تحلیلگران اقتصادی: بهای نفت تا پایان سال 2016 از 50 دلار بیشتر نمی‌شود

بسیاری از تحلیلگران اظهار کرده اند با توجه به مازاد عرضه نفت و ذخایر موجود، امکان افزایش بهای نفت به بیش از 50 دلار وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان بی سی؛ روز جمعه مقامات کشورهای تولید کننده نفت یک بار دیگر از توافقی برای توقف افزایش تولید سخن گفتند؛ اما هلیما کرافت از بازارسرمایه آر بی سی می گوید حتی اگر اعضا این ماه هم به توافق برسند، بهای نفت خام امسال متزلزل خواهد ماند. 
بازار نفت با امید به توقف افزایش تولید در دیدار اوپک با روسیه در حاشیه مجمع بین المللی انرژی که از 26 تا 28 آگوست در الجزایر برگزار می شود، نشانه های مثبتی از خود بروز داد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای با بلومبرگ که روز جمعه منتشر شد، از برنامه توقف افزایش تولید پشتیبانی کرد؛ اما همان روز الکساندر نواک، وزیر انرژی آن کشور، احتمال چنین توافقی را بعید دانست. روز جمعه، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد کشورش در خصوص رسیدن به توافق خوشبین است. 

کرافت اعلام کرد رقابت اوپک، در اثر نگرانی از مازاد عرضه، کمتر شده است زیرا ذخیره های نفت خام و سوخت در کل ماه اوت، زیاد بوده است و واردات نفت خام آمریکا در دو هفته متوالی، بسیار کم شده است. با وجود چنین میزان عظیمی از ذخیره و تولید نفت خام بی سابقه اعضای اوپک، توافق در الجزیره، عملا تاثیر اندکی بر بازار عرضه نفت جهان خواهد داشت. 

کرافت افزود: «در حال حاضر، این ها همه نمایش است. من فکر می کنم احساسات، بازار را به این سو سوق داده است. من فکر می کنم اگر احساس شود قرار است اوپک کاری کند، همان روز چند بشکه دیگر به تولید اضافه خواهد شد.»

اما آر بی سی پیش بینی می کند به شرط رشد قدرت های اقتصادی بزرگ، بهای نفت در پایان سال از مرز 50 دلار عبور خواهد کرد. یکی از شرابط لازم شامل تقویت ارزش دلار می شود زیرا نفت بر پایه دلار ارزش گذاری می شود. اما در شرایط کنونی، بهای نفت در دامنه بیش از 40 و کمتر از 50 دلار نوسان دارد. 

کرافت ادامه داد: «تا پایان سال، وضع به همین صورت است. ما به سال آینده چشم دوخته ایم و می گوییم آیا مازاد عرضه برطرف خواهد شد یا نه. آن هنگام است که می شود درباره نفت بشکه ای 60 دلار صحبت کرد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار