید در دانشگاه‌ها بیش از پیش صورت گیرد، آنچه وظیفه ماست عملیاتی کردن ایده و تفکر راهبردی در نظام آموزش عالی است. 

وزیر علوم اظهار داشت:‌ آنچه در پیام رهبری به صورت واضح بیان شد اتحاد ظرفیت‌ها و توانایی های داخل است.

وی گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی با ارزش‌ها، عقاید، باورها و نبایدها، آداب و رسوم امکان تحصیل علم و اندیشه ورزی را فراهم می‌کند، لذا نمی‌توان مرزهای پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه میدانی برای نقد گفتگوی روشنگری و آگاهی است اما فضایی برای گستاخی زنده باد، مرده باد و جناه‌های سیاسی نیست. 

حوزه فرهنگ مانند اکسیژن در فضا امکان زیست جمعی را فراهم می کند
فرهادی بیان داشت: حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه معادل عرصه عمومی است و اولین مواجهه، برخورد و حضور دانشجویان و اساتید در این جوزه است، لذا فرهنگ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند همانند اکسیژن در فضا است و امکان زیست جمعی ما را فراهم می‌کند، در دانشگاه بدون فرهنگ امکان زیست دانشگاهی وجود ندارد، تحقیق، پژوهش و آموزش بدون این زیست امکان نمود ندارد و رشد و توسعه علمی در آن پدید نمی‌ آید.  

وی تصریح کرد: فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی امری ثانوی، مناسبتی و کلیشه‌ای نیست بلکه همچون خونی است که در جای جای پیکره دانشگاه جاری است،  لذا نمیتوان حوزه پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد. 

کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه از راهبردهای کلان وزارت علوم
وزیر علوم افزود: دانشگاه به عنوان مهمترین نهاد تولید علم، معرفت، آگاهی و معنا در جوامع کنونی کارآمد خواهد بود که در آن مجال نقد، گفتگو، تضرب آرا و کرسی آزاد اندیشی وجود داشته باشد و نمی‌توان این فضاها را در دانشگاه‌ها محدود کرد. 

فرهادی یادآور شد: بسط فضای گفتگو خود یک فعالیت فرهنگی و پیشرفت توسعه علمی است پس نمیتوان گفت که حوزه فرهنگ امری ثانوی و عارضی برای کارکردهایی چون آموزش و پژوهش است. 

وی افزود: نظریه پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی رهبری مورد تاکید قرار گرفته راهبرد کلان وزارت علوم است، ما مسئولان و مدیران دانشگاهی کشور باید فضا و بستری را در دانشگاه ها فراهم کنیم که دانشجویان بتوانند به مبانی علمی و دینی متعهد بوده و استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند، شناخت خود نسبت به یکدیگر را بیشتر کرده و به ارزش‌های اسلام و انقلاب پایبند باشند. 

اجازه برگزاری اردوی مختلط نمی‌دهیم
فرهادی اظهارداشت: اجازه برگزاری اردوهای مختلط را به هیچ دانشگاهی نمی‌دهیم اما برخی از دروس دانشگاهی مثل رشته‌های باستان‌شناسی، پزشکی و معماری نیازمند برگزاری برنامه‌های آموزشی خارج از دانشگاه هستند که این نوع برنامه‌ها متناسب با آیین‌نامه‌ها اجرا خواهد شد.

وی افزود: طبق دستورالعمل موجود اگر برنامه آموزشی خارج از دانشگاه برگزار شود باید مسئولانی از دانشگاه همراه دانشجویان باشند.

فرهادی با اشاره به تدوین آیین‌نامه موسیقی در دانشگاه گفت: در شورای اسلامی شدن این آیین‌نامه ابلاغ شده و دانشگاه ‌ها در حوزه موسیقی بر اساس این آیین‌نامه باید رفتار شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار