لرستان؛

ضرورت مستند سازی آیین لرستان در تمامی شهرستان ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:مستندسازی آیین لرستان درتمام شهرستان ها و نقاط این استان امری ضروری است که باید به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛علی جنتی در همایش فرهنگی اجتماعی لرستان که در سالن نمایشگاه‌های شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو برگزار شد افزود:فرهنگ و تاریخ لرستان می طلبد که مستند های فاخر از تمامی نقاط این استان تهیه شود و این یک امر ضروری است که باید به سرانجام برسد.

وی درارتباط با دیرینگی لرستان همین بس که قوم لر قبل از اینکه آریایی‌ها به ایران بیایند در دامنه‌های زاگرس زندگی می‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قوم لر یا کاسیت به خاطر هنر مفرغ‌سازی در دنیا مشهور است افزود: در سرزمین لرستان هرگاه کاوش باستان‌شناسی جدیدی پیش می‌آید رازهای جدید از تمدن این سرزمین گشوده می‌شود.

وی به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی لرستان اشاره و بیان کرد: در جای‌جای این سرزمین ترنم زندگی جاری است به‌طوری‌که منازل آن‌ها نیاز به گل ندارد و طبیعت آن‌چنان آن را آراسته که در چهارفصل سال زمین گل‌باران شده است.

جنتی تصریح کرد: غریب‌نوازی مردمان استان لرستان زبانزد عام و خاص است و برخورد بی‌آلایش با هر تازه‌واردی از ارزش‌های زندگی آن‌ها محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم لرستان گنجینه‌هایی از آداب و سنن را در تاروپود سرزمین خود تنیده‌اند، بی‌شک تنوع آداب‌ورسوم و سنت‌های لرستان در طول قرن‌های متمادی بزرگ‌ترین داشته‌های قوم لر را پدید آورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میراث فرهنگی لرستان فقط اشیا قدیمی نیست بلکه آداب و رسوم اجتماعی نیاکان آن‌ها را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیش از 200 آیین سنتی در لرستان شناسایی‌شده است اظهار داشت: مستندسازی آیین لرستان در سطح تمام شهرها و روستاهای این استان امری ضروری است که باید به سرانجام برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر به‌هم‌پیوسته زاگرس در جلوه‌هایی از چشمه‌ساران، رودهای خروشان، جنگل‌ها و مراتع سرسبز اوج زیبایی را در لرستان به نمایش گذاشته است؛ لرستان سرزمین ترانه‌هاست و فرهنگ شعر در بطن زندگی جریان دارد.

وی با اشاره به اینکه شعر در همه جای زندگی مردم حضور دارد، اظهار داشت: قوم لر در کار و تلاش، شیون و شور، در جنگ و دلاوری، اوج باورهای مذهبی و هنگام بازی و سرگرمی از شعر و ترانه استفاده می‌کنند.

جنتی بابیان اینکه نواهای قوم لر تاریخ نانوشته این سرزمین را به یاد می‌آورد افزود: علاوه بر شعر، داستان‌های محلی در شکل‌گیری شخصیت کودکان و حتی بزرگ‌سالان تأثیر بسیاری داشته است و اغلب این داستان‌ها نبرد خیر و شر و همانند کلیله‌ودمنه از زبان حیوانات نیز نقل نشده است.

وی بابیان اینکه در استان لرستان اشعار حماسی فراوانی انجام‌گرفته است عنوان کرد: این اشعار حماسه ملی، محلی و قومی سرگذشت دلاورمردان و شیر زنانی مانند قدم خیر را روایت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاریخ حماسه را مولد مظلومیت و فرهنگ اندیشی دانست و بیان کرد: لرستان دیار دلیرانی است که در سایه جان‌نثاری‌ها دو سلطان مستبد اسکندر و تیمور خان خراج گذار هیچ زورداری نشدند.

وی با بیان اینکه مردم سلحشور لر با هیچ دشمنی سازگار نبود تصریح کرد: تاریخ هرگز به یاد ندارد که قوم لر به سرزمین ایران خیانت کرده و در مقابل دشمنان سر تعظیم فرود آورده باشد چراکه همیشه با حق‌طلبی، شجاعت، ایثار تا آخرین لحظات مقاومت کرده است.

جنتی به دلاوری‌های قوم لر در دوران دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: قدم خیر شیر زنی بود که برای کیان و شرافت سرزمین خود ایستادگی کرد و نام او همچنان زنده است.

وی گفت: نوای به‌یادماندنی «دایه دایه وقت جنگه» از رضا سقایی و نوازنده کمانچه همت علی صالح یکی از مفاخرهای موسیقی لرستان است، آهنگ‌سازان و نوازندگان لر تصنیف‌های حماسی را به بهترین شکل ممکن روایت می‌کنند به همین دلیل بخش مهمی از موسیقی لری جنبه حماسی دارد.

وی افزود: باکمال تأسف برخی گروه های غیرقانونی و زیرزمینی نسبت به برخی اقوام سروده‌هایی منتشر کردند که ازنظر دولت و همه ملت ایران محکوم است و ازنظر قانونی نیز تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار