٣درصد بودجه سلامت صرف سلامت روان می شود/ تخلف در انتخابات رياست سازمان نظام روانشناسی

رييس سازمان نظام روانشناسي گفت: در كشور ما تنها سه درصد بودجه حوزه سلامت در بخش سلامت روان هزينه شده و اين موضوع تهديدي براي سلامت رواني جامعه محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباسعلی الهیاری رییس سازمان نظام روانشناسی امروز در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد در خصوص وضعیت سلامت روان مردم کشور گفت: تا کنون تحقیق پیمایشی با نمونه گیری از کل کشور برای سلامت روان صورت نگرفته است اما من به عنوان رئیس سازمان با توجه به اطلاعات و تحقیقات صرت گرفته اعلام می‌کنم که حال روانی و اجتماعی مردم خوب نیست. 

وي ادامه داد:بسیاری از مردم در زندگی استرس و اضطراب بالایی دارند پرخاشگری نیز یکی از مشکلات دیگر مردم در حوزه سلامت روان است هم اکنون 17 میلیون پرونده نزاع در قوه قضائیه وجود دارد که اگر دو طرف دعوا را در نظر بگیریم تعداد افراد درگیر دو برابر اين ميزان می‌شود.

رييس سازمان نظام روانشناسي درباره سهم سلامت روان و جسم از حوزه سلامت گفت : در مفهوم نظام سلامت 20 درصد فقط به سلامت جسمانی و 80 درصد به سلامت روانی و اجتماعی برمی‌گردد که متولی آن روانشناس و مشاور است این در حالی است که در کشور ما کمتر از 3 درصد بودجه سلامت صرف سلامت روان شده اما در کشورهای پیشرفته مانند فرانسه این میزان به 76 درصد می‌رسد.

اللهياري با بیان اینکه تعداد روانشناسان در کشورمان نسبت به جمعیت کم است گفت: در کشورهای پیشرفته به ازای هر 2 هزار و 500 خانوار یک روانشناس وجود دارد این در حالی است که در ایران به ازای هر 18 هزار و 500 خانوار یک روانشناس وجود دارد.

وی با بیان اینکه زندگی مردم به شکل صنعتی درآمده و همین موضوع تناقضات و پیچیدگی‌هایی را ایجاد کرده افزود: در زندگی صنعتی نیاز به گذراندن دوره‌های مهارت آموزی مختلفی در حوزه سلامت روان است آموزش‌های مقابله با استرس، ناکامی، خشم و تفکر منطقی در حال حاضر وجود ندارد اما این در حالی است که یکی از دوره‌های لازم و مهم در زندگی مدرن محسوب می‌شود.

رييس سازمان نظام روانشناسي ادامه داد: اکنون مردم دوره‌های تخصصی زیادی مانند رانندگی و کامپیوتر را می‌بینند اما یک فرد کمتر به یک مشاور و روانشناس مراجعه می کند. در خارج از کشور هر کودک از بدو تولد یک مشاور حقوقی و یک مشاور روانی دارد. مادران در زندگی مدرن نیاز دارند تا دوره‌های تخصصي فرزندپروری را بگذرانند، کودکان جامعه ما در حال حاضر با استرس‌های زیادی مواجه هستند و بسیاری از این فشارهای روانی تا بزرگسالی همراه آنها است.

الهیاری با اشاره به اینکه نابود کردن و خدشه وارد کردن به روانشناس آسیب رساندن به سلامت یک ملت است گفت: هر زمان که روانشناس و مشاوره حذف شده یا به وجهه آنها خدشه وارد شود مردم سراغ عرفان‌های کاذب، انرژی درمانی، رمال و فالگیر می‌روند و این در صورتی است که با حضور یک روانشناس هیچکدام از این مسائل به وجود نمی‌آید.

