وضع بازار نفت چه زمانی بهبود خواهد یافت؟

فوربز در مطلبی به بررسی مشکلات پیش روی بازار نفت و زمان پایان یافتن آن‌ها پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوربز در مطلبی نوشت: در گذشته، بازار نفت جهان روزهای بهتری را به خود دیده است. اکنون وضع این بازار در آشفته‌ترین حالت خود قرار دارد. این شرایط موجب شده است بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت با مشکل روبرو شوند و شرکت‌های فعال در صنعت نفت در مرز ورشکستگی قرار گیرند.

بهای نفت که در سال 2014 بشکه ای 114 دلار بود، اکنون به حدود 40 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است و در آن اثری از ثبات نیز دیده نمی‌شود. یکی از دلایل این بی‌ثباتی بهای نفت، عرضه بیش از حد آن به وسیله آمریکا، عربستان سعودی و روسیه بوده است. سقوط بهای نفت 67 میلیارد دلار خسارت به این بازار وارد کرده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که متوجه بازار طلای سیاه شده است، کمبود سرمایه شرکت‌های نفتی جهان به دلیل سقوط بهای نفت است. پس از کاهش بهای نفت، سرمایه‌های دریافتی این شرکت‌ها نیز کاهش پیدا کرد. به این ترتیب، بدهی‌های این شرکت‌ها نیز افزایش یافت. این امر موجب شد شرکت‌های زیادی دچار ورشکستگی و ناچار به تعدیل نیروهای کار خود شوند. در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 10 مرداد) بیش از 350 هزار کارگر شرکت‌های نفتی در سراسر جهان از شغل خود برکنار شدند.

علاوه بر این، هیچ کشوری از آسیب‌های سقوط بهای نفت در امان نمانده است. هفته گذشته شرکت "پتروچاینا" – بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز چین – گزارش‌های عملکرد خود در 6 ماه نخست سال را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد صنعت نفت چین با معضلات بزرگی مواجه شده است.

عربستان سعودی نیز که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان به شمار می‌آید از سقوط بهای نفت آسیب دیده است. به دلیل کاهش میزان ارز دریافتی در ازای فروش طلای سیاه، عربستان سعودی از ذخایر ارزی خود استفاده می‌کند. حجم ذخایر ارزی این کشور نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش داشته است.

حال پرسش این‌جا است که این روند تا چه هنگام ادامه خواهد یافت؟ پاسخ به این پرسش به شرایط مختلفی بستگی دارد. پیش‌بینی درباره بازار نفت می‌تواند به کوچکترین دلایل اقتصادی و یا سیاسی تغییر کند.

حال، برخی از مقامات شرکت‌های بزرگ نفتی و نیز تحلیلگران معتقدند شرایط کنونی بهای نفت به زودی پایان خواهد یافت. مشکل اینجا است که اکنون میزان عرضه از تقاضا برای نفت پیشی گرفته است. حجم بالای تولیدات نفتی کشورهایی مانند عربستان سعودی و آمریکا به این مسئله دامن می‌زند.

ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – به تازگی گفته است در نشست آتی سازمان اوپک، باید درباره تعیین سقف تولیدات نفتی کشورها تصمیم‌گیری شود. اظهارات وی موجب شد روز جمعه بهای نفت اندکی افزایش یابد. اکنون چشم‌ها نگران نشست آتی تولیدکنندگان عضو سازمان اوپک در الجزایر هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار