مارکت واچ: اقتصاد جهان همچنان در وضع وخیم به سر می‌برد

وب‌سایت مارکت واچ در مطلبی به بررسی کاهش سطح تجارت در جهان و عوامل موثر بر آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‎‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت "مارکت واچ" در مطلبی نوشت: پس از عملکرد بدون رشد بازار در چند ماه نخست سال جاری میلادی، سطح کالاهای صادراتی در جهان در سه ماهه دوم سال 2016 سقوط کرده است. این موضوع، چالش بزرگی که کاهش روند رشد اقتصادی، متوجه سیاست‌مداران کرده است را روشن می‌کند.

میزان صادرات و واردات در بازه زمانی بین ماه آوریل (30 روز منتهی به 11 اردیبهشت) و ژوئن (30 روز منتهی به 10 تیر) 0.8 درصد کاهش یافته است. پیش از آن، در سه ماهه نخست سال 2016 نیز هیچ رشدی در نرخ صادرات و واردات جهانی مشاهده نمی‌شد.

کاهش سطح تجارت، چالش‌های اقتصادی که بسیاری از کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنین کاهش سطح تقاضا در میان مصرف کنندگان را نشان می‌دهد. پیش از برگزاری همه‌پرسی برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – حجم واردات در منطقه یورو 1.8 درصد کاهش یافت. همچنین واردات آمریکا با 0.6 درصد و واردات ژاپن با 1.3 درصد کاهش روبرو شد.

حجم صادرات جهانی نیز 0.7 درصد کاهش را تجربه کرده است. اما این عملکرد ضعیف در تمام نقاط جهان مشاهده نمی‌شود. به عنوان مثال، صادرات آمریکا و ژاپن در سال جاری میلادی به ترتیب 0.4 و 1 درصد افزایش داشته است.

هرچند علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد تجارت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در حال رونق گرفتن است، سال 2016 زمان سختی برای تجار خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیشبینی خود درباره رشد اقتصادی در سال 2016 را کاهش داده اند. دلیل این امر، چشم‌انداز نگران‌کننده سطح تجارت بوده است.

چین و آمریکا به عنوان دو قطب تاثیرگذار بر کاهش حجم معاملات در جهان شناخته می‌شوند. افزایش ارزش دلار، تجارت با آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است. سطح صادرات و واردات چین نیز رشد گذشته را تجربه نمی‌کند. همچنین بهای اندک کالاها به کشورهای در حال توسعه بیشترین خسارت را وارد کرده است. زیرا این کشورها سرمایه کمتری به دست می‌آورند و این امر موجب می‌شود توانایی واردات آن‌ها نیز کاهش یابد.

یکی دیگر از مشکلات بازار، مقاومت کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس در برابر تجارت آزاد است.

در این میان، بانک مرکزی آمریکا به دلیل نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد جهان، افزایش نرخ سود بانکی در این کشور را به تعویق انداخته است. به نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا به تازگی اندکی رشد کرده است. اما انتظار می‌رود بانک‌های آمریکا از هفته آینده میلادی از افزایش نرخ بهره خبر دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار