مشهد؛

حل بحران‌های زیست محیطی نیازمند عزم و مشارکت ملی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حل بحران‌های زیست محیطی نیازمند عزم و مشارکت ملی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛، معصومه ابتکار در پنجمین نشست فصلی سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور در مجتمع اردویی شهید رجایی نیشابور، اظهار داشت: امیدواریم در حالی که فضای کشور به سمت انتخابات می‌ر‌ود فضا برای فعالیت سمن‌ها تنگ نشود.

وی افزود: به‌دنبال نهادینه کردن فعالیت سمن‌ها برای طلب مشارکت گسترده همه اقشار مردم با برنامه‌های مدرن در دولت یازدهم هستیم و شخص رئیس جمهور به‌ویژه حامی محیط زیست و فعالیت جوامع مدنی هستند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شاهد تحول و رشد جامعه مدنی در زمینه‌های مختلف چون زنان، جوانان، بهداشت و ... هستیم و مردم به جای اینکه حل امورات خود را فقط از دولت بخواهند مشارکت می‌کنند و نتیجه می‌گیرند.

ابتکار یادآور شد: یکی از معضلات جوامع مدنی، توان محدود در حل اختلافات محلی است که باید از درون خود و خانواده شروع و از تفاوت دیدگاه‌ها برای پیشرفت استفاده کنیم در حالی که برخی پیشرفت را در حذف تفاوت‌ها می‌پندارند و این اشتباه است زیرا نقد می‌تواند مایه اصلاح باشد.

وی اضافه کرد: برای حل مسائل محلی چون بحران محیط زیست نیاز به انسجام ملی برای استفاده از تجربیات موفق داریم.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر توان‌افزایی و آموزش سمن‌ها، گفت:سمن‌هایی برای حل مشکلات موفق هستند که نگاهی علمی و تخصصی نسبت به موضوعات داشته باشند.

ابتکار یادآور شد: در دنیا تشکل‌های مردمی در حوزه‌های متنوع تخصصی شکل گرفته‌اند و روز به روز دقیق‌تر عمل می‌کنند و با تجربیات خود برای مشکلات کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه جریانات خوبی حامی محیط زیست در دانشگاه‌ها شکل گرفته و این نشان‌دهنده حرکت رو به رشد جامعه کشور ما است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، سیاست‌های متنوعی را برای نقش کلیدی سمن‌ها در امور تصمیم‌سازی‌ها در پیش گرفته است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: مشکلات بسیار زیادی داریم اما این راه طولانی با شوق دل تک‌‌تک ایرانیان و اقدامات ایشان در حال طی شدن است.

ابتکار در جواب اعتراض نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی کشور در انتقاد از عدم توجه به سمن‌ها با اشاره به سفرهای متعدد خود به استان‌ها، گفت: هر جا می‌رویم به‌دنبال چگونگی مشارکت سمن‌ها هستیم و جویای عضویت نماینده شبکه سمن‌ها در کارگروه‌های تخصصی در ادارات کل هستیم.

وی اضافه کرد: نماینده شبکه سمن‌ها عضو رسمی کارگروه تخصصی آمایش سرزمین ادارات کل حفاظت محیط زیست هستند؛ حال اگر خودشان نرفتند و پیگیری نکردند سخن دیگری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به‌دنبال تاثیرگذاری سمن‌ها در سیاست‌های محلی هستیم، گفت: نماینده رسمی شبکه سمن‌ها عضو رسمی کارگروه تخصصی آمایش سرزمین و محیط زیست شورای برنامه‌ریزی استانداری‌ها هستند.

ابتکار تصریح کرد: البته طبیعی است که نمی‌شود سمن‌ها در هر جلسه‌ای که در سازمان برگزار می‌شود شرکت کنند ولی زمینه دریافت نظرات تخصصی و پیشنهادات دیگر سمن‌ در ادارات کل فراهم است.

انتهای پیام//ف.ف



برچسب ها: مشهد ، محیط زیست ، ابتکار ، سمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار