یاسوج؛

14 هزار مراجعه به درمانگاه‌های دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از 14 هزار مراجعه به درمانگاه‌های دامپزشکی استان ظرف مدت سپری شده از سال‌جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ عبدالله بهمنش به مناسبت هفته دولت و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر با بیان وظایفی که دامپزشکی بر عهده دارد، اظهار کرد: دامپزشکی قبل از هر چیز به سلامت افراد و جامعه توجه دارد.

وی با اشاره به خطراتی که ممکن است جامعه در بحث فرآورده‌های غذایی تهدید شود، گفت: نظارت‌ها و کنترل‌های دامپزشکی بر تهیه و تولید برخی فرآورده‌های غذایی از اهم وظایف این دستگاه به شمار می‌رود.

 بهمنش با اشاره به اهمیت و اولویتی که در پیشگیری بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام وجود دارد، اظهار کرد: یکی از اقدامات ما تحت پوشش قرار دادن دام‌ها در زیر چتر خدمات درمانی و پیشگیری است.

وی با بیان اینکه طرح‌های مختلفی تاکنون برای این کار اجرا شده است، افزود: از ابتدای سال 95 تاکنون افزون بر تعداد 3 میلیون و 183 هزار و 983 نوبت سر دام علیه بیماری‌ها در استان مایه‌کوبی شده‌اند.

این مسؤول گفت: همچنین به تعداد یک میلیون و 154 هزار و 47 قطعه طیور صنعتی و بومی در استان مایه‌کوبی شده‌اند.

بهمنش گفت: این دام‌ها علیه بیماری‌هایی مانند بروسلوز، برونشیت، گامبرو، تب برفکی، آبله بزی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، آبله گوسفندی و همچنین در طیور علیه نیوکاسل مایه‌کوبی شدند.

این مسؤول به فعالیت‌های مداوم و مستمر دامپزشکی استان در این زمینه برای امنیت بهداشت و سلامت جامعه خبر داد و گفت: این اقدامات به صورت منظم و دوره‌ای برگزار می‌شود.

بهمنش معدوم و از زنجیره مصرف خارج کردن برخی از فرآورده‌های خام دامی را از دیگر برنامه‌های دامپزشکی نام برد و گفت: در طول این مدت بیش از 51 هزار کیلوگرم از این محصولات کشف و معدوم‌ شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از اقدامات را کنترل و نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دا‌م‌ها و طیور بیان کرد و گفت: در این راستا کارشناسان ناظر بر ذبح شرعی و بهداشتی گوشت در طول این مدت بر فرآیند ذبح بیش از 86 هزار راس دام سبک و سنگین و تعداد افزون بر 847 هزار قطعه طیور نظارت بهداشتی و شرعی داشته‌اند.

این مسؤول به یکی دیگر از وظایف دامپزشکی در بخش دارو و درمان اشاره کرد و گفت: تعداد بیش از 14 هزار مراجعه به درمانگاه‌های مختلف اعم از بخش دولتی و خصوصی و ارائه خدمات در آن‌ها به دامداران داشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین از اخذ نمونه‌های آزمایشگاهی به عنوان دیگر مسؤولیت مهم در حوزه دامپزشکی نام برد و گفت: تعداد هزار و 611 نمونه آزمایشگاهی در کهگیلویه و بویراحمد از مزارع تکثیر و پرورش آبزیان داشته‌ایم.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.