وي با بیان تلاش‌هایی که این سازمان برای ارتقای سلامت روان جامعه انجام داده است گفت: این سازمان تفاهم نامه‌هایی را با کمیته امداد، بنیاد شهید، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و قوه قضائیه منعقد کرده تا سلامت روان کشور بهبود پیدا کند سازمان روانشناسی حتی با کمیته‌ای در قوه قضائیه در خصوص پیشگیری و طلاق و تحکیم بنیاد خانواده به صورت تخصصی همکاری می‌کند در این کمیته قصد داریم چند ساعت مشاوره قبل از ازدواج را برای کاهش آمار طلاق اجباری کنیم.

اللهياري در خصوص جا‌به‌جایی رشته‌های بالینی سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت گفت:‌ با تلاش‌هایی که سازمان نظام روانشناسی انجام داد این امر صورت نگرفت و قرار است اين موضوع در آینده بیشتر مورد کارشناسی قرار گیرد زیرا وزارت بهداشت هنوز توان بر عهده گیری این رشته‌ها را ندارد همچنين با کار کارشناسی نامه‌ای را از سوی سازمان نظام روانشناسی ارسال كرديم که در آن مشکلات این انتقال رشته‌های بیان شده بود.

تخلف در برگزاری جلسه انتخاب ریاست سازمان نظام روانشناسی
الهیاری در ادامه در مورد جلسه‌ای که برای انتخاب ریاست سازمان نظام روانشناسی و تخلفات صورت گرفته در  آن گفت: عده‌ای جلسه‌ای را که در آن موارد قانونی و اخلاق حرفه‌ای رعایت نشده ترتیب داده و بدون حضور رییس دوره قبلی سازمان که یکی از الزامات اصلی قانون انتخاب رئیس جدید است اقدام به انتخاب ریاست جدید کردند.

وی ادامه داد: در خصوص این تخلف ما نامه ‌ای را به ریاست جمهوری نوشته و مبانی تخلف آن را در این نامه ارائه کردیم در جلسه انتخاب ریاست جدید 15 مورد غیر قانونی و همچنين موارد غير اخلاقي وجود دارد ما از این انتخاب غیر قانونی به دادگاه شکایت کرده و اگر دادگاه رأی به ابطال این جلسه و انتخاب بدهد هرگونه ابلاغ مرتبط به آن هم غیر قانونی است.

الهیاری با اشاره به اینکه بر طبق جلسه‌ای که برگزار شده نامه اي به وزير علوم مبني بر معرفي رييس جديد  ابلاغ شده است، گفت: سازمان نظام روانشناسي زير نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم نبوده و زير نظر رياست جمهوري فعاليت مي كند.

وي با اشاره به درخواست خود براي تشكيل جلسه اي  مجدد و كاملا قانوني و اخلاقي براي انتخاب رييس جديد سازمان نظام روانشناسي گفت: در صورتي كه جلسه اي كاملا قانوني برگزار و فردي به عنوان رييس انتخاب شود و رياست جمهوري آن را تاييد كند بلافاصله من اين راي را پذيرفته و آن را اجرايي مي كنم.

اللهياري با اشاره به رفتارهاي نادرست ي كه در شبكه هاي اجتماعي براي انتخاب رياست سازمان نظام روانشناسي به وي نسبت داده مي شود، گفت: من ارتباط خود را از هرگونه تحصن و اعتراض نسبت به اين اقدام را تكذيب كرده و از روانشناسان درخواست ميكنم صبوري و خويشتنداري كنند تا نتيجه راي دادگاه مشخص شود من تمام تلاش خود را براي احقاق راي آن ها انجام مي دهم.

رييس سازمان نظام روانشناسي با اشاره به تعداد اعضاي شركت كننده در انتخابات گفت: سازمان نظام روانشناسي در اين دوره انتخاباتي ١٨ هزار عضو و سه هزار و ٨٥١ نفر روانشناس و مشاور داراي پروانه دارد كه ٣هزار و ٣١٨ نفر در انتخابات (حدود ٨٦ درصد ) شركت كردند در انتخابات قبلي از ٢ هزار و ٨٠٠ نفر هزار و ٦٠٠ نفر(حدود ٥٧ درصد) مشاركت داشته اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار