1000 روز طلایی در زندگی

سلامت، اصلی‌ترین نعمتی است که خداوند به بشر ارزانی داشته و حفظ سلامت، علاوه بر اینکه زمینه‌ساز داشتن یک زندگی خوب برای هر فرد محسوب می‌شود، بهترین قدردانی از نعمت‌های خداوند و شکرگذاری خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان اعتقاد دارند که روزها و ایامی برای هر فرد، دورانی طلایی محسوب می‌شود. دوره‌ای که اگر با توجه به استانداردهای تعریف شده، طی شود، سلامت فردی تضمین می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر در این خصوص گفت: هر فرد در دوران زندگی، 1000 روز طلایی دارد که اگر اصولی را در این ایام مد نظر قرار دهد، زندگی سالمی خواهد داشت.

دکتر عبدالحسین فرح‌بخش گفت: روزهای طلایی عمر هر فرد، شامل دوران زندگی قبل از تولد و دو سال نخست زندگی هر فرد است. این 1000 روز، به عنوان ایامی حساس و طلایی در زندگی هر فرد شناخته شده و نقش بی نظیری در آینده فرد اجتماع و کشور دارد.

فرح‌بخش افزود: دانشمندان، اقتصاددانان و کارشناسان بهداشت و درمان برجسته، ارتقاء تغذیه در طول 1000 روز طلایی را یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی می‌دانند که می‌توان برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار در سلامت انجام داد.

او ادامه داد: یک کودک از هر چهار کودک در سراسر جهان به علت سوء تغذیه، زندگی را در شرایط بسیار نامساعدی آغاز می کند اما، ما می‌توانیم این را تغییر دهیم؛ شیرخوارانی که چیزی جز شیر مادر از زمان تولد تا شش ماه نخست عمر خود دریافت نمی‌کنند، بهترین شروع برای زندگی را دارند.

فرح‌بخش تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شیرخواران را تغذیه مطلوب برشمرد و گفت: تمام آنچه را که کودک برای رشد سالم و تکامل مغز نیاز دارد، در شیر مادر فراهم می‌شود، همچنین کودکان در برابر عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های اسهال واگیر، بیماری‌های خطرناک و چاقی و بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت محافظت می‌شوند.

اصول مهم تغذیه با شیر مادر

کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهدای والفجر هم با تاکید بر لزوم توجه به روزهای طلایی زندگی، بر تلاش در مسیر ارتقاء آگاهی‌ها و تاثیرگذاری دانش افراد بر داشتن یک زندگی سالم اصرار ورزید.

فرزانه امیرحشمتی درباره اصول مهم تغذیه با شیر مادر به برقراری تماس پوست با پوست مادر نوزاد بلافاصله پس از تولد، آغاز تغذیه نوزاد با آغوز به محض مشاهده نشانه‌های آمادگی نوزاد طی ساعت ابتدایی تولد، دفعات تغذیه با شیر مادر به طور مکرر و برحسب تقاضای شیرخوار و در شب و روز، مدت تغذیه در هر وعده نامحدود، در کنار هم بودن مادر و نوزاد در شب و روز، پرهیز از دادن گول زنک (پستانک) و بطری به شیرخوار، تداوم تغذیه با شیر مادر در سال دوم همراه با استفاده از غذاهای سفره خانواده و شروع غذاهای کمکی از پایان شش ماهگی به بعد، با افزایش تدریجی مقدار و تنوع غذاهای نیمه جامد و جامد همراه با ادامه تغذیه شیرخوار با شیر مادر، اشاره کرد.

وی با اشاره به مزایای تغذیه با شیر مادر برای کودک، افزود: در این زمینه می‌توان کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کودکان و تامین تمام نیازهای شیرخوار را نام برد.

این کارشناس بهداشت خانواده با بیان اینکه شیرمادر در یک مایع بی‌نظیر و زنده حاوی عوامل ضدعفونت است، اضافه کرد: شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت کمک کرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری کرده، امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت‌های تکاملی را بهتر در آینده فراهم می‌کند و همیشه تازه و همه جا در دسترس است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.