هافینگتن پست: مقابله با تهران و بی‌توجهی به فلسطین، دلایل نزدیکی ریاض به اسرائیل

به نوشته هافینگتن پست، همکاری‌ کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی در حال گسترش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در گزارشی نوشت: زمانی که در 27 نوامبر سال 2015 (6 آذر 94) اسرائیل نخستین نمایندگی دیپلماتیک خود در امارات را افتتاح کرد، این اقدام مورد توجه زیادی قرار گرفت. زیرا امارات هرگز به صورت رسمی موجودیت اسرائیل را نپذیرفته و سفر اسرائیلی‌ها به امارات ممنوع است. تنها در موارد استثنایی مانند سفر ورزشکاران برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی ورزشی، این ممنوعیت نقض می‌شود.

به دنبال بهبود روابط اسرائیل و امارات، تحولات دیگری نیز در سطح همکاری تل‌آویو با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد شد. طرف اسرائیلی با عربستان مذاکراتی مخفی را آغاز کرد تا به کمک یکدیگر در مقابل ایران قرار بگیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: قطر نیز کوشید روابط غیررسمی خود با تل‌آویو را که در پی حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در سال‌های 2008 و 2009 قطع شده بود، بازیابد. دلیل گسترش روابط امنیتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل را می‌توان کاهش نگرانی این کشورها در خصوص مسئله فلسطین و تمایل عربستان برای دسترسی به فناوری نظامی اسرائیل دانست.
 
دیپلمات‌های اسرائیلی از عادی‌سازی روابط با اردن در سال 1994 برای همکاری با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس استفاده کردند. گرچه حماس به صورت علنی تحت حمایت قطر قرار دارد و عربستان در سطحی وسیع به سازمان‌های فلسطینی کمک مالی می‌کند، از شدت حمایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از فلسطین در سال‌های اخیر کاسته شده است.

کاهش روابط فلسطین و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باعث شده است جنگ نرم اسرائیل در خاورمیانه تقویت شود. گرچه نمایندگان بحرین و کویت در نشست اتحادیه عرب که در موریتانی برگزار شد با ملی‌گرایان فلسطین ابراز همبستگی کردند، غیبت ملک سلمان به خوبی نشان می‌داد فلسطین مانند گذشته برای این کشورها اهمیت ندارد.

بنابر این گزارش، حکام عرب خلیج فارس حتی از حماس درخواست کرده‌اند از تخاصم خود نسبت به اسرائیل بکاهد. قانونگذاران اسرائیل معتقدند  بی‌میلی اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از فلسطین نشان می‌دهد محور اتحاد ضد ایرانِ تل‌آویو و کشورهای عرب خلیج فارس در حال تبدیل شدن به یکی از ویژگی‌های ژئوپولتیک خاورمیانه است.

در انتهای این گزارش آمده است: رابطه رو به گسترش تل‌آویو و اعضای شورای همکاری خلیج فارس، ارتباط تنگاتنگی با بی‌تفاوتی این کشورها نسبت به فلسطین و تمایل خودخواهانه عربستان برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه دارد. گرچه احتمال تأیید موجودیت اسرائیل به شکل رسمی از سوی این کشورها بسیار کم است، به نظر می‌رسد روابط تل‌آویو و ریاض همچنان ادامه یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
این دو رژیم یار دیرین هم بوده اند و اینکه فکر کنیم دشمنی مانند ایران اینها را به نزدیک کرده ، مزید بر علت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
رژیم سعودی صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
وای از حسادت و کینه توزی که چه کار ها که نمی کند این سران عرب حاضرند به جهنم بروند اما دست از کینه توزی علیه ایران برندارند
آخرین اخبار