ان‌بی‌سی نیوز: چرا ایتالیا میلیون‌ها سال در انتظار زمین‌لرزه بوده است؟

ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی به بررسی علت زمین‌لرزه روز چهارشنبه در ایتالیا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: روز چهارشنبه، کارشناسان اعلام کردند وقوع زمین‌لرزه‌ای در ایتالیا که تاکنون دستکم جان 247 نفر در نقاط مرکزی این کشور را گرفته است، غافلگیر کننده نبود.

در توضیح این مسئله، آن‌ها بیان می‌کنند در حالی که ایتالیا از نظر سیاسی در حاشیه قاره اروپا قرار دارد، از نظر زمین‌شناختی جایگاه قابل توجهی برای قاره سبز دارد. زیرا ایتالیا در راستای صفحه آفریقا و مرز پوسته آفریقا و اروپا قرار دارد. صفحه آفریقا یکی از بزرگترین صفحه‌های پوسته زمین است که طی میلیون‌ها سال بر روی زمین در حال حرکت بوده اند.

صفحه آفریقا به مرز صفحه اروپا فشار وارد می‌کند و منجر به پدیده‌ای می‌شود که در زمین‌شناسی،"فرورانش" نامیده می‌شود. به مرور زمان، نیروهای وارد شده به صفحه‌ها موجب پیدایش رشته کوه‌ها و آتشفشان‌ها می‌شوند.

برخورد صفحاتی از پوسته زمین که در داخل و اطراف ایتالیا قرار دارند، باعث پیدایش رشته کوه‌های آلپ و کوهستان آپنینی شده است. رشته کوه آپنین مانند یک ستون فقرات در طول ایتالیا کشیده شده است. در طول این رشته‌کوه‌ها، همواره زمین‌لرزه‌هایی ثبت شده اند. زمین‌لرزه اخیر ایتالیا نیز در میان این حوادث قرار دارد. در سال 2009 زمین‌لرزه‌ای در ایتالیا رخ داد که بیش از 300 قربانی بر جای گذاشت. این در حالی است که مرکز زمین‌لرزه سال 2009 با زمین‌لرزه روز چهارشنبه، کمتر از 40 کیلومتر فاصله داشته است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا این منطقه را یکی از پیچیده‌ترین مناطق زمین‌شناسی جهان معرفی کرده است. در این منطقه انواع مختلفی از صفحات زمین وجود دارند که به صورت همزمان در ایتالیا و بخش‌هایی از مدیترانه مرکزی جابجا می‌شوند.

در طول تاریخ منطقه آپنین مرکزی زمین‌لرزه‌های بسیاری را به خود دیده است. بیشتر آن‌ها نیز پس‌لرزه‎‌های شدیدی را در پی داشته اند. به عنوان مثال، زمین‌لرزه سال 2009، 5 پس‌لرزه به بزرگی دستکم 5 ریشتر داشت.

در سال 1997 نیز، این منطقه گرفتار پدیده‌ای شد که در زمین‌شناسی "توالی لرزه اومبریا و مارکه" نام گرفته است. در این رخداد 8 زمین لرزه به بزرگی دست‌کم 5 ریشتر در کمتر از 2 ماه به وقوع پیوست. در این حوادث 11 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت‌های بسیاری به بناهای تاریخی این منطقه وارد شد.

اکنون کارشناسان هشدار داده اند پس‌لرزه‌ها و رانش زمین در پی این حادثه ممکن است بسیار خطرناک باشد. علاوه بر این، گسل‌های واقع در آپنین مرکزی کوتاه هستند. این می‌تواند موجب وقوع زمین‌لرزه‌هایی به بزرگی 6.8 تا 7 ریشتر شود. اما این زمین‌لرزه‌ها در اعماق زمین اتفاق می‌افتند. هرچه فاصله آن با سطح زمین کاهش یابد، زلزله شدیدتری احساس خواهد شد.

فاصله مرکز زمین‌لرزه روز چهارشنبه در ایتالیا با سطح زمین تنها 9 کیلومتر بوده است. این در حالی است که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر که در سال 2013، شهر خاش ایران را لرزاند، قربانیان کمتری گرفت. زیرا مرکز این زمین‌لرزه در 82 کیلومتری زیر زمین واقع شده بود.

تخمین زده شده است خسارت‌های ناشی از زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌ها در ایتالیا بیش از 100 میلیون دلار باشد. همچنین گفته می‌‎شود احتمال دارد این رقم به 1 میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار