به مناسبت روزپزشک:

زخم هایی کهنه در دل سپید پوشان/ از دغدغه مالی تا ارجحیت خدمت بر اعتراض

برای پاسداشت خدمت گذارانی که پوشیدن لباسشان آرزوی بسیاری از فرزندان این سرزمین است، لحظاتی را پای درددل‌شان نشستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛کمتر کودکی است که در پاسخ به سوال شغل مورد علاقه، دکتر شدن را مطرح نکند، علاوه بر رویاهای شیرین پدران و مادران برای سربلندی و افتخارآفرینی فرزندانشان، اما خود آنها هم از همان کودکی دوست دارند باری را از دوش بیماران بردارند.

آنها با زبان کودکانه و شیرین خود می گویند قصد دکتر شدن دارند تا درد پای مادربزرگ یا درد قلب پدربزرگ خود را دوا کنند، اما همان کودکان دیروز، پزشکان حاذق این مملکت هستند و از هیچ تلاشی برای خدمت رسانی به پدران و مادران کشور خود دریغ نمی کنند.

از این رو برآن شدیم تا به مناسبت روز پزشک و جبران کردن اندکی از خدمات مهربانه و بی دریغ آنها، اندکی قدرشناسی کرده و پای درد و دل‌شان بنشینم تا این بار ما دردی را از آنها درمان کنیم.

حفظ سلامتی مردم دغدغه پزشکان
پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دغدغه ها را موضوع رژیم درمانی جامعه دانست و گفت: متاسفانه افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند با سلامتی مردم بازی می کنند، بعنوان مثال برخی مربیان باشگاههای ورزشی رژیم های غذایی و درمانی ارئه می دهند.

وی افزود: این رژیم ها که در نهایت منجر به عوارض متعدد از جمله اختلالت کلیوی و کبدی، ریزش مو و آسیبهای پوستی می شوند باور مردم را نسبت به کار متخصصان اصلی این حرفه خدشه دار می کند درحالیکه نمی دانند غیرمتخصصان این حوزه آنها را بدنام کرده اند.

جدا از مردم جامعه نیستیم
فرحبخش توصیه کرد: افراد بهتر است درهنگام کاهش وزن علاوه بر وزن روی ترازو به روش پیش روی خود هم توجه داشته باشند چرا که رژیم درمانی درست، سلامتی را تهدید نمی کند بعنوان مثال کاهش 10 کیلو وزن حدود 10 تا 12 ماه زمان می برد و کمتر از این زمان، فرد را در آینده با مشکل روبه رو می کند.

وی با بیان اینکه عدم آگاهی از روشهای درست رژیم درمانی ضمن حفظ سلامتی یک دغدغه است، افزود: توصیه براین است که برای داشتن زندگی سالم در تمام زمینه ها به متخصصان مربوطه مراجعه شود چرا که تجربه شخصی افراد در سایتهای مختلف نمی تواند برای هرفردی موثر باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اعلام کرد: ما خود را جدا از جامعه نمی بینیم و با عدم آگاهی مردم از شیوه های درست و اشتباه  ، افسرده و ناراحت می شویم.

به گفته وی، دغدغه اصلی این ماجرا آن است که افراد مختلف بعد مراجعه به غیرمتخصصان و درگیری با عوارض مختلف تازه به متخصصان مراجعه می کنند.

پزشکانی که جای طبابت، درس می دهند
ابراهیم رزم پا عضو هیات مدیره انجمن گوش، حلق و بینی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در گذشته بسیاری از بیماران برای تشخیص، درمان و جراحی، مجبور بودند به کشورهای دیگر سفر کنند اما امروزه در رشته های مختلف بخصوص جراحی پلاستیک از کشورهای همسایه و حتی دورتر (مثل آمریکا و کانادا) صرفا برای انجام جراحی به کشور ما می آیند.

وی افزود: با وجود تمام پیشرفتهای حوزه پزشکی اما اگر مسئولان با دیدی جدی تر این موضوع را سروسامان دهند، می تواند یک صنعت سودآور برای کشور باشد.

رزم پا با بیان اینکه متاسفانه برخی مشکلات به قداست رشته پزشکی لطمه وارد کرده، اظهار داشت: بزرگنمایی برخی رسانه ها درباره درآمدهای نجومی پزشکان یکی از این مشکلات است، هرچند که قشر معدودی از آنها درآمدهای کلان دارند اما اکثریت مطلق درآمدشان کفاف زندگی را نمی دهد و به کارهای غیرپزشکی همچون تدریس روی آوردند.

به گفته وی شرایط مالی نباید دغدغه پزشکان باشد.

تعرفه های پزشکی متناسب با تعرفه ها نیست
این عضو هیات مدیره انجمن گوش، حلق و بینی با اشاره به سیستم بیمه قوی که ارتباط مالی بین پزشک و بیمار را قطع می کند، عنوان کرد: نه تنها پزشکان بلکه بیماران هم نباید با دغدغه هزینه ها، از خدمات درمانی محروم شوند، اما متاسفانه تمام تلاشها برای ایجاد سیستم بیمه ای قوی بی نتیجه مانده است.

وی بیان کرد: وقتی قصور پزشکی رخ می دهد، نباید جو رسانه ای ضدپزشک برکل جامعه حکم فرما شود چرا که با هدف قرار گرفتن جامعه پزشکی، مردم هم متضرر می شوند، لذا باید مطابق قوانین و ضوابط برخوردها صورت گیرد تا دیوار اعتماد بین بیمار و پزشک ویران نشود.

رزم پا با اشاره به اینکه تعرفه های پزشکی متناسب با تورم نیست، یادآور شد: در طی 15 سال اخیر متاسفانه تعرفه های پزشکی تغییری نکرده است.

خدمت به گله مندی ارجح است
علی باجلان متخصص روانشناسی و مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ضمن نارضایتی از ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه گفت: برخی از پزشکان با ورود به عرصه تلویزیون و رادیو برای خود بازاری داغ درست می کنند.

وی با اشاره به شایسته سالاری افزود: متاسفانه دیده شده این پزشکان که با نام پزشکان برتر خدمات درمانی ارائه می دهند، نسبت به افراد کاردان این حوزه از مهارت، تجربه و تخصص کمتری برخوردار هستند.

به گفته این روانشناس درد و دل و صحبت زیاد است اما تمامی پزشکان در راستای خدمت رسانی مطلوب به مردمان این مرز و بوم خدمت را به اعتراض و گله مندی ترجیح می دهند.

بنابراین بهتر است به جای قضاوتهای بی جا درباره تمام حوزه ها بخصوص پزشکی، قدری هم به نیازها و انتظارتشان توجه کنیم و بعد متوقع باشیم. 

حال که پزشکان بعنوان یکی از اقشار زحمتکش جامعه، مهربانانه پدران، مادران و فرزندان ما را درمان می کنند، آیا زمان آن نرسیده که ما هم دردی از دردهایشان را مرهم بخشیم؟

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار