معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت:‌ ترک خوردن دیواره‌های شهر میناب نشانه رسیدن فروچاله‌ها و نزدیک شدن به فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بم است.

فروچاله‌ها در یک قدمی بلعیدن میناب
میثم قاسمی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت فروچاله‌های میناب، اظهار داشت: حقابه تعدادی از باغداران و کشاورزی منطقه میناب، پس از احداث سد بر روی رودخانه میناب تا سالیان سال از آب پشت این سد تأمین می شد، اما طولی نیانجامید که افزایش جمعیت، خشکسالی‌های چندین ساله اخیر، کمبود باران و بارندگی به برداشت بیش از حد از آب سد میناب انجامید.

*حفر چاه‌های عمیق تأمین آب شرب

وی ادامه داد: رفته رفته آب تخصیص یافته به کشاورزان کمتر شده و این افراد برای جبران آب مورد نیاز خود به حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز در دشت میناب اقدام کردند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: اداره آب منطقه‌ای نیز برای تأمین آب شرب ساکنان استان به حفر چاه‌های عمیق در دشت میناب پرداخت.

* فروچاله‌ها نتیجه غفلت مسئولان است

قاسمی تصریح کرد:‌ بی تدبیری مسئولان در مدیریت وضعیت مذکور، روند ادامه‌دار برداشت آبهای زیرزمینی از دل دشت میناب، عدم توجه و غفلت در خصوص استفاده از منابع آبی پایدار و جلوگیری از هدر رفت آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و غیره، همه و همه باعث بروز فروچاله‌‌ها در این دشت شده است.

*مرگ دشت میناب به دست فروچاله‌ها

وی با بیان اینکه سال‌های 81 و 82 نمایه‌هایی از فروچاله‌ها د دشت میناب پیدا شده است، افزود:‌ در حال حاضر وضعیت دشت مذکور به لحاظ پیدایش، گسترش و عمیق‌تر شدن فروچاله‌ها بسیار حاد است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به حداکثر عمق فروچاله‌های موجود در دشت میناب بیان داشت:‌ آمار دقیقی دراین باره در دست نیست  ولی آنچه از مشاهدات ما بدست آمده، نشان از حداکثر عمقی حدود 10 الی 15 متری فروچاله‌ها دارد.

قاسمی افزود: عمق و ارتفاع فروچاله‌ها طوری بوده که با افتادن شتر در درون آن، امکان خروج آن محقق نشده است.

* ورود آب دریا به دشت میناب

وی با تأکید بر خطرات ناشی از فروچاله‌های بوجود آمده در دشت میناب، تصریح کرد: از آنجایی که سطح آبهای زیرزمینی دشت میناب از سطح آب دریا بسیار پایین‌تر آمده، بنابراین با هجوم تدریجی آب دریا به محل این ذخائر، دشتی باقدمتی چند هزار ساله که بزرگترین منطقه تولید کننده محصولات کشاورزی و صیفی‌جات کشور محسوب می‌شود به مرور زمان از بین خواهد رفت.

*نابودی میلیون‌ها هکتار از نخلستان‌های هرمزگان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بیان داشت: متأسفانه میلیون‌ها هکتار از نخلستان‌های استان هرمزگان از بین رفته و این روندهمچنان ادامه دارد.

* فروچاله‌ها درچند قدمی شهر میناب

قاسمی ادامه داد: میناب که قبلاً به باغ شهر معروف بوده و باغات در مجاورت محل مسکونی بوده‌اند، در حال حاضر به خاطر روند رو به تخریب دشت همجوار خود(دشت میناب) باغ‌ها و اراضی سبز خود را از دست داده و به جای آنها با ساخت و ساز  مواجه شده است.

وی گفت: ترک خوردن دیوارخانه‌ها، ساختمان مدارس و غیره نشان از نزدیک شدن فروچاله‌ها به شهر و جامعه انسانی است.

*فاجعه ای بزرگتر از بم در راه است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان افزود: حتی اگر فروچاله‌‌های سطح شهر به عمق 3 الی 4 متری برسند، باز هم بروز فاجعه‌ای بزرگتر از بم برای ساکنان میناب دور از انتظار نخواهد بود.

*میناب تخلیه می‌شود

قاسمی تأکید کرد:‌ با اینکه هنوز به مرحله تخلیه شهر میناب نرسیده‌ایم ولی اگر به همین روال برداشت آبهای زیر‌زمینی دشت مذکور را ادامه دهیم به تخلیه خواهیم رسید.


*مرگ تدریجی تالاب بین‌المللی شور شور شیرین میناب

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه تالاب بین‌المللی شور شیرین میناب در پایین دست دشت میناب قرار دارد، گفت: با ساخت سد بر روی رودخانه میناب و جلوگیری از مسیر عبوری طبیعی‌ آن از رسیدن آب شیرین رود مذکور به دشت میناب و به تبع آن تالاب شور شیرین دشت میناب ممانعت کرده‌اند.

قاسمی ادامه داد: آورده آب رودخانه میناب به عنوان اصلی‌ترین و دائمی‌ترین منبع تامین کننده آب شیرین تالاب شور شیرین طی سالیان قبل قطع شده و در حال حاضر آب شیرین رودخانه‌های فصلی دیگر وارد آن می‌شوند که کافی نیست.

وی گفت: تالاب ساحلی و بین‌المللی فوق به دلیل آورد آب شیرین و جنگل‌های حرایی که در دل خود جای داده به عنوان بهترین پرورش‌گاه آبزیان در جنوب کشورمان مطرح است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: 80 درصد از میان و آبزیان خلیج فارس با گذران یک مرحله از زندگیشان در این تالاب کمک فراوانی به اقتصاد دریایی می‌کنند ولی در حال حاضر با روند کاهش آب شیرین این تالاب این امر نیز به مرور دچار اختلال خواهد شد.

قاسمی بیان داشت: تنها راه حل باز کردن دریچه سد و رها کردن آب شیرین پشت آن است که با توجه به میزان خشکی دشت میناب به تالاب ساحلی شور شیرین میناب چیزی نخواهد رسید.

*مقصران پیدایش فروچاله‌ها،‌ شناسایی شدند

وی با بیان اینکه سد میناب و خشکسالی تنها مقصران خشکی، پیدایش فروچاله و افول بسیار زیاد آبهای زیرزمینی نبوده‌اند، افزود: افزایش تولید برداشت‌های بی‌رویه و آبخیزداری در حوزه آبریز رودخانه میناب از جنوب استان کرمان گرفته تا دشت مسافرآباد هرمزگان، منجر به کاهش آورده آب در پشت سد میناب شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با تاکید بر اینکه هنوز جای امیدواری است و می‌توانیم روند رو به رشد پیدایش فروچاله‌ها را متوقف کنیم، گفت: با کاهش و حذف تدریجی برداشت از آب‌های زیرزمینی دشت میناب حذف سد میناب و تخلیه آب انباشته شده در پشت آن در بستر دشت و استفاده از منابع آبی جدید می‌توانیم از بروز یک فاجعه جلوگیری کنیم.

*نجات میناب به دست آب شیرین‌کن‌ها

قاسمی ادامه داد: هر چند آب شیرین‌کن‌ها مضراتی دارند اما امروز در جهان به عنوان یک منبع آبی شناخته شده و برای تامین آب منطقه مجاور دریا در بسیاری از کشورها استفاده می‌شوند.

وی افزود: با بهره‌گیری از یک تکنولوژی مناسب و جلوگیری از ورود نمک‌زدایی تقلیل شده به بستر دریا می‌توانیم از آب دریا به عنوان یک منبع آبی جایگزین استفاده کنیم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان متذکر شد: همه این اقدامات باید در جهت تأمین نیاز اول یعنی آب شرب انجام گیرد و مبادا برای بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی و صنعت در نظر گرفته شده و یا بعد از تأمین و رساندن آب و کاربری‌های پر آب بر دیگری که مناسب حضور در منطقه نیستند تعریف و راه‌اندازی شود.

قاسمی گفت: بهبود و اصلاح‌ الگوی مصرف تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات متناسب با وضعیت فعلی منطقه و کم آب‌بر از دیگر اقدامات کمک دهنده برای جلوگیری از برداشت‌های آبهای زیرزمینی دشت میناب است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار