کرمان؛

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در سه شهرستان استان

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی استان کرمان از برگزاری کارگاه آموزشی پرسشگران طرح های مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 25 تا 15 سال در سه شهرستان کرمان ، سیرجان ، رفسنجان خبر داد.

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در سه شهرستان استانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، زهرا نگارستانی گفت: این طرح برای تعداد 4 هزار زوج در شهرستانهای کرمان ، سیرجان ، رفسنجان اجرا و پرسشگران آموزش دیده پرسشنامه های مربوطه را تکمیل و زوج های دارای فاکتور خطر ، به مرکز مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم برای انجام آزمایش های ژنتیک ارجاع داده می شوند.

وی افزود: این طرح نیز برای دو هزار نفر و در مدارس ، دانشگاه ها و مراکز نظامی و انتظامی در شهرستانهای سیرجان ، کرمان ، رفسنجان اجرامی شود .

نگارستانی پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک را از اهداف اصلی طرح های غربالگری دانست و گفت: تکرار بیماری ژنتیک در خانواده ، ازدواج های فامیلی به صورت double – cousin ، سابقه عقب ماندگی ذهنی – سابقه مرگ در نوزادان زیر 3 سال ، ناشنوایی ، نازایی ، سقط های مکرر ، سابقه تالاسمی و موفیلی از جمله فاکتورهای خطر می باشند.

وی خاطرنشان کرد: 30 نفر از کارشناسان پرستاری ، مامایی و ژنتیک بعنوان پرسشگر دراین دوره آموزشی شرکت کرده که بعد از طی دوره با تکمیل پرسشنامه و ثبت اطلاعات ،افراد دارای فاکتور خطر را شناسایی و آنان را به مراکز مشاوره یا آزمایشگاهی ژنتیک ارجاع می دهند.

انتهای پیام /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.