اختصاصی/در بیانیه درمانگران اعتیاد عنوان شد

اطلاعات 800 هزار بیمار اعتیاد در معرض خطر قرار دارد

کانون سراسری انجمن های صنفی درمانگران اعتیاد سراسر کشور در بیانیه ای به انتقاد از عملکرد برخی مسئولان در امر درمان اعتیاد پرداخت.

ماجرای افشاگری اسامی 800 هزار بیمار اعتیاد در کشور
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کانون سراسری انجمن های صنفی درمانگران اعتیاد سراسر کشور در واکنش به راه اندازی سامانه «آیداتیس» از سوی وزارت بهداشت واکنش نشان داد.

این کانون در این ارتباط بیانیه ای صادر کرده و آن را در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داده است.

در این بیانیه نسبت به اجرای طرح های پایلوت در سطح کشوری و نه منطقه ای و استانی و همچنین ضریب امنیتی پایین سامانه آیداتیس انتقاد شده است.

متن کامل این بیانه به شرح زیر است:

«مدتی است علیرغم  اهمیت معضل اعتیاد و تبعات حاصله آن از جمله آسیب به نیروی مولد جامعه، طلاق و از هم پاشیدگی نهاد خانواده و آمارهای نگران کننده مسئولان از قبیل  رشد 30 برابری اعتیاد صنعتی در میان جوانان طی 10 سال، آمار 2 برایری اعتیاد زنان و دهها مشکل پیدا و پنهان اقتصادی و امنیتی دیگر در کشور منجر به نگرانی و حساسیت مسئولان بلند پایه نظام گردیده است، متاسفانه برخی متولیان درمان اعتیاد، با ابداع طرح‌های غیرکارشناسی، ساختار موجود درمان اعتیاد را دچار تنش و روند درمان را خدشه دار کرده اند،  بطوریکه به جای تمرکز بر جوانب متعدد اعتیاد و اهتمام برای حل مشکلات ریشه ای اعتیاد کشور و اتخاذ راهکارهای کارشناسی شده آن هم با بهره گیری از پتانسیل هزاران نخبه و کارشناس کشور در حوزه اعتیاد، طرح های عجولانه، کارشناسی نشده، و رفع تکلیفی را با شیوه غیر علمی (یعنی پایلوت در کل کشور!!!!!) در پیش می گیرند که نه تنها مشکلی از این بلای خانمانسوز را حل نمی کنند بلکه عملا منجر به تخریب سیستم درمان اعتیاد و تقویت شبکه قاچاق مواد مخدر از یک سو و تقویت بازار سیاه داروهای مخدر از سویی دیگر می شوند.

در همین زمینه اخیرا سامانه ای تحت عنوان "آیداتیس" از سوی وزارت بهداشت راه اندازی  و تمام معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور موظف شده اند در اقدامی غیر قانونی، اسامی و کد ملی بیماران اعتیادی را در این سامانه وارد و ثبت کنند.

این در حالی است که این اقدام نه تنها مغایر با موارد متعدد قانونی از جمله ماده 648 قانون مجازات اسلامی، ماده 4 آیین نامه رسیدگی به تخلفات حرف پزشکی و مواد 6 و 7 منشور حقوق بیمار و شئون حرفه ای پزشکی بوده بلکه به گفته کارشناسان خبره فناوری اطلاعات، سامانه در نظر گرفته شده بویژه در بخش ذخیره اطلاعات دارای سطح امنیت متوسط به پایین بوده و امکان افشای اسامی بیش از 800 هزار بیمار اعتیادی کشور بسیار محتمل است.

بنابراین چنانکه قبلا نیز هشدار داده شده، این اقدام (ثبت اسامی بیماران و احتمال افشای اسامی) می تواند علاوه بر آسیب جدی به سیستم درمان اعتیاد ، حیثیت نظام و سیستم اداری کشور را نیز مخدوش نماید.

لازم به توضیح است که اگر چه راه اندازی سامانه سراسری ثبت اطلاعات مراکز درمان اعتیاد کشور از مطالبات جدی کانون درمانگران اعتیاد بوده و آن را اقدامی ضروری در جهت ساماندهی و تقویت سیستم درمان اعتیاد کشور تلقی می کند،اما خطا در اجرای آن باعث انحراف از هدف اصلی و آسیب جدی به سیستم درمان خواهد شد.

لذا کانون سراسری انجمن های صنفی درمانگران اعتیاد کشور، ضمن تاکید بر غیرقانونی و آسیب زا بودن این اقدام، از مسئولین وزارت بهداشت می خواهد تمرکز و اهتمام خود را بر حل مشکلات مردم از جمله در حوزه درمان اعتیاد معطوف نموده و از اقدامات غیر کارشناسی و مخل سلامت و امنیت جامعه دوری گزیند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار