طرح ریجستری تلفن همراه دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند؟

کارشناسان اقتصادی بر این باورند با اجرای طرح ریجستری دست واسطه‌ها از قاچاق تلفن همراه کوتاه می‌شود.

محسن صرامی فروشان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص طرح جمع آوری گوشی های تلفن همراه قاچاق اظهار داشت: با اجرای طرح ریجستری تلفن همراه ضرورتی بر جلوگیری از واردات موبایل وجود ندارد.

وی ادامه داد: نهادهای نظارتی باید مشکلات ریجستری و امنیتی را حل کنند تا دغدغه خاطری از این حیث برای فروشندگان و مصرف کنندگان ایجاد نشود .

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مافیای پشت پرده قاچاق این کالا به دنبال سنگ اندازی در اجرای این طرح هستند چراکه منافع شان با اجرای این طرح به خطر می افتد.

وی ادامه داد:از دولت تقاضا داریم که با اجرای این طرح تا دست واسطه ها را از بازار تلفن همراه کوتاه کند تا از این طریق قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار منطقی شود.

صرامی فروشان با بیان اینکه جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه، آب در هاونگ کوبیدن است، گفت: برخی افراد پشت پرده از واردات گوشی تلفن همراه سودهای هنگفتی به جیب می زنند و به هر نحوی به دنبال حفظ این انحصار هستند.

ریجستری گامی در راستای انضباط پولی

علیرضا پورفرج اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیز ادر این خصوص اظهار داشت: ثبت نظا‌م مند واردات محصولات این چنینی می‌تواند به طور چشمگیری جلوی پدیده قاچاق را بگیرد؛ همچنین این امر با ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل از تلفن‌های همراه سطح کشور می‌تواند برای مباحث امنیتی بسیار مفید باشد.

وی با بیان اینکه طرح ریجستری در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سالهاست که بطور جدی اجرا می شود، تصریح کرد: با وجود حجم وسیعی از تلفن‌های همراه اجرای این طرح در کشور  هنوز انجام نشده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تأکید کرد: رانت خواران و افرادی که منافع کلان آنها با  قاچاق تلفن همراه گره خورده است مانع اجرای طرح‌های این چنینی شده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین، اظهار داشت: طرح رجیستری نظام قیمت‌گذاری تلفن همراه را در کشور متعادل خواهد کرد چرا که  مبادی ورود تلفن همراه ، توزیع کننده و خریدار آن مشخص می شود؛ بنابراین با اجرای این طرح دیگر شاهد قیمت‌های نجومی برای تلفن همراه‌هایی که به تازگی رونمایی و وارد کشور شده‌اند، نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای ریجستری مبدأ و مقصد کالا مشخص و  انضباط بازار را شاهد خواهیم بود کهع این خود  انضباط پولی و تجاری را به دنبال دارد، تأکید کرد: با استفاده از طرح  رجیستری دست واسطه گران و افرادی که با دلالی بازار کشور را نامتعادل می‌کنند کوتاه می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
ریجستری تلفن همراه مانندطرح کارت سوخت وهدفمندی یارانه هاوهوشمندکردن دفترچه تامین اجتماعی وغیره وحتی تعویض خودروهای فرسوده جزضررهیچ چیزنیست ودودش به چشم مردم میرودتنهاطرح خوب دولت طرح بیمه سلامت بودوسبدکالاکه تورم راکاهش دادکاش بجای یارانه نقدی به همه اقشارجامعه ازطرح سبدکالااستفاده میکردن وکمک نقدی به تولیدکننده جهت نوسازی خط تولیدوتقویت حوزه موبایل ایرانی ازطریق اوراق مشارکت مینمودند
آخرین اخبار