رویترز: واردکنندگان آسیایی روز به روز در برابر نفت آسیب‌پذیرتر می‌شوند

خبرگزاری رویترز در مطلبی به پیش‌بینی آینده بازار نفت در منطقه آسیا پاسیفیک پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: شکاف موجود میان سطح تولید و تقاضای نفت در آسیا روز به روز کشورهای این منطقه را در برابر نوسانات بها و عرضه جهانی نفت آسیب‌پذیرتر می‌کند. 

واردات نفت آسیا در سال 2015 از کل مصرف نفت قاره آفریقا فراتر رفت و در شرایطی که به دلیل بهای پایین نفت، سرمایه‌گذاری کشورهای تولیدکننده در زمینه تولید و کاوش منابع نفتی جدید کاهش یافته است، انتظار می‌رود واردات نفت آسیا، امسال و سالهای آتی از افزایش بیشتری برخوردار شود.

به گفته تحلیلگران، سرمایه‌گذاری برای کاوش منابع جدید انرژی در منطقه آسیا پاسیفیک، طی سال گذشته تقریباً به صفر رسیده است و کاوش‌های اخیر نیز به جای کشف منابع نفتی جدید به کشف منابع گاز طبیعی منجر شده است. به عقیده این تحلیلگران، تداوم کاهش سرمایه‌گذاری نفتی، خطر کاهش شدید تولید نفت طی دهه آینده را غیرقابل اجتناب خواهد کرد.

براساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، با تداوم روند افزایشی واردات نفت آسیا و تلاش تولیدکنندگان برای افزایش بها در بازار جهانی نفت، انتظار می‌رود صورت‌حساب نفتی کشورهای واردکننده منطقه در سال 2017 از سقف 500 میلیارد دلار عبور کند. 

کاهش شدید بهای نفت از اواسط سال 2014 میلادی، اقتصادهای آسیایی را از بحران دور کرد؛ اما در صورت افزایش ناگهانی بهای نفت، رشد تقاضای کشورهای آسیایی برای واردات طلای سیاه، آنها را با یک چالش مالی سنگین در آینده نزدیک مواجه خواهد کرد.

در حال حاضر، شکاف میان سطح تولید و تقاضای نفت از سال 2010 در منطقه آسیا پاسیفیک به بیش از 30 درصد افزایش یافته است. این شکاف تا این مقطع از سال 2016 حدود 25.7 میلیون بشکه برآورد شده است و انتظار می‌رود طی سال آینده 1.1 میلیون بشکه دیگر نیز به آن اضافه شود.

بنابراین، در صورت کاهش ذخایر نفتی کشورهای تولیدکننده و ثابت ماندن میزان تولید نفت در این کشورها، هرگونه افزایش احتمالی بهای طلای سیاه با توجه به تقاضای حاکم بر بازار می‌تواند فشار مالی سنگینی را به اقتصادهای آسیایی وارد کند.

هم‌اکنون چین، هند و اندونزی برای تامین نیاز داخلی خود به نفت، در حال سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در خارج از کشور هستند. در این میان، چین برای کاهش وابستگی خود به خاورمیانه، به تازگی نفت بیشتری را از روسیه و آمریکای لاتین خریداری می‌کند و ساخت مجموعه جدیدی از تاسیسات ذخیره‌سازی نفت برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از افزایش ناگهانی بهای نفت را نیز در دستور کار قرار داده است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار