انجماد تعرفه‌ای مشکلی را حل نمی‌کند/ اقدامات جزیره‌ای در حوزه سلامت

دبیر شورای عالی نظام پزشکی عنوان کرد: پیشنهاد انجماد تعرفه پزشکی در سال 96 مشکلی از وضعیت نابهنجار حوزه سلامت را رفع نمی‌کند.

محسن مصلحی دبیرشورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که مدتهاست با فرا رسیدن ماه‌های پایانی هر سال، شاهد گفتمان ها و اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص تعرفه های پزشکی هستیم؛ اظهار داشت: متأسفانه خاستگاه بسیاری از این موضع گیری ها نه مباحث کارشناسی، بلکه مسائل سیاسی و یا دستگاه مدارانه است و سازمانهای بیمه گر با ادعای کمبود منابع همیشه در مقابل افزایش تعرفه ها مقاومت می کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان وزارت بهداشت مواضعی مبهم اتخاذ می کنند، ادامه داد: شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه بیش از هر موضوع دیگری  برای نمایندگان مجلس شواری اسلامی مهم است و سازمان نظام پزشکی نیز در این میان، همانند یک کارشناس گمنام، نقش بشیر و نذیر را بازی می کند و این سناریوی تکراری سالهاست که ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرح تحول سلامت موضوع پیچیده تر شد، گفت: عدم توازن افزایش تعرفه ها بین گروه‌های مختلف و نیز کسری شدید منابع مالی بهانه خوبی دست مخالفین افزایش تعرفه ها داد به طوری که از فریز و انجماد تعرفه ای در سال 1396 سخن گفته می شود؛ موضوعی که تنها برای گذران روزگار است تا سال بعد چه پیش آید.

مصحلی افزود: مدتها است که بجای برخورد علمی و منطقی، با مقوله قیمت تمام شده خدمات در حوزه سلامت، با همان رویکرد معروف کاشت و برداشت سیب زمینی و پیاز برخورد شده است و سالهاست که شاهد تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای غیر واقع بینانه، سیاسی و متناقص در حوزه سلامت و بالاخص تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی هستیم.

به گفته دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی، شایسته بود بجای تصمیمات خلق الساعه و گذرا با استفاده از نقطه نظرات صاحب نظران، کارشناسان واقعی، انجمن های علمی و در راستای نیل به اهداف تعریف شده در اسناد بالادستی؛ گام‌های اولیه برای تعیین تعرفه های تشخیصی و درمانی با استفاده از متدلوژی علمی و نه سلایق فردی و جناحی برداشته می شد.

وی بیان کرد: سازمان نظام پزشکی با تأکید بر ضرورت بازگشت به مسیر اصلی، در حال حاضر نقطه نظرات خود را جهت تعیین تعرفه های سال 96 به وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه، کار و تعاون اجتماعی منعکس کرده بلکه وضع بدتر از این که است، نگردد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی ضمن تأکید بر تدوین و تکمیل کتاب ارزش نسبی خدمات به صورت منطقی، ضرورت در نظر گرفتن تعرفه ترجیحی برای مناطق محروم و نیز گروههای کم درآمد جامعه پزشکی و مسئولیت پذیری سازمان های بیمه گر بالاخص در خصوص تعرفه های بخش خصوصی را مورد توجه قرار داده است.

مصحلی یادآور شد: سازمان نظام پزشکی برای چندمین بار اعلام کرده است که سیاست گذاری در حوزه سلامت بدون توجه به نقطه نظرات متولیان اصلی آن یعنی ارائه کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی به جایی نخواهد رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